۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۴۵
کد خبر: 80637845
T T
۰ نفر

ميلاد كوثر ولايت حضرت فاطمه الزهرا(س)

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۴۵
کد خبر: 80637845
ميلاد كوثر ولايت حضرت فاطمه الزهرا(س)

قم - كوثر ولايت حضرت فاطمه الزهرا(س) در بيستم جمادي الثاني در خانه رسول اكرم(ص) و بانو خديجه (س)ديده به جهان گشود و با ويژگي هاي اخلاقي و رفتاري و حضور در صحنه هاي سياسي و اجتماعي الگويي نمونه براي زنان شد.

به گزارش ایرنا این بانو پنج سال پس از بعثت پیامبر خاتم خاندان رسالت از افق عصمت درخشید و خیر كثیر، انسیه حوراء، سیده نساء، كوثر نبوت و مدافع ولایت لقب گرفت.

دخت گرامی پیامبر در خانه وحی دیده به جهان گشود او از مادری متولد گشت كه یكی از چهار زنی است كه بهشت مشتاق دیدار آنهاست، پدرش بنیانگذار دین اسلام و معلم بشریت است پدری كه با احترام گذاشتن به این دختر یگانه اش جایگاه زنان آزاده و مسلمان را تبیین كرد.

در احادیث بسیاری از پیامبر آمده است: هر كه او را می شناسد كه می شناسد و هركه نمی شناسد بداند او فاطمه دختر من است و پاره تن من و قلب من است، هركسی او را بیازارد مرا آزرده و هركه مرا بیازارد خدا را آزرده است.

پیامبر در موقعیت های گوناگون، همواره بر دستان فاطمه (س) بوسه می زد؛ هرگاه صدیقه مرضیه در جمعی وارد می شد كه پیامبر در آن میان بود، به احترام آن حضرت، از جای خویش بلند می شد و او را در جایگاه خود می نشاند؛ هنگام خروج از مدینه، از آخرین فردی كه خداحافظی می كرد فاطمه بود و هنگام ورود به شهر هم به دیدار اولین كسی كه می شتافت باز هم راضیه مرضیه بود.

این بانو نیز در خانه وحی و تحت تعلیم پیامبر اسلام و بانو خدیجه پرورش یافت این بانو نمونه بارز یك مادر مهربان، وفادار به همسر، عالمه، زاهده، ایثارگر، صبور، با ایمان و پرهیزگار، مبارز، ولایت مدار، مبلغ دین و عابده است.

حضرت زهرا(س) نماد خوب همسرداری است زیرا همواره در استحكام پیوند مشترك خویش با حضرت علی (ع) اهتمام می ورزید و در تمامی مراحل زندگی، به عنوان یار و مددكار همسر خود به شمار می رفت. در این باره آمده است: روزی پیامبر از حضرت علی (ع) پرسید: زهرا را چگونه یافتی؟ امام پاسخ داد: فاطمه، خوب یاوری برای اطاعت الهی است.

این بانو در عبادات و رفتار خویش به یكتایی ذات اقدