۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 80578392
T T
۰ نفر
مصرف بي رويه مسكن ها و آنتي بيوتيك ها موجب نارسايي كليه مي شود

تهران- دبير انجمن نفرولوژي ايران گفت : مصرف بي رويه مسكن ها و آنتي بيوتيك ها يكي از مهمترين عوامل ايجاد انواع نارسايي هاي كليه در افراد است و مسكن ها هرچه قوي تر باشند آثار مخرب آنها بر عملكرد كليه ها بيشتر است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، 'محسن نفر' روز یكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: : یكی از مهمترین و اساسی ترین راه های مقابله با بروز انواع نارسایی های كلیوی در افراد ، پیشگیری از انواع این بیماری ها از طریق افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری های كلیوی است و یكی از مواردی كه باید نسبت به آن به مردم آگاهی داد توجه به مصرف انواع مسكن ها و آنتی بیوتیك ها ست.

وی خاطرنشان كرد : مسكن هایی كه تركیبی هستند در ایجاد نارسایی های كلیوی در دراز مدت تاثیرگذار هستند .

دبیر انجمن نفرولوژی گفت: به طور كلی بین 10 تا 20 درصد جوامع مختلف دچار بیماری ها و نارسایی های كلیوی هستند . در ایران نیز 12 تا 15 درصد بیماران دارای نارسایی كلیوی هستند.

نفر خاطرنشان كرد : یكی دیگر از عوامل ایجاد نارسایی های كلیوی چاقی و فشار خون بالا است و با توجه به این برای درمان بیماران كلیوی نیاز به تجهیزات زیاد است از این رو پیشنهاد می شود كه بر روی موضوع پیشگیری با رویكرد آگاهی دادن به عموم مردم متمركز شویم .

همچنین 'پدرام احمدپور' متخصص نفرولوژی نیز در این نشست اظهار داشت: هم اكنون دو موضوع اصلی در مورد نارسایی های كلیه مطرح است؛ در گذشته اگر مشكلات كلیوی بیماری برطرف می شد، تصور بر این بود كه دیگر مشكلی در رابطه با كلیه نخواهد داشت این درحالی است كه به تازگی پزشكان متوجه شده اند فرد درمان شده در آینده ممكن است به نارسایی كلیه دچار شود.

وی افزود: همچنین اگر فردی دارای نارسایی مزمن كلیه بود و از آن اطلاعی نداشت اگر یك بار به نارسایی حاد دچار شود، سرعت از بین رفتن كلیه در او بیشتر می شود و فرد در مدت زمان كوتاهی نیازمند دیالیز خواهد شد.

علاوه براین 'شهرزاد عصاره' متخصص نفرولوژی نیز در این نشست در مورد مصرف بی رویه مسكن ها و آنتی بیوتیك ها به مردم هشدار داد و گفت: مصرف این مواد تاثیرمستقیمی بر عملكرد كلیه ها دارد و باید نسبت به مصرف آنها با احتیاط بیشتری عمل كرد.

وی افزود: همچنین مصرف آمپول ها و قرص های بدنسازی، مصرف زیاد قرص های ویتامین و مكمل هایی مانند D و C و ابتلا به بیماری هایی مانند اسهال و استفراغ كه باعث هدر رفت زیاد آب بدن می شود به ویژه در فصل تابستان می تواند در ایجاد نارسایی های كلیه تاثیرگذار باشد.

'ایرج نجفی' متخصص نفرولوژی بیمارستان شریعتی نیز در این نشست یادآور شد : 10 تا 20 درصد جوامع بشری به انواع بیماری های كلیوی مبتلا هستند كه از این تعداد 70 درصد بر اثر مشكلات قلبی و عروقی كه درپی ایجاد نارسایی های كلیه ایجاد می شود،‌ فوت می كنند.

وی افزود: اگر فردی یك بار دچار نارسایی كلیه شود ممكن است در صورت رعایت نكردن موارد لازم، در درازمدت به نارسایی های كلیوی حاد دچار شود.

'مصطفی قاسمی' رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی نیز با حضور در این نشست به نقش سازنده و مهم رسانه ها به ویژه سازمان صدا و سیما در افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری های كلیوی خبر داد و گفت: افزایش آگاهی مردم نسبت به نارسایی های كلیوی می تواند تا حدود زیادی از بروز این مشكلات در افراد پیشگیری كند.

وی افزود: در چارچوب یك برنامه آموزشی درمانی حدود 1200 نفر از مربیان بهداشت مدارس برای آگاهی بخشی به دانش آموزان آموزش دیده اند.

24 اسفند ماه مصادف با 14 مارس روز جهانی كلیه است كه امسال با شعار 'حفاظت از كلیه ها در برابر بیماری حاد كلیه' گرامی داشته می شود.

علمی(3)1834** 1581
۰ نفر