۲۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80612112
T T
۰ نفر

استاد علوم حديث:

چگونه فاطمه زهرا(س) 'محدثه' نام گرفت

۲۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80612112
چگونه فاطمه زهرا(س) 'محدثه' نام گرفت

تهران - يك استاد دانشگاه و كارشناس علوم حديث درباره علت نام گرفتن حضرت زهرا(س) به 'محدثه' گفت: فرشتگان پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) با حضرت فاطمه (س) گفت و گو مي كردند و ايشان نيز صداي فرشتگان را مي شنيدند؛ با آنها انس گرفته و حتي پاسخ مي دادند.

حجت الاسلام 'هادی صادقی' روزشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: درباره شكل نزول فرشتگان روایاتی آمده و در این زمینه ابوابی با عنوان 'محدث' یا 'محدثه' یعنی حدیث گفته شده آمده است و در روایات اینگونه طبقه بندی شده است كه فرشته وحی بر 'رسول'، 'نبی' و 'محدث' نازل می شود.

وی اضافه كرد: محدث صفتی است كه به اولیای خدا گفته می شود. مانند حضرت علی (ع) و ائمه معصومین (ع) و همچنین این صفت به فاطمه زهرا (س) گفته شده است. بنابر این فرشتگان با حضرت زهرا (س) گفت و گو می كردند و ایشان صدای فرشتگان را می شنیدند و با آنها انس گرفته و به این فرشتگان پاسخ می دادند.

صادقی تاكید كرد: محدث صفتی است كه به اولیای خدا گفته می شود. مانند حضرت علی (ع) و ائمه معصومین (ع) و همچنین این صفت به فاطمه زهرا (س) گفته شده است ولی نزول جبرییل یا سایر فرشتگان بر انسانی همیشه به این معنی نیست كه یك ماموریت رسمی مانند ارسال وحی داشته باشند و حضرت جبرییل كه به عنوان فرشته وحی شناخته شده، فقط وظیفه ارسال وحی الهی به پیامبران را به عهده ندارد.

وی افزود: جبرییل، فرشته نور و علم نیز می باشد و بسیاری از علوم را بر زمینیان آشكار می كند و یكی از وظایفش آوردن وحی است ولی انحصاری بر وحی ندارد. به همین دلیل گاهی نازل شدن جبرییل به پیامبر خدا (ص) همراه با آوردن وحی الهی بود و گاهی فقط با رسول خدا (ص) گفت و گو می كرد و معارفی را بر قلب آن حضرت می گشود و این مساله غیر از آن وحی رسمی است كه در قالب قرآن نازل شده است.

وی در ادامه گفت: وحی رسمی با رحلت پیامبر اكرم(ص) به پایان رسید و در روایات آمده است یكی از مصیبت هایی كه حضرت علی (ع) بر آن می گریست، مساله انقطاع وحی بود.

این استاد حوزه بیشترین كار جبرییل را وحی غیرقرآنی دانست و گفت: نزول این فرشته الهی همچنان ادامه دارد و این مساله اختصاص به حضرت جبرییل ندارد بلكه برخی دیگر از فرشته ها نیز همراه جبرییل و تحت فرمان او بوده و این وظیفه را به عهده دارند تا معارفی را بر دل های اولیای الهی كه جزو پیامبران نیستند، نازل كنند.

صادقی اضافه كرد: اولیای خدا شامل ائمه معصومین (ع) هستند كه از جمله آن ها حضرت فاطمه زهرا (س) است و به همین دلیل یكی از دلایل عصمت ائمه معصومین (ع)، نزول جبرییل و فرشتگان و گشودن انوار الهی بر دل های آنان است و این نزول سبب می شود تا معصومین(ع) به معارفی دست پیدا كنند كه خطاناپذیر بوده و هیچ شك و تردیدی در آنها راه پیدا نمی كند و به آن 'عصمت علمی' می گویند.

