۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۷
کد خبر: 80636074
T T
۰ نفر

نخستين زايش گوزن زرد ايراني در سال جاري در استان فارس

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۷
کد خبر: 80636074
نخستين زايش گوزن زرد ايراني در سال جاري در استان فارس

شيراز- نخستين زايش گوزن زرد ايراني در منطقه ميانكتل استان فارس در سال جاري نويدي بر مساعد بودن شرايط زيست گوزن زرد در اين استان داد و شرايط را براي زاد و ولد و تكثير اين گونه در معرض انقراض حيات وحش فراهم ساخت.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان فارس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، از نخستین زایش گوزن زرد در منطقه میانكتل استان فارس خبر داد و افزود: این گوزن زرد ایرانی در روزهای گذشته متولد شده است .

حسینعلی ابراهیمی كارنامی بیان داشت : اوایل اردیبهشت ماه امسال در محدوده تكثیر و احیاء گوزن زرد ایرانی در میانكتل واقع در محدوده حفاظت شده ارژن و پریشان گوزن زرد زاد و ولد كرده است .

وی اضافه كرد:به دنبال اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی مناسب در میانكتل و همچنین بارش های صورت گرفته در زمستان گذشته و مناسب شدن وضعیت علوفه در محدوده فنس، گوزن زرد ایرانی كمی زودتر از فصل معمول زایمان در سال های گذشته زایش كرد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست فارس هم در این رابطه گفت:بر اساس شواهد موجود استان فارس در گذشته یكی از زیستگاههای گوزن زرد ایرانی بوده كه نقش گوزن زرد در حجاریهای تخت جمشید این موضوع را تایید می كند.

وی ادامه داد : استان فارس برروی سلسله جبال زاگرس واقع شده است كه رشته كوههای بخش غربی و جنوب این استان از پوشش جنگلی نسبتا خوبی جهت زیستگاه گونه های جانوری از جمله گوزن زرد برخوردار است.

مهندس جعفری نژاد اضافه كرد:در سال 1360 حدود 105 هكتار از محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان جهت طرح احیاء و تكثیر گوزن زرد ایرانی محصور شد و در پاییز 1372 ، هفده راس از گوزنهای دشت ناز ساری به منطقه میانكتل در دشت ارژن فارس منتقل شد و در محوطه مذكور ، محصور و رها سازی شدند.

وی افزود: در این مدت با حفاظت و مراقبت شبانه روزی محیط بانان منطقه اهداف طرح محقق شده و طبق سرشماری سال1389 تعداد گوزن ها تا 75 راس افزایش یافته است.

وی گفت : عدم تطابق تعداد گوزنها و وسعت منطقه محصور شده در میانكتل، حضور گونه پلنگ به عنوان شكارچی طبیعی در منطقه ، كهولت سن برخی گوزن ها جمعیت آن در میانكتل تا حد زیادی كاهش داده كه جهت تامین فضای زیستی مناسب نسبت به توسعه سایت میانكتل به وسعت 300 هكتار و احداث وبهره برداری از سایت ارسنجان به وسعت 200 هكتار در سال گذشته اقدام شده است .

جعفری نژاد گفت : خوشبختانه امسال دوباره شاهد احیاء این گونه ارزشمند در دو محل میانكتل و ارسنجان هستیم.

گوزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزء گونه های در معرض خطر انقراض و تحت حمایت سازمان های بین‌المللی حفاظت از حیات وحش قرار دارد.ك/3

677/ 667