۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۰۷
کد خبر: 80621434
T T
۰ نفر
پنج طرح بزرگ آبياري و زه كشي در خوزستان آماده بهره برداري است

اهواز- مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: پنج طرح بزرگ آبياري و زه كشي خوزستان آماده بهره برداري در سفر چهارم هيات دولت به خوزستان است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، 'علیرضا رضانیا' روز شنبه دراین باره گفت: در مجموع 16 هزار و 870 هكتار اراضی با میزان اشتغال زایی افزون بر نه هزار و 500 نفر، و 685 میلیارد ریال هزینه در سفر هیات دولت به خوزستان به بهره برداری می رسد.

وی افزود: طرح شبكه آبیاری و زه كشی خرمشهر به مساحت 16 هزار هكتار بوده كه از این طرح یك هزار و200 هكتار آن با عنوان شبكه آبیاری و زه كشی ناحیه عمرانی 2 خرمشهر در منطقه حفار غربی آماده بهره برداری است.

رضانیا گفت: مهم ترین سازه های این پروژه، ساخت پنج ایستگاه پمپاژ آبیاری و پنج ایستگاه پمپاژ زه كشی است، كه وظیفه تامین آب زمین های كشاورزی منطقه را به صورت پمپاژ ثانویه از رودخانه كارون و توسط كانال های اصلی و فرعی ولی عصر(عج) و تخلیه زه كش های اراضی بر عهده دارند.

رییس هیات مدیره سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به اینكه طول شبكه زه كشی زیرزمینی با فیلتر مصنوعی 350 كیلومتر است اضافه كرد: ساخت شبكه زه كشی در سال 1387 و ایستگاه های پمپاژ در سال 1389 آغاز شد و احداث آنها در مجموع افزون بر 120 میلیارد ریال هزینه داشته است.

رضانیا همچنین از ایستگاه پمپاژ جزیره مینو با ظرفیت پنج مترمكعب در ثانیه و كانال اصلی آن به طول 11 كیلومتر به عنوان دیگر پروژه آماده بهره برداری شبكه آبیاری و زه كشی خرمشهر یاد كرد و ادامه داد: هم اكنون با اتصال كانال اصلی به نهرهای سنتی، انتقال آب مناسب به اراضی كشاورزی جزیره مینو به مساحت 350 هكتار درحال انجام است كه به زودی با احداث شبكه مدرن آبیاری و زه كشی جزیره مینو، یك هزار و 900 هكتار از اراضی زیر پوشش این شبكه قرار خواهد گرفت.

برای ساخت این ایستگاه پمپاژ وكانال مبلغ 150 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهاركرد: واحد عمرانی داریون 3 شوشتر نیز به مساحت سه هزار و 500 هكتار آماده بهره برداری است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: از مجموع هفت واحد تاكنون واحدهای داریون 1 و داریون 2 به بهره برداری رسیده و واحد داریون 3 نیز آماده بهره برداری است.

رضانیا گفت: با افزودن سه هزار و 500 هكتار به اراضی آبی منطقه میاناب شوشتر، مجموع شبكه های آبیاری اجرا شده به 13 هزار و 800 هكتار رسیده كه با استفاده از شیوه های مدرن، آبیاری،و تنوع كشت و همچنین افزایش میزان محصولات كشاورزی منطقه را باعث خواهد شد.

وی ادامه داد: اشتغال زایی، استفاده بهینه از منابع آب و خاك، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و رونق اقتصادی روستاها، از مزایای دیگر احداث این شبكه است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار كرد: در این پروژه 11 كیلومتر كانال اصلی با ظرفیت انتقال 9 متر مكعب بر ثانیه، 17 كیلومتر كانال فرعی، 20 كیلومتر زه كش اصلی و 11 كیلومتر زه كش فرعی ساخته شده است.

رضانیا همچنین از اتمام پروژه شبكه آبیاری و زه كشی ناحیه عمرانی R2هندیجان با وسعت نه هزار و 170 هكتار در 150 كیلومتری جنوب شرقی اهواز خبر داد و افزود: آب مورد نیاز این شبكه ازطریق سد انحرافی آسك هندیجان و توسط كانال انتقال آب ساحل راست به طول 19 كیلومتر و با ظرفیت 33 مترمكعب درثانیه تامین می شود.

وی ، هدف از اجرای این پروژه را تغییر در زیرساخت های كشاورزی و بهبود وضعیت كمی وكیفی اراضی بالقوه مستعد كشاورزی دانست و گفت:بهره برداری از این پروژه، توسعه كشاورزی و دامپروری منطقه، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی از منطقه، افزایش راندمان كمی و كیفی محصولات كشاورزی، كاهش شوری خاك و افزایش كیفیت خاك زراعی را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه كرد: این پروژه با استفاده از منابع درآمد عمومی و همچنین تسهیلات مشاركت مردمی بانك كشاورزی به اجرا درآمده و در مجموع افزون بر 320 میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

رضانیا، از اتمام گام نخست شبكه آبیاری و زه كشی 'دژ' و 'قدس' در شهرستان دشت آزادگان خبر داد و گفت: وسعت شبكه آبیاری و زه كشی دژ و قدس افزون بر هشت هزار و 270 هكتار بوده و از سال 1389 آغاز و هم اكنون گام نخست آن با وسعت سه هزار هكتار آماده بهره برداری است.

وی افزود: آب این شبكه از محل سد انحرافی حمیدیه تامین شده و با بهره برداری از آن میزان برداشت آب از رودخانه كرخه نور كاهش می یابد و آب بیشتری به مناطق پایین دست خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: گام نخست این شبكه 21 كیلومتر كانال، 25 كیلومتر زه كش و تعداد 160 دستگاه ابنیه هیدرولیكی است كه اجرای آن افزون بر 95 میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی دولت هزینه در برداشته است.

وی افزایش بهره وری از منابع آب و عملكرد در واحد سطح از زمین های كشاورزی، توسعه و بهبود اراضی كشاورزی، افزایش اشتغال و بكار گیری نیروی انسانی، افزایش تولیدات كشاورزی، دامی و افزایش درآمد سرانه كشاورزان را از جمله مزایای این پروژه دانست.

شبكه آبیاری و زه كشی د‍ژ و قدس در كیلومتر پنج شهرستان هویزه از توابع دشت آزادگان واقع شده و همزمان اجرای شبكه فرعی آن نیز آغاز شده است.

سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی آب های سطحی و زیرزمینی، عهده دار انجام مطالعات در برنامه ریزی منابع آبی، احداث سدهای مخزنی، انحرافی، تنظیمی، شبكه های آبیاری و زه كشی، نیروگاه های برق آبی، توسعه منابع آب و خاك و بهره برداری و حفاظت از این منابع است.

سفر چهارم هیات دولت به خوزستان هفته جاری انجام خواهد شد.

ك/1 646/641/ 640
۰ نفر