۲۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 80580972
T T
۰ نفر
زراعت چوب راهكاري پايدار براي حفظ جنگل ها و ايجاد شغل

رشت - جمعي از كارشناسان حوزه منابع طبيعي در صومعه سرا زراعت چوب را راهكاري درست و مطمئن براي حفظ جنگل ها و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد مي دانند.

آنان بر این باورند زراعت چوب ضمن تامین نیازمندی ها در افزایش درآمدهای عمومی استان به ایجاد فرصت های شغلی جدید نیز كمك شایانی می كند.

به گزارش ایرنا، اگر این روزها به اراضی كشاورزی، دشت ها و باغ های گیلان به ویژه در غرب استان سری بزنیم انبوهی از درختان صنوبر را می بینیم كه به طبیعت گیلان جلوه ویژه ای بخشیده؛ زمین هایی كه تا چند سال پیش یا رها شده بودند و یا فقط به كشت صیفی جات اختصاص داشتند.

اما امروز با برنامه ریزی صحیح در حفظ جنگل و جلوگیری از قطع درختان جنگلی موثر واقع شده كه اكنون تا حدود زیادی چوب مورد نیاز فرآیند توسعه در استان گیلان و حتی كشور را تامین می كنند.

به نظر می رسد با به كارگیری سیاست های حمایتی از بهره برداران این بخش، تولید صنایع چوب و محصولات جانبی آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از واردات نیز جلوگیری شود.

كارشناسان منابع طبیعی معتقدند؛ آب و هوای مناسب و بارندگی های كافی سبب شده استان گیلان با داشتن حدود 35 درصد سطح كشت چوب در كشور، مقام نخست زراعت چوب را در ایران به نام خود ثبت كند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صومعه سرا روز سه شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در این خصوص به خبرنگار ایرنا با اشاره به این كه زراعت چوب یا كاشت درخت برای استفاده از چوب آن، راهكاری برای جبران نیازهای روبه رشد فرآیند توسعه به چوب است، گفت: طرح ملی زراعت چوب در سال های اخیر همزمان با سراسر گیلان در این شهرستان نیز اجرا شده است.

'محمدرضا دلجوپور' با بیان اینكه در سال های اخیر به سبب مقرون به صرفه بودن زراعت چوب، رغبت بهره برداران به این كار بیشتر شده است، افزود: در سال آغاز اجرای این طرح، سطح كشت زراعت چوب در گیلان 20هزار هكتار بود، در حالی كه این میزان امروز به بیش از 45هزار هكتار رسیده است.

وی با اعلام اینكه شهرستان صومعه سرا به عنوان قطب اصلی زراعت و تولید چوب صنوبر در كشور حائز رتبه برتر است، گفت: سالانه حدود 260 هزار متر مكعب چوب صنوبر، در این شهرستان تولید می شود.

دلجوپور رشد سریع، تكثیر آسان و سازگاری اكولوژیكی صنوبر را از جمله عوامل انتخاب این گونه درختی برای توسعه زراعت چوب دانست.

وی ادامه داد: سالانه650هزارمترمكعب چوب، معادل70درصد چوب حاصل از باغهای صنوبر استان گیلان برداشت می شود، كه نیمی از این مقدار چوب در این استان مصرف و بقیه نیز به استان های دیگر صادر می شود.

دلجوپور نیاز سالانه چوب كشور را حدود 12 میلیون مترمكعب دانست و اضافه كرد: هم اكنون سالانه شش و نیم میلیون متر مكعب نیاز كشور با زراعت چوب و برداشت از جنگل ها و بقیه نیز از طریق واردات چوب از روسیه ، فنلاند ، سوئد ، گرجستان و قفقاز تامین می شود.

وی تنها راه رسیدن به خودكفایی و قطع واردات را افزایش سطح زراعت چوب اعلام كرد و گفت: هم اكنون بیش از100هزارهكتار از زمین های گیلان قابلیت كشت صنوبر و زراعت چوب را دارد،كه اگر این توانایی بالفعل شود دو میلیون مترمكعب چوب به میزان تولید سالانه افزوده خواهد شد.

