۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۷
کد خبر: 80585607
T T
۰ نفر

اردستان آماده پذيرايي از مسافران نورزي است

۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۷
کد خبر: 80585607
اردستان آماده پذيرايي از مسافران نورزي است

اردستان،كاشان - شهرستان اردستان با قدمتي دو هزار ساله در دل كوير مركزي ايران آماده پذيرايي از گردشگران و مسافران نوروزي است.

به گزارش ایرنا، این شهرستان از غرب با كاشان و آران و بیدگل، از شرق با نایین، از جنوب با اصفهان و از شمال با استان سمنان همجوار است.

آب و هوای اردستان گرم و خشك و حدود دو سوم از مساحت آن را دشت های كویری پوشانده است.

وجود كوه‌های مركزی ایران در روستاهای جنوبی و جنوب شرقی این شهرستان، آب و هوای مناسب و معتدلی را به مناطق كوهستانی آن بخشیده و باعث شده، طبیعتی چهار فصل در این منطقه بوجود آید.

آثار تاریخی فراوان و جاذبه‌های طبیعی گردشگری در روستاهای خوش آب و هوا و گرمسیر، صنایع دیر پای و شكارگاه‌های این منطقه حاكی از داشتن مردمی فرهیخته و با فرهنگی غنی از دیر باز تاكنون بوده است.

فرماندار اردستان با بیان اینكه این شهرستان همه ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی بوده است، اظهار داشت: از جمله جاذبه‌های گردشگری، می‌توان به اماكن تاریخی در شهرهای اردستان، زواره و مهاباد مانند مساجد، آب انبارها، یخچال‌ها و نیز قنات‌های تاریخی آن اشاره كرد.

'بهرام خواجه سعیدی' چشم‌اندازهای طبیعی در مناطق كوهستانی و كویری را از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان اردستان نام برد و گفت: با هماهنگی های انجام شده این نقاط دیدنی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

وی افزود: شهرداری اردستان با همكاری دیگر دستگاه های اجرایی این شهرستان برای رفاه حال گردشگران نوروزی از یك ماه گذشته تاكنون اقدام های مناسبی انجام داده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان نیز گفت: جاذبه‌های تاریخی این شهرستان شامل بناها و محوطه‌های تاریخی است.

'محمد جواد محمدی پور' افزود: جاذبه‌های طبیعی اردستان شامل دو مناطق كویری و كوهستانی این شهرستان است كه در شمال دهستان 'برزاوند' در منطقه ای كوهستانی و در جنوب كویر زیبای مركزی ایران است.

وی خاطر نشان كرد: بنای فعلی شهر اردستان مربوط به اوایل سلطنت ساسانیان و همزمان با حكومت 'اردشیر' سرسلسله آن دوره است.

به گفته وی، در این شهر 16 رشته قنات تاریخی وجود دارد كه ' قنات دو طبقه مون' با دو هزار سال قدمت از شاهكارهای منحصر به فرد آبرسانی دست كن بشر است كه دو رشته قنات با چاه‌های مشترك به صورت موازی و به صورت دوطبقه روی سرهم، عبور می‌كند.

محمدی پور، از قنات 'ارونه' به عنوان شاخص ترین قنات این شهرستان یاد كرد و گفت: قدمت این قنات به دوران اشكانیان و به دوران سلطنت 'اروند شاه' می رسد.

وی، مسجد جامع اردستان را از دیگر آثار تاریخی این شهرستان عنوان كرد و افزود: این بنا نخستین مسجد دو طبقه در تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی در عصر سلجوقیه است.

به گفته وی، این مجموعه شامل مسجد، آب انبار، كاروانسرا، بازارچه، میدان، حسینیه، حمام و مدرسه علوم دینی است كه مجموعه‌ای بسیار زیبا از معماری ایرانی اسلامی یجاد كرده است.

وی، مقبره 'امیر اویس' یا سنگ سفید از سرداران عصر شاه اسماعیل صفوی، مسجد سه طبقه خسرو،

خانه های تاریخی شهید آیت الله مدرس، صدر و ارباب، كاروانسراها، حمام ها، آب انبارها و بازار تاریخی شهر 'زواره' و كاخ چهلستون ‌در روستای 'سرهنگ‌آباد' را از دیگر آثار تاریخی و مكان های دیدنی این شهرستان برشمرد.

وی، وجود آستان مقدس امامزادگان مانند اسماعیل، موسی، قاسم، محسن، ابراهیم و سیدكمال الدین علیه السلام و عرفایی همچون پیرمرتضی، پیرجمالی، پیرسلیمان، پیرصابر، پیرعلی، پیرمحمود و پیراسحاق را بیان كرد و افزود: به علت آنكه عرفای بزرگی در عصر ایلخانی و تیموری در این شهر، می زیسته اند اردستان به 'دارالعرفان' مشهور شده است.

شهرستان اردستان با حدود 45 هزار نفر جمعیت در 120 كیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

562