۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۳۳
کد خبر: 80590604
T T
۰ نفر
آرامش و نشاط هديه نوروزي امام زادگان گيلان به مسافران

رشت - بقاع متبركه و امام زادگان همواره ملجا و پناهگاهي امن براي آرامش زائران و مسافران بوده و تعطيلات نوروزي نيز فرصتي مغتنم براي بهره مندي از اين اماكن مذهبي و مانوس شدن با پروردگار است.

شور و نشاط ، آرامش و آسودگی خاطر هدیه امام زادگان استان گیلان به گردشگران مذهبی، مسافران و زائران نوروزی است كه هر سال در نوروز و هنگام سال تحویل، عده زیادی را به سوی خود می كشاند.

توجه و توسل به ائمه اطهار (ع) یكی از مهمترین راه های موفقیت است به طوریكه همین توسل ها انسان را در تهذیب نفس، ترك گناهان، رفع گرفتاری ها و سعادت دنیا و آخرت یاری می دهد.

دین مبین اسلام بر حضور در اماكن مقدس شامل مساجد، حرم ائمه معصومین (ع) و حرم امام زادگان تاكید فراوانی دارد زیرا عنایت الهی در این مكان ها به دلیل محل تردد ملائك الهی و مومنان مقرب ، بیشتر است بنابراین ایام نوروز بهترین فرصت برای بهره مندی از فضای معنوی امام زادگان است.

در گیلان تعداد زیادی بقاع متبركه وجود دارد، این زیارتگاه های متعدد در این استان نشان از اعتقاد و ایمان مردم این سرزمین به خاندان عصمت و طهارت است.

حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می فرمایند: 'ما می خواهیم كه در پناه این بقاع متبركه مردم در آرامش زندگی كنند'

طبق آمار اداره كل اوقاف و امور خیریه گیلان، هم اكنون بیش از 900 بقعه متبركه در این استان وجود دارد كه بین مردم منطقه و مسافران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده به طوری كه هر سال در ایام نوروز و سایر مناسبت ها خیل عظیمی از مسافران و گردشگران از این اماكن مذهبی بهره مند می شوند.

طرح آرامش بهاری نیز از برنامه های خوب اوقاف و امور خیریه است كه برای سومین سال پیاپی به منظور ارج گذاشتن و تقویت باورهای دینی و مذهبی و استفاده مطلوب از فضای معنوی امام زادگان و بقاع متبركه همزمان با سراسر كشور در 216 بقعه متبركه و امام زادگان استان گیلان به اجرا درآمده است.

طرح آرامش بهاری كه در راستای تبدیل بقاع متبركه به قطب های فرهنگی در امام زادگان شاخص گیلان به اجرا درآمده، دارای برنامه متنوعی برای بهره مندی گردشگران مذهبی و زائران است.

برپایی خیمه های معرفت، اقامه نماز جماعت در مسیر زائران، راه اندازی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به حجاب و عفاف و ارایه خدمات رفاهی به زائران از برنامه های اجرایی این طرح است.

بقاع متبركه استان گیلان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است؛ بیاییم آرامش بهاری را از این امام زادگان هدیه بگیریم و سالی پر از موفقیت و سرافرازی را در جوار این امام زادگان آرزو كنیم.

اداره كل اوقاف و امور خیریه گیلان برای معرفی امام زادگان شاخص خود به مسافران نوروزی بروشوری را به چاپ رساند و در آن به تشریح هر یك از بقاع متبركه معروف استان پرداخت كه در این گزارش به معرفی تعدادی از این بقاع شاخص اشاره شده است.

بقعه متبركه سیده فاطمه (س) خواهر امام رضا (ع) رشت در ایام تعطیل شاهد حضور پرشور و وصف ناپذیر زائران است، این بقعه یكی از مشهورترین بقاع متبركه شهر رشت، در محله خواهر امام این شهر واقع شده، بر اساس شجره نامه موجود، وی دختر امام موسی كاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است.

امام زاده هاشم رشت یكی از مشهورترین و معتبرترین بقاع متبركه استان گیلان در دهكده ای به همین نام در بخش سنگر شهرستان رشت در 32 كیلومتری رشت در كنار جاده ترانزیت این شهر به تهران در تپه ای مشرف بر جاده و سفیدرود واقع شده است.

نسبت این امام زاده بر اساس شجره نامه موجود به محمد بن امام علی (ع) می رسد بر اساس تحقیقات به عمل آمده وی ابوهاشم علی الحسنی از علویان روحانی سده چهارم هجری است.

بقعه متبركه آقا سید محمد (ع) لنگرود در وسط خیابان سعدی این شهرستان واقع شده كه بنا به اعتقاد اهالی وی نیز از فرزندان امام موسی كاظم (ع) است.

بقعه متبركه سید ابوجعفر (ع) رودسر یكی از مهمترین و معتبرترین بقعه های سراسر استان گیلان است كه در روستای میانده چابكسر شهرستان رودسر واقع است.

بقعه آقاسید عبدالله (ع) نیز در ابتدای جاده فومن به ماسوله در روستای كلرم واقع شده، بر اساس شجره نامه موجود نسبت امام زاده به امام موسی كاظم (ع) می رسید.

امام زاده محمد و امام زاده هادی (ع) شاه شهیدان عمارلو رودبار در روستای شاه شهیدان دیلمان سیاهكل واقع است، تمام آثار قدیمی بقعه در بازسازی از بین رفته به اعتقاد اهالی این دو تن از فرزندان امام زین العابدین (ع) هستند.

بقعه متبركه آقاسید جلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه یكی از مشهورترین امام زادگان سراسر شمال ایران است كه قول مشهور فرزند امام موسی كاظم (ع) می باشد.

این بقعه موجب شده كه شهر آستانه اشرفیه به عنوان پنجمین شهر مذهبی و زیارتی كشور به حساب آید.

بقعه امام زاده ابراهیم (ع) در شهرستان شفت قرار دارد كه یكی از معروف ترین و مشهورترین بقاع متبركه استان گیلان محسوب می شود، بر اساس شجره نامه موجود وی فرزند امام موسی كاظم (ع) است.

بقعه متبركه بی بی حوریه در شالیور شهرستان بندرانزلی در كنار جاده اصلی قرار دارد، بر اساس شجره نامه موجود از نوادگان امام موسی كاظم (ع) است.ك/4

7286/695