دلجوپور با بیان اینكه شهرستان صومعه سرا 10هزار و400هكتار صنوبر كاری دارد، افزود: قدمت جنگل كاری در این شهرستان به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی بر می گردد، كه گونه هایی مانند سفید پلت، شمشاد، شب خسب یا گل ابریشم، ملج و سرخدار در این جنگل ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه با زراعت صنوبر در یك هكتار از برداشت درخت در پنج هكتار جنگل جلوگیری می شود، اضافه كرد: در گذشته برای رفع نیازهای كشور به چوب، سالانه 450 هزارمتر مكعب چوب از جنگل های گیلان برداشت می شد، كه این میزان با افزایش زراعت چوب در این استان هم اكنون به 200 هزارمترمكعب در سال رسیده كه امیدواریم با توسعه كشت صنوبر این میزان برداشت به صفر برسد.

همچنین جمعی از كاركنان یكی از كارخانه های چوب بری غرب گیلان نیز این گفتگو به خبرنگار ایرنا با ابراز خرسندی از رونق زراعت چوب در این استان گفتند: تا چند سال پیش سطح وسیعی از زمین های این منطقه بدون استفاده رها شده بود، اما از حدود 9 سال پیش با كشت صنوبر در این زمین ها ، علاوه بر افزایش درآمد كشاورزان منطقه با ایجاد كارخانه های چوب بری ، برای عده بسیاری نیز شغل ایجاد شده است.

سیداحمد مولایی صنوبركار نمونه ایران و عضو كمیسیون مجمع ملی صنوبر كشور با بیان اینكه 9 سال پیش صنوبركاری را در 8 هكتار زمین پدری اش در روستای لالم صومعه سرا شروع كرده افزود: با توجه به صرفه اقتصادی كشت این گونه درختی، هم اكنون 72 هكتار صنوبر كاری دارد.

وی ادامه داد: هم اكنون حدود 4 هزار و 850 كارخانه چوب بری و صنایع مرتبط با چوب در كشور وجود دارد، كه چنانچه سطح كشت صنوبر توسعه نیابد این صنایع با مشكل مواجه شده و برداشت

از جنگل ها نیز بیشتر خواهد شد.

مولایی با اشاره به این كه با توجه به آب و هوای جلگه‌ای استان گیلان می‌توان بعد از كشت برنج و چای به كشت درخت صنوبر و خودكفایی در تولید آن دست یافت، افزود: اكنون هیچ گونه صادرات چوب در كشور وجود ندارد در حالی كه با وجود زمین های مساعد می توانیم در تولید چوب و صادرت آن پیشگام باشیم.

عضوكمیسیون مجمع ملی صنوبركشور با اعلام این كه پرورش یك درخت بین 7 تا 15 سال به طول می انجامد، تاكید كرد: بنابراین زراعت آن توجه مسوولان را بیش از هر محصول دیگری می‌طلبد.

به گفته وی صنوبر با دارا بودن 65 درصد سلولز در تولید خمیر كاغذ در صنعت فیبر و نئوپان یكی از مواد اولیه‌ اساسی محسوب می‌شود وطبق آخرین تحقیقات صورت گرفته، از این محصول می‌توان بیش از یكصدمورد استفاده متفاوت به عمل آورد.

مولایی با اشاره به این كه خود شركت تعاونی صنوبرگستر را در جهت گسترش زراعت صنوبر در شهرستان صومعه سرا تاسیس كرده یادآور شد: این شركت در راستای صیانت از جنگل‌ها با توجه به قطع بی رویه درختان جنگلهای شمال كشور و تامین نیازهای كارخانجات سلولزی كشور گام برمی‌دارد.

شهرستان صومعه‌سرا دارای 20هزار و 472هكتار اراضی جنگلی و منابع ملی است.

این شهرستان در 25 كیلومتری غرب مركز گیلان قرار دارد.ك/4

ج*ص/ 603