۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 80586417
T T
۰ نفر
1/2 ميليارد مترمكعب آب از 16 هزار چاه مجاز برداشت مي شود

تهران بزرگ- مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران گفت: 2 ميليارد و 100 ميليون متر مكعب در سال از حدود 16 هزار حلقه چاه مجاز آب برداشت مي شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' خسرو ارتقایی' روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: همچنین در استان تهران 21 هزار چاه غیرمجاز داریم كه از آنها نیز سالانه 280 میلیون متر مكعب برداشت می‌شود.

وی گفت: در برنامه‌ای كه برای سال آینده در نظر شده است، با دارندگان چاه‌های غیرمجاز و افرادی كه قصد حفر چاه‌های غیرمجاز دارند، برخوردار خواهد شد.

ارتقایی با بیان این كه بزودی با افرادی كه در حریم رودخانه‌ها اقدام به ساخت و ساز كرده اند، برخورد خواهد شد، افزود: برخورد با دارندگان چاه‌های غیرمجاز آب و ساخت و سازهای حریم رودخانه استان شدت می‌گیرد.

وی افزود: مطالعات استفاده از پساب تصیفه‌خانه‌های استان تهران انجام شده، به طوری كه مقرر شده است تا سال 1410 بیش از یك میلیارد و 300 میلیون مترمكعب از پساب تصیفه خانه‌های استان تهران برای مصارف كشاورزی و صنعت استفاده شود.

ارتقایی گفت: در زمان حاضر میزان استفاده از پساب تصیفه‌خانه‌های استان تهران 150 میلیون مترمكعب است كه به دشت‌های ورامین و پاكدشت بابت مصارف كشاورزی منتقل می‌شود.

وی به برنامه‌های سال 92 شركت آب منطقه‌ای تهران اشاره كرد و افزود: علاوه بر برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، با هماهنگی‌های انجام شده با استانداری ها و فرمانداری ها با چاه‌های غیرمجاز نیز برخورد خواهد شد.

ارتقایی افزود: در زمان حاضر حدود 200 میلیون متر مكعب در جنوب تهران آب از دسترس خارج می‌شود كه به آن پساب‌های نامتعارف می‌گویند؛ بنابر این اگر بتوانیم با پیمانكاران چینی به توافق برسیم می‌توانیم آب‌های آلوده را از زیر پای كشاورزان و مردم جمع‌آوری كنیم.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران اظهار كرد: در شهر تهران نیز 12 هزار حلقه چاه شرب و بهداشتی وجود دارد كه برای كمك به آب شرب تهران به ما اجازه داده شده است كه به این چاه‌ها پروانه بهره‌برداری بدهیم.

وی با بیان اینكه به 500 حلقه چاه شرب و بهداشتی شهر تهران پروانه بهره‌برداری داده شده است، ادامه داد: این چاه‌های بهداشتی در شبانه‌روز 25 متر مكعب حق برداشت آب دارند.

ارتقایی درباره برداشت بی‌رویه آب از دشت‌ها گفت: در 40 سال گذشته برداشت آب از دشت ورامین به حدی بی‌رویه بود كه در این مدت 40 مترمكعب از سطح آب پایین رفته است.

وی ادامه داد: در اثر برداشت آب از دشت‌های شهریار، هشتگرد و ورامین زمین نشست كرده است، بنابراین باید به مردم این مناطق پیام داده شود كه اگر به برداشت بی‌رویه خود ادامه دهند، دیگر آبی برای شرب و كشاورزی نخواهند داشت.

تهرام/9977/1556/