۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۸:۳۷
کد خبر: 80630376
T T
۰ نفر
رئيس كتابخانه ملي ايران: تاثير اطلاعات جوامع بشري را دگرگون كرده است

تاشكند - رئيس كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در يك همايش بين المللي در تاشكند پايتخت ازبكستان گفت: تاثيرات اطلاعات در ابعاد مختلف زندگي امروزي و آينده جوامع بشري به يكي از مهمترين مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسياري از كشورهاي جهان را به خود معطوف كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'اسحاق صلاحی' روز پنجشنبه در همایش بین المللی نقش و جایگاه منابع اطلاعات و كتابخانه های آسیای مركزی در توسعه علم، آموزش، فرهنگ و كسب و كار در تاشكند افزود: امروزه فناوری اطلاعات ابزار قدرتمندی است كه بر تمام ابعاد زندگی سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی انسان قرن بیست و یكم تاثیر گذاشته است.

وی گفت: پیوندهای فرهنگی،هنری، تاریخی مشترك بین ملت ها از مهمترین ویژگی هایی است كه در عرصه اطلاعات و ارتباطات باید شناخت وشناساند تا بدینوسیله وحدت و پیوند پایدار ایجاد شود.

وی تصریح كرد كه در این ارتباط همكاری كتابخانه های ملی دو كشور ایران و ازبكستان می تواند زمینه های همبستگی و تقویت همكاری های علمی و فرهنگی را محقق نماید.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی كشورمان خاطرنشان كرد: ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، خوارزمی، ترمذی و شاعرانی مانند رودكی، امیرعلی شیر نوایی، جامی، حافظ، سعدی، خیام، عطارنیشابوری به عنوان حلقه های وصل نسل های گذشته، حال و آینده هستند.

صلاحی افزود: در واقع ادبیات هر كشور یكی از ارزشمندترین میراث های فرهنگی آن كشور است كه ترویج و اشاعه آن می تواند نقش موثرتری در ترویج فرهنگ كتابخوانی آن جامعه داشته باشد. این آثار و آثار دیگر در موضوعات مختلف در كتابخانه ها حفظ، سازماندهی و اشاعه می شوند.

وی با اشاره به اهمیت نسخه های خطی و وظایف نهادهای فرهنگی در حفظ و نگهداری و معرفی آنها گفت: نسخه های خطی به عنوان میراث فرهنگی گذشتگان حاوی اطلاعات وسیعی در حوزه های مختلف علوم بوده وبخش مهمی از تاریخ كتاب و كتابداری را به خود اختصاص داده است، بنابراین فهرست های مجموعه‌های خطی در جهت دستیابی به نسخ و شناسایی آنها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.

رئیس كتابخانه ملی كشورمان تاكید كرد: همكاری كتابخانه های ملی دو كشور و همكاری متقابل مراكز علمی، فرهنگی نه تنها به نزدیكی هر چه بیشتر دو ملت و تحكیم عمیق مناسبات كمك می كند، بلكه امكان و فرصت افزون تر بازشناسی متقابل دو ملت را فراهم می كند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ازبكستان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت ارزش اطلاعات و كتابخانه ها و تاثیرگذاری آن بر جوامع انسانی گفت: عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست و منابع اطلاعات و كتابخانه ها سهم بسزایی درتوسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وفرهنگی ملت ها دارند.

حمید مصطفوی افزود: كتابخانه ها در گردآوری، حفاظت، ساماندهی اطلاعات مربوط به فرهنگ، تمدن و آثار دانشمندان ونخبگان ملت ها وظایف خطیری برعهده داشته كه این امر توسعه همكاری های بین المللی كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی را در جهت بازشناسی و معرفی میراث علمی و فرهنگی مشترك بیش از پیش ضروری كرده است.

علیشیرنوایی رئیس كتابخانه ملی ازبكستان نیز گفت: همایش بین المللی 'نقش و جایگاه منابع اطلاعات و كتابخانه های آسیای مركزی درتوسعه علم، آموزش، فرهنگ وكسب و كار' هر دو سال یكبار برگزار می شود.

این همایش بین المللی با همكاری ازبكستان و نمایندگی یونسكو و با حضور 400 شركت كننده از بیش از 40 كشور دنیا از روز سه شنبه این هفته آغاز شده است و فردا جمعه به كار خود پایان خواهد داد.

آساق**ش.ع**1663**1565
۰ نفر