۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۵۳
کد خبر: 80587114
T T
۰ نفر
افتتاح آزادراه تهران-شمال ، تداوم ترجيع بندبلند ' ما مي توانيم '

نوشهر - دفتر كار دولت نهم و دهم رنگين كمان پروژه هاست كه يكايك به بارنشسته و فصل نويني را درباغ بزرگ ايران گشوده است كه از جمله مهر ماندگار دولت در اين سرزمين پهن دشت كوه، كوير ودريا،افتتاح قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال است كه امروزباحضور رييس جمهوري به بهره برداري مي رسد.

خوش باد منظره سبز شمال، خوش باد امواج خروشان دریای خزر، خوش باد نسیم عطرآگین درختان جنگل، امروز، بوی خوش نیایش و آسایش را در قلل البرز و كرانه خزر می بینیم كه با افتتاح قطعه چهارم آزاد راه تهران - شمال حد فاصل مرزن آباد تا چالوس به طول 21 كیلومتر ، جاری شده است.

ملت بزرگ ایران، تحقق شعار 'ما می توانیم' را در اندیشه والای دكتر احمدی نژاد و در دیگر اعضای این دولت عشق، ایثار و تلاش دیده كه مفتخر و آباد است و منتظر و آزاد است.

در آرمان این دولت تلاشگر، ایران اسلامی، سرفراز است و اینك در نمو سوسن و سنبل های این دیار حماسه ساز، می بینیم كه پروژه های بزرگ صنعتی و زیربنایی یكایك به بهره برداری می رسد و بر حجم دستاوردهای بی نظیر دولت افزوده می گردد.

این پروژه ها نمونه هایی است از هزاران تغییر و هزاران مدیریت و تدبیر كه ذكر آن كافی نیست چرا كه دیگران بر حسرت ناتوانی خویش ماندند و مات شدند.

آری! كم ترین زمانی دیدیم كه دولت ها درخشیده اند و پروژه ها و طرح های ملی را درهم و امكانات را با هم گره زدند ولی این(دولت نهم و دهم) درخشش آفتابی است كه در پهن دشت ایران، الگویی دیگران گردید زیرا با این نشانه ها، اهداف ملی را معین نموده است.

آفرین بر رخساره سرخ شهیدان، آفرین بر این شیر مردان دلیر، آفرین بر این نوآوران و تلاشگران و خدمتگزاران، آفرین بر ایران، تا عشق و ایثار و شهادت است، ایران ماندنی است و این دهمین دولت نیز الگوی شدنی است.

افتتاح قطعه چهارم آزاد راه تهران - شمال حد فاصل مزرن آباد تا چالوس از جمله حماسه ها و دستاوردهای بزرگ دولت است كه جای مسرت و شادی است كه در واپسین روزهای سال 91 ، بهترین عیدی دولت است كه تقدیم ملت شده است.

افتتاح بخشی از این پروژه ملی یكی از آرزوهای دیرینه مسافران خطه شمال و اهالی غرب مازندران بوده است كه امروز نوید بخش آغاز بهره برداری كل این طرح ملی است كه با دستان مبارك رییس جمهوری آغاز شده است.

سالانه بیش از 15 میلیون مسافر به شهرستان های گردشگری غرب مازندران سفر می كنند.

مطالعات اولیه طرح آزاد راه تهران - شمال از سال 1353 از سوی كارشناسان امر با هدف برقراری ارتباط مطمئن ، ارزان و آسان در بین استان های شمالی و مركزی انجام گرفت.

این طرح پس از پیروزي انقلاب اسلامي در سال 73 به تصویب شوراي عالي معماري و شهر سازي رسید به نحوی كه از سوی مسوولان بر ساخت یك راه ارتباطي میان تهران و غرب مازندران تاكید شد.

آزاد راه تهران - شمال با تقسیم بندی چهار منطقه حدود 121 كیلومتر طول دارد كه حدود 70 كیلومتر آن در استان مازندران و بقیه آن در حوزه استحفاظی استان البرز واقع شده است.

محور ارتباطی كنونی چالوس و كرج (كندوان) 200 كیلومتر طول دارد كه این مسیر با بهره برداری آزاد راه تهران - شمال به 121 كیلومتر و زمان مسافت از 5/4 ساعت كنونی به 5/1 ساعت كاهش خواهد یافت.

به گفته مسوولان امر طبق قرارداد فقط مسوولیت ساخت قطعه‌های یكم و چهارم آزاد راه تهران ـ شمال با وزارت راه و شهرسازی است.

نقشه ترسیم شده برای آزادراه از غرب تهران یعنی تقاطع بزرگراه همت شروع می‌شود و با گذر از منطقه كن، سولقان، شهرستانك، گچسر و مرزن آباد به كمربندی چالوس ـ تنكابن متصل می‌شود.

در 121 كیلومتر آزاد راه تهران - شمال باید 79 پل بزرگ با مجموع 11 هزار و 933 متر دهانه و 148 دستگاه تونل با مجموع 88 هزار و 510 متر در دو مسیر رفت و برگشت ساخته شود.

به گفته مسوولان امر، قطعه چهارم آزاد راه تهران – شمال با سرمایه گذاری 65 درصدی بنیاد در این قطعه و همت و تلاش مهندسان و كارشناسان شركتهای تحت پوشش بنیاد از جمله عمران و مسكن شمال، ملی ساختمان، دی، جنرال مكانیك و تالون بازگشایی شده است.

منطقه چهار این آزاد راه از محدوده مرزن آباد تا كنار گذر غربی چالوس به طول 21 كیلومتر تكمیل و احداث شده و شامل چهار دستگاه تونل به طول هزار و 110 متر، پل های خاص به تعداد چهار دستگاه و به طول 263 متر، تقاطع غیر همسطح به تعداد 2 دستگاه و پل ها و آبروهای مسیر به تعداد 34 دستگاه ساخته شده است.

این قطعه با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 130 میلیارد ریال احداث شده كه 65 درصد از این مبلغ از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تامین شده است.

بنیاد مستضعفان و شركت آزاد‌راه تهران - شمال به عنوان پیمانكار ساخت قطعه چهار آزاد‌راه باید 50 درصد از هزینه‌های ساخت قطعه چهار را پرداخت می‌كردند اما دولت بیش از 50 درصد یعنی بخشی از تعهدات بنیاد را نیز پرداخت كرده است.

گرچه افتتاح چنین پروژه های زیربنایی تا پایان دولت دهم همچنان ادامه دارد ولی آنچه كه مهم بوده و باید دانست این است كه رمز پیروزی ملت بزرگ ایران در سایه كار و جهاد و تلاش و فداكاری مردم به ویژه مسوولان حاصل خواهد شد كه این مهم در دولت نهم و دهم با انجام اقدامات بی نظیر در عرصه های مختلف متجلی شده است.

در واقع این دولت با تلاش صادقانه، زیباترین تابلوی خدمتگزاری را در تاریخ ایران اسلامی خلق كرده است.

آزاد باد ایران، ایرانی آباد و ایران شاد.ك/4

621/