۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۴۷
کد خبر: 80633911
T T
۰ نفر
بزرگترين ميدان و فضاي شهري ايران در تبريز به بهره برداري رسيد

تبريز- بزرگترين ميدان و فضاي شهري ايران با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران روز يكشنبه در بافت فرسوده كلانشهر تبريز به بهره برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح ساماندهی میدان بزرگ شهید بهشتی تبریز با نقش فرش اصیل آذربایجان یكی از پروژه های شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری كشور است كه عملیات اجرایی آن از 14 سال پیش شروع شده بود.

ساماندهی این میدان بزرگ كه در هسته مركزی شهر و دربافت قدیمی كلانشهر تبریز واقع است، در زمینی به مساحت شش هكتار اجرا شده كه شامل 3 قسمت بزرگ تجاری، خدماتی، تفریحی و مسكونی به نام مجتمع ایپك شامل 12 بلوك 5 طبقه به هم پیوسته در دور تا دور میدان، برج 18 طبقه ابریشم با كاربری تجاری و تفریحی و پاركینگ زیرزمینی و فضاهای مختلف است.

این مجموعه تجاری، تفریحی، خدماتی به واقع در جوار مسجد تاریخی و ارزشمند 'كبود' كه مسیر جاده ابریشم بوده، احداث شده است.

این پروژه در سال 1374 طراحی و مورد تصویب قرار گرفت و عملیات اجرایی آن از سال 1377 آغاز شد كه به دلیل مشكلات اعتباری و همچنین ضعف در اجرا و مشكلات تملك تا سال 1385به كندی پیش می رفت كه از این سال تاكنون با تلاش شبانه روزی مجریان روند پیشرفت به سرعت پیش رفت.

در داخل این میدان بزرگ برج 18 طبقه به نام برج ابریشم احداث شده كه بر زیبایی این میدان افزوده و بخش مهمی از طرح را شامل می شود كه شامل چهار طبقه مركز خرید، دو طبقه رستوران، هشت طبقه خدماتی و چهار طبقه پاركینگ خودرو است.

قسمت زیرین میدان شهید بهشتی شامل 3 طبقه است كه مركز خرید بزرگ شهر، پاركینیگ و طبقه روباز زیر خیابان هم به عنوان فضای تفریحی همچون زمین اسكیت و بازی های كامپیوتری و فضای سبز اختصاص می یابد.

در قسمت شمالی میدان، مسجد قدیمی و تاریخی كریم خان مربوط به 700 سال پیش وجود دارد كه ستون های مسجد از یك تكه سنگ بزرگ تراش خورده است كه بعد از بازسازی و مرمت در قسمت شمالی میدان دست نخورده باقی خواهد ماند.

برای آسان سازی رفت و آمد عابران پیاده در داخل میدان و برای جلوگیری از مشكلات ترافیكی منطقه شش دستگاه پل هوایی عابر پیاده در میدان و بین مجتمع ها نصب شده تا عابران پیاده هرگز از عرض خیابان عبور نكنند.

یكی از زیبایی های منحصر به فرد پروژه میدان بزرگ شهید بهشتی تبریز، وجود سنگ فرش بسیار زیبا در قسمت تحتانی است كه جلوه خاصی به مجموعه داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری كشور گفت: دو هزار ملیارد ریال برای ساخت بزرگترین میدان و فضای شهری كشور در میدان شهید بهشتی تبریز هزینه شده است.

مجید كیان پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این پروژه یكی از مهمترین و وسیع ترین پروژه های شركت مادر تخصصی است كه با مشاركت دولت و بخش خصوصی عملیات احداث آن به پایان رسیده است.

وی مساحت كلی مجموعه را شش هكتار اعلام كرد كه زیربنای آن بالغ بر 106 هزار مترمربع است.

كیان پور كاهش 35 درصدی اشغال ساختمان های موجود در میدان شهید بهشتی قبل از اجرای این طرح را یكی از مهمترین ویژگی های آن بیان كرد كه در ایجاد فضای مفید و كارآمد شهری در هسته مركزی بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی اضافه كرد: این طرح یكی از بهترین پروژه های شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی فضای شهری ایران است كه در بافت فرسوده تبریز اجرا شده است.

كیان پور گفت: الگوسازی توسعه درون شهری از جمله اهداف مهم در طراحی و اجرای این طرح بوده است.

7236/587/245
۰ نفر