۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۱
کد خبر: 80588455
T T
۰ نفر

آلمان و ضربان نامنظم 'تكفير' در قلب اروپا

۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۱
کد خبر: 80588455
آلمان و ضربان نامنظم 'تكفير' در قلب اروپا

گروه پژوهش هاي خبري ـ رويكردهاي خشن تكفيري در قالب گروه هاي جهادي نه تنها تهديدي جدي براي امنيت كشورهاي خاورميانه به حساب مي آيد، بلكه امنيت و صلح در كشورهاي اروپايي به ويژه آلمان را نيز به چالش كشيده و نگراني مسوولان اين كشور را برانگيخته است.

به گزارش بی بی سی، به تازگی چهار نفر از جوانان با گرایش های جهادی به اتهام برنامه ریزی برای حمله به رهبر یكی ازا حزاب راست گرای افراطی آلمان به نام 'پرو نورد راین وستفالن' در شهر 'اسن' و 'بن' این كشور، دستگیر شدند. در جریان بازرسی محل اقامت این افراد، مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره و همچنین فهرستی از اعضای حزب راست‌گرای افراطی كه هدف عملیات های آتی این گروه تلقی می شود، یافت شد.

گفتنی است كه سلفی ها و اعضای حزب پرو نورد راین وستفالن، تا كنون بارها یكدیگر را تهدید كرده اند. تكفیری ها كه درسال های اخیر در فضای مجازی فعالیت تبلیغاتی گسترده ای را به راه انداخته اند، بارها از این تریبون خواستار مرگ اعضای احزاب راست گرای افراطی شده اند. در مقابل رهبران این حزب راست گرا نیز خواستار قلع و قمع گروه های جهادی شده اند.

به گزارش نشریه آلمانی 'تاگس‌اشپیگل'، آخرین مورد درگیری افراط گرایان با اعضای این حزب به اواخر سال گذشته میلادی باز می گردد كه طی آن در ایستگاه مركزی راه‌آهن شهر بن ساكی حاوی مواد منفجره كشف شد. پلیس آلمان این عملیات را به گروه های تكفیری منتسب و هدف از انجام آن را قتل یكی از اعضای راست گرایان افراطی عنوان كرده بود.

افزایش فعالیت های گروه های تكفیری در سال های اخیر در این كشور اروپایی، نگرانی جدی رهبران برلین را برانگیخته است، به طوری كه وزارت كشور آلمان بارها نسبت به این مساله و لزوم مقابله با آن هشدار داده است.



**رشد افراط گرایی در آلمان

................................

به گزارش دویچه وله، در سال 2011 تقریبا حدود 3800 نفر اسلام گرای سلفی در آلمان زندگی می كردند، در حالی كه این تعداد در سال 2013 به حدود 4500 نفر افزایش یافته اند. این در حالی است كه وزارت كشور آلمان تعداد سلفی ها در این كشور را پنج هزار نفر تخمین زده اند. برخی از فعالان حوزه آلمان این تعداد را تا ده هزار نفر نیز متغیر می دانند.

اگرچه این برآوردها متفاوت است، اما اغلب كارشناسان از جمله 'گوییدو استینبرگ'، اسلام شناس 'موسسه امور امنیتی و بین المللی آلمان'، معتقدند كه تنها چند صد نفر از این تعداد، جزو تكفیری ها به شمار می روند و آمادگی انجام عملیات تروریستی خشونت آمیز را دارند، اما مساله مهم این است كه گروه های تكفیری جهادی، روز به روز فعالیت خود را در آلمان بیشتر می كنند.

دویچه وله در مقاله ای تحلیلی، مسلمانان آلمان را به سه گروه تقسیم می كند. گروه اول كه این رسانه از آنها با نام 'پیوریست ها' نام می برد، گروهی هستند كه همواره می خواهند سیره پیامبر و آموزه های قرآن را در زندگی خود پیاده كنند و مانند مسلمانان صدر اسلام زندگی كنند. این گروه از نظر دویچه وله، اهداف سیاسی عینی ندارند و برای جامعه و سیاست در آلمان بی خطر محسوب می شوند.

