۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 80578145
T T
۰ نفر
كاهش 30 درصدي هدرروي كود اوره با استفاده از كود ازته غني شده

كيش - رئيس اتحاديه تعاوني هاي توليد كنندگان كودهاي كشاورزي از كاهش 30 درصدي مصرف كود اوره با استفاده از كود ازته غني شده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به كیش، 'بهروز امیری' روز یكشنبه در حاشیه دومین روز از اجلاس بخش خصوصی - تجارت كود كشورهای عضو گروه جی.هشت گفت: در حال حاضر اتلاف كود اوره در كشور 45 درصد میزان مصرف این كود است.

وی با اشاره به این كه، حدود 2 هزار و 200 میلیون كیلو كود اوره از طریق بخش دولتی در اختیار كشاورزان قرار می گیرد افزود: از این میزان 990 میلیون كیلو اتلاف می شود و تنها یك هزار و 210 میلیون كیلو در چرخه واقعی توزیع قرار می گیرد.

امیری اظهار كرد: برآورد زیان اقتصادی ناشی از اتلاف مصرف كود اوره در كشور 9 هزار و 652 میلیارد ریال است كه با یارانه مصوب دولت در سال جاری برابری می كند.

رئیس اتحادیه تعاونی های تولید كنندگان كودهای شیمیایی اضافه كرد: كل یارانه اختصاص یافته به كود شیمیایی پنج هزار و 235 میلیارد ریال بوده و زیان ناشی اتلاف اوره تقریبا معادل دو برابر یارانه تخصیصی كود در سال جاری است.

وی با تاكید بر این كه، سیاست توزیع كود تك عنصری باید به یكباره از چرخه توزیع حذف شود گفت: در صورت اجرایی شدن آن استفاده از كودهای ازته غنی شده و كودهای كامل ماكرو، محتوی ریز مغذی ها در چرخه توزیع جایگزین خواهد شد.

امیری خاطر نشان كرد: در حال حاضر دو هزار و 200 میلیون كیلو كود اوره به صورت تك عنصری در كشور توزیع می شود كه باید با استفاده از سیستم های تركیبی این روش اصلاح شود.

وی با اشاره به مزایای كود ازته غنی شده گفت: این كود سرعت انحلال و هدر روی اوره را ندارد و از اتلاف حداقل 30 درصد اوره مصرفی جلوگیری می كند.

امیری ادامه داد: كودهای ازته فاقد استفاده در مصارف كشاورزی بوده و موجب حذف روند رانت خواری و قاچاق خواهد شد.

رئیس اتحادیه تعاونی های تولید كنندگان كودهای شیمیایی استفاده از كود ازته غنی شده را موجب كاهش هزینه ها و صرف جویی اقتصادی 10 هزار و 898 میلیارد ریالی ذكر كرد.

وی در پایان گفت: اصلاح سیاست توزیع كود تك عنصری و جایگزینی تولید و مصرف كود ازته غنی شده نقش مهمی در اصلاح كیفیت خاك، افزایش كیفیت محصولات، حفظ محیط زیست و حذف رانت و قاچاق دارد.

اقتصام(3)**9186**2021**1594
۰ نفر