وی درباره نزول فرشتگان در زمان حاضر گفت: قرآن در سوره قدر می فرماید نزول فرشتگان در شب قدر وجود دارد و روایات فراوانی این آیات را توضیح می دهد كه فرشتگان در شب های قدر بر چه كسی نازل می شود و بدیهی است كه چنین شخصی باید دارای بالاترین مقام و مرتبه در میان مردم و موجودات خلقت باشد تا صلاحیت دریافت این انوار را دارا باشد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: نزول فرشتگان در شب های قدر بر قلب های برترین افراد در هر زمانی اتفاق می افتد و به همین دلیل گفته می شود حضرت ولی عصر (عج) كه هم اكنون امام زمان است، محل نزول ملائكه هستند.

رییس سابق دانشكده علوم حدیث شهرری درباره گفت و گوی فرشتگان با فاطمه (س) گفت: در این گفت و گو ها مسائل مختلفی از معارف مطرح می شده است و فاطمه (س) می فرماید من بعد از پیامبر (ص) با جبرییل انس می گرفتم، گفت و گو می كردم و آنها گاهی تسلیت می دادند و گاهی مطالبی از آینده خبر می دادند.

وی افزود: بدون تردید صحیفه فاطمه زهرا كه در روایات به آن اشاره شده؛ همان املای جبرییل است؛ یعنی جبرییل در تفسیر وحی برای زهرا (س) توضیح می دادند و آن حضرت این سخنان را می نوشتند ولی كسی از این نوشته های آن حضرت اطلاعی ندارد و این صحیفه در اختیار فرزندان ایشان قرار گرفت كه هم اكنون نیز نزد ولی عصر(عج) است و در روایات به این مساله نیز اشاره شده است.

صادقی با بیان روایتی از امام صادق (ع) گفت: آن حضرت گاهی در سخنان خود می فرمودند كه من به مصحف فاطمه رجوع می كنم و از آن چیزهایی را برای شما می خوانم.

وی با تاكید بر این مساله كه نباید این مجموعه را جزو وحی مصطلح رسمی تلقی كرد، افزود: تاكنون هیچ یك از شیعیان ادعا نكرده كه بعد از پیامبر (ص) وحی به معنای رسمی آن بر كسی نازل شده باشد ولی متاسفانه امروزه وهابیون تهمت می زنند كه شیعیان مدعی هستند كه بعد از پیامبر (ص) به اولیای خدا وحی نازل می شده است.

این صاحبنظر در ادامه گفت: آن كسانی كه اینگونه تهمت می زنند، معنای این دو نوع وحی را از هم تشخیص نمی دهند و تفكر آنها اینگونه است كه هر زمانی كه سخن از وحی به میان می آید، منظور همان وحی رسالی است.

وی افزود: این طرز تفكر مخالف قرآن كریم است. چون در چند جای قرآن از جمله در سوره مریم آمده است كه خدا به واسطه فرشتگان با مریم سخن می گفت و به او وحی می فرستاد در حالی كه تا كنون كسی ادعا نكرده است كه این وحی از نوع رسالی آن است.

صادقی با بیان این كه حضرت مریم نیز همانند حضرت زهرا، محدثه بود؛ اظهار داشت: قرآن كریم در این زمینه می فرماید 'ما به مریم وحی كردیم كه درخت خرمای خشكیده را تكان بدهد تا خرمای تازه بریزد' یا در جای دیگر می فرماید 'فرشته وحی به صورت انسانی با مریم گفت و گو كرد'.

این كارشناس علوم حدیث اضافه كرد:‌ اینگونه وحی ها به معنای وحی رسالی نیست بلكه این نوع گفت وگوها همیشه در طول تاریخ بوده است. همانند مادر حضرت موسی كه خدا می فرماید 'به او وحی كردیم كه موسی را به دریا بیانداز'.

فراهنگ(4)**1003**1588