گروه دوم، سلفی ها هستند. این گروه، علیرغم عمل به دستورات اسلام در زندگی شخصی از حقوق اجتماعی و سیاسی خود در جامعه دفاع می كنند. رسانه های آلمانی می گویند، این گروه كه به دنبال كسب حقوق سیاسی و اجتماعی محدود در آلمان است نیز خطری برای جامعه آلمان ندارد، اما گروه سوم كه از آنها به عنوان گروه های جهادی یا تكفیری نام برده می شود، كوچك ترین و خطرناك ترین زیرمجموعه مسلمانان سلفی هستند و می خواهند با تشكیل حكومت اسلامی، شریعت یا قوانین اسلامی را در جامعه پیاده كنند. این گروه حاضرند در مقابل كسانی كه آنها را بی اعتقاد می دانند، هرگونه عمل خشونت آمیزی مرتكب شوند.

'استینبرگ' معتقد است كه در سال های اخیر گروه های تكفیری در این كشور بومی تر شده اند. از نظر او امروزه اغلب افرادی كه در آلمان به این گروه ها روی می آورند، تمام عمر خود را در آلمان سپری كرده اند، اما اغلب پدر و مادر غیر آلمانی دارند... اگرچه تكفیری های آلمانی الاصل، خود تمایل چندانی به آموزش های نظامی و انجام عملیات تروریستی ندارند، اما انتقال دهنده آموزه های خشن هستند.

به گزارش نشریه آلمانی'بیلد'، 'هانس گئورگ ماسن' رییس اداره فدرال حمایت از قانون اساسی آلمان معتقد است كه بیشتر مبلغان تكفیری اگرچه خود، مرتكب عمل خشونت آمیز نمی‌ شوند، اما خشونت را تبلیغ می‌كنند و می توانند موجب تحریك هوادارانشان شوند.



** جوانان جامعه، هدف گروه های تكفیری

................................................

به گزارش دویچه وله، وقایع خشونت آمیزی كه در سال های اخیر توسط افراط گرایان و گروه های تكفیری در اروپا اتفاق افتاده است، نشان می دهد كه اعتقادات مذهبی تكفیری، به طرز خطرناكی در حال باز كردن جای خود در میان جوانان آلمانی است. فضاهای مجازی نیز فرصت خوبی را برای تبلیغات گروه های جهادی در اختیار آنان قرار داده است.

'یوخن مولر' اسلام‌شناس آلمانی، كه سال ها فرهنگ جوانان مسلمان را مورد مطالعه قرار داده، بر این باور است كه 'تبلیغات گروه های جهادی در فضای مجازی، گروه ویژه ای از جوانان را هدف قرار داده است، جوانانی كه به شدت نسبت به بی‌عدالتی حساسند و به نوعی در میان نسل معترض قرار گرفته‌اند. این افراد در نهایت به این باور می‌رسند كه حق دارند برای مقابله با دشمنان از راههای خشونت‌آمیز استفاده كنند. در حقیقت مخاطبان چنین تبلیغاتی، جوانان هستند و برای همین هم برای جذب كردنشان از راههای جوان‌پسندانه استفاده می‌شود.'



** مقابله به مثل دولت آلمان

..............................

از زمان افزایش فعالیت های تروریستی گروه های تكفیری در آلمان، پلیس این كشور فعالیت هایی را در جهت تحدید فعالیت های آنها در دستور كار خود قرار داده است.

' هانس پتر فریدریش' وزیر كشور آلمان با بیان اینكه هدف این گروه ها ویران كردن پایه های حكومت آزاد و دموكراتیك آلمان است، عزم دولت را برای مقابله با این گروه ها جزم كرده است.

به دنبال كشف و خنثی سازی عملیات اخیر نیز رییس اداره فدرال حمایت از قانون اساسی آلمان اعلام كرده است كه با ممنوع كردن تشكیلات سلفی‌های افراطی در آلمان، رشد بیشتر ساختار فعالیت این گروه را متوقف خواهد كرد. در برخی از ایالت‌های این كشور عملیات تجسس علیه بنیادگرایان سلفی‌ شدت یافته است. به گزارش وزارت كشور آلمان، از روز 13 مارس صدها مأمور پلیس در ایالت‌های 'هسن' و' نوردراین ـ وستفالن' به كار گرفته شده‌اند تا عملیات تجسسی علیه مظنونان ‌را سامان دهند.

به گزارش نشریه آلمانی 'اشپیگل آنلاین'، هدف از این عملیات، كشف و توقیف اموال و سرعت بخشی به انحلال دو تشكل افراط گرای 'دعوت اف اف ام' و 'ملت ابراهیم' عنوان شده كه پیش‌تر، فعالیت آنها از سوی وزیر كشور آلمان ممنوع اعلام شده‌ است.



