۱۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 80573913
T T
۰ نفر

نخستين كانون علمي نجوم شهرري افتتاح شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 80573913
نخستين كانون علمي نجوم شهرري افتتاح شد

شهرري - مراسم افتتاح نخستين كانون علمي نجوم شهرري به همت كانون علمي پژوهشگران جوان با هدف ايجاد كانون نجوم و آشنايي علاقه مندان با اين دانش كهن در مجتمع فرهنگي، هنري شيخ صدوق(ره) برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی فرهنگسرای ولاء شهرری، 'سیاوش صفاریان پور' پژوهشگر علمی برنامه آسمان شب در این مراسم چهار اتفاق بزرگ حوزه نجوم در سال91 را تشریح كرد.

وی افزود: فرستادن موجود زنده به فضا به صورت آزمایشی، اقدامات اولیه برای ساخت رصدخانه ملی ایران تا پنج سال آینده در قله گردشت در حوالی قمصر كاشان كه یكی از پروژه های بزرگ ملی ایران چه از لحاظ عمارت و چه به لحاظ كیفیت تلسكوپی كه قرار است با رصدخانه های معتبر جهان رقابت كند و افتتاح این رصد خانه ملی فرصت مغتنمی برای فعالیت های علمی پژوهشگران جوان ایرانی در زمینه نجوم است.

وی با اشاره به سومین اتفاق بزرگ حوزه نجوم در سال 91 افزود: شایعه تاریكی سه روزه جهان در سال 2012، اذهان خیل عظیمی از مردم را در سراسر جهان به خود مشغول كرده بود و باعث تشویش و نگرانی مردم شد كه مشاهده كردیم این واقعه اتفاق نیفتاد و این نشان می دهد كه حتی با علم امروز نیز بسیاری از مسائل برای انسان قابل پیش بینی نیست و تاریكی سه روزه جهان شایعه ای بیش نبود.

صفاریان پور ادامه داد: انفجار سنگ آسمانی در فراز ناحیه ای مسكونی در روسیه آخرین اتفاق بود كه موجب آسیب دیدن به بیش از هزار نفر از مردم شده و حتی می توانست از این دلخراش تر هم باشد اما این واقعه به ما یادآور شد كه ما در سیاره خاكی خود چندان ایمن نیستیم و موید این مطلب است كه بخشی از تفكرات بشر باید همواره معطوف به ردیابی اجرام آسمانی بر فراز زمین باشد و باید بر روی این موضوع سرمایه گذاری شود.

سعید گنجیان مدرس و پژوهشگر حوزه نجوم در ادامه این برنامه درباره علم نجوم اظهار كرد: این علم، علم مطالعه حركات، ساختمان، سرگذشت، سرنوشت و مواضع اجرام آسمانی است.

وی خطاب به علاقه مندان حوزه نجوم گفت: این علم، علم پر هزینه ای نیست و مطالعه در این حوزه نیازی به خرید تلسكوپ ندارد چرا كه تمام تصاویری كه شما در این حوزه برای مطالعه نیاز دارید، به وسیله تلسكوپ هابل تصویر برداری می شود و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

گنجیان ادامه داد: اساس كارهایی مانند رصد اجرام، كشف یك سیارك و یا ستاره ای جدید ماحصل كوشش منجمین آماتور است.

پژوهشگر حوزه نجوم با تقسیم نجوم به چهار زیر مجموعه گفت: نجوم در چهار زیرمجموعه تاریخ نجوم، نجوم رصدی، نجوم دینامیكی و نجوم كروی تقسیم می شود.

وی بیان كرد: نجوم رصدی بر اساس این قرار داد پیش فرض گذاشته شده كه زمین مركز عالم و ساكن است و باقی اجرام آسمانی به دور زمین می چرخند.

گنجیان در تعریف نجوم دینامیكی گفت: این شاخه به مسائلی مانند دما، حجم، رنگ و سرعت حركت اجرام می پردازد و نجوم كروی نیز بر مبحث مدارها متمركز است.

حسین امیدیانی استاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این برنامه خاطرنشان كرد: انجمن های نجوم ایران فعال هستند و منجمان آماتوری نیز بخوبی فعالیت خود را انجام می دهند.

وی نگاه به نجوم و كیهان شناسی را از دیدگاه قرآن مطرح كرد و افزود: قرآن كتابی است كه برای هدایت انسان ها نازل شده اما در این كتاب بیش از 750 آیه آمده كه حاوی مطالب علمی است و از این 750 آیه 150 آیه مربوط به نجوم و كیهان شناسی است.

استاد دانشگاه تهران تصریح كرد: در قرآن كریم آمده كه خلقت آسمان ها و زمین بزرگتر از خلقت انسان است اما مردم نمی دانند و در آیه دیگر نیز به این موضوع اشاره شده كه در خلقت پروردگار بی نظمی و سستی نمی بینید، همچنین آمده كه به آسمان نگاه كنید و آیات و نشانه های ما را ببینید.

وی ادامه داد: تلسكوپ فضایی هابل نزدیك به 22 سال است كه در فضا كار می كند و تمام تصاویری كه تا كنون به زمین مخابره كرده دال بر زیبایی، عظمت و نظم خلقت پروردگار است.

سلسله جلسات هفتگی این كانون از ابتدای سال 1392 پیگیری و برگزار می شود.

7303/ 699/1556/
۰ نفر