** آسیب های مبارزه با گروه های افراطی

................................................

برخی از كارشناسان نسبت به آسیب هایی كه ممكن است در مورد مقابله با گروه های تكفیری وجود داشته باشد، هشدارهایی را مطرح كرده اند.

كارشناسان تاكید می كنند كه نباید با همه گروه های اسلامی و سلفی، تعاملی یكسان داشت. به گزارش دویچه وله، وزیر كشور آلمان خود توصیه كرده است كه باید بین دو گروه سلفی ها و تروریست ها تفاوت قایل شویم. از دید او، قطعا تفاوت های بسیار زیادی بین مظنونان به تروریسم و سلفی ها وجود دارد.

'یانز تشكه' سخنگوی وزارت كشور نیز معتقد است كه همه سلفی ها تروریست نیستند، تنها گروه كوچكی از آنها با عقاید تعصب آمیز حاضرند دست به ارتكاب عملیات تروریستی بزنند. گوییدو استینبرگ اسلام شناس آلمانی نیز می گوید:'همه سلفی ها، افراط گرا نیستند. سلفی های بسیاری در آلمان هستند كه منش صلح آمیزی دارند. از نظر من گروه های سلفی حق دارند نسبت به اینكه میان آنها و گروه های تكفیری تفاوتی قایل نشویم، معترض باشند.'

همچنین گروهی از كارشناسان معتقدند، اتخاذ اقدامات تقابلی تند از سوی دولت آلمان می تواند منجر به رادیكالیزه شدن سلفی هایی شود كه تمایلات خشونت آمیز ندارند، بنابراین شاید بهترین راه برای مقابله با این گروه ها، شناخت آنها و اعتقاداتشان و اتخاذ سیاست های نرم در قبال آنها باشد. یانز تشكه، سخنگوی وزارت كشور آلمان، پیشنهاد كرده است كه نزدیك شدن به این گروه ها، ترغیب آنها به تغییر ایده های فرهنگی و مذهبی و پس زدن اقدامات خشونت آمیز می تواند موثر باشد.

تشكه بر این باور است كه توقف تبلیغات علیه اسلام و توهین به مقدسات دینی از سوی گروه های راست افراطی آلمان، می تواند در كاهش چشمگیر این خشونت ها موثر باشد. از نظر این مقام آلمانی، به همین دلیل است كه احزاب راست افراط گرای آلمان بیش از سایر شهروندان در خطر حملات تروریستی گروه های جهادی قرار دارند.

شاید بتوان گفت كه افزایش فعالیت های تكفیری در اروپا، تا حد زیادی از تحولات چند ساله اخیر جهان عرب به ویژه درگیری های دو ساله سوریه تاثیر گرفته است.

هفته نامه اشپیگل اخیرا در گزارشی درباره فعالیت برخی از نیروهای تكفیری آلمان در كنار گروه های معارض بشار اسد در سوریه هشدار داد. حدود 10 ماه پیش، بشار اسد رییس جمهور سوریه، در گفتگویی با شبكه راشا 24 روسیه به اروپایی ها درباره خطر سرایت ناامنی به كشورهای اروپایی هشدار داده بود. اسد تصریح كرد: ناامنی و تروریسم جاری در سوریه برای اروپا عواقبی خواهد داشت، زیرا اروپا از منطقه ما دور نیست و می توانیم بگوییم ما همسایگان جنوبی اروپاییم.



** جمع بندی

..............

گروه های تكفیری، نه تنها امنیت و صلح را در كشورهای خاورمیانه تهدید می كنند، بلكه حتی در یكی از بزرگترین و قدرتمندترین كشور اروپایی نیز، امنیت را به چالش می كشند. كشورهای غربی همواره شهروندان مسلمان كشورهای خاورمیانه را مستعد جذب شدن به گروه های افراطی معرفی می كنند، اما رشد چشمگیر فعالیت تكفیری ها در فضای اروپایی، تامل ناظران سیاسی را برانگیخته است.

در مجموع به نظر می رسد رشد افراط گرایی در كشورهای اروپایی و گروه های قایل به خشونت مانند تكفیری ها، تا اندازه زیادی مرتبط با رشد گرایشات افراطی احزاب راست گرا و گسترش بی عدالتی های اقتصادی و مدنی باشد. واكنشی افراطی در قبال كنش افراطی راست گرایی آلمان.

پژوهش**9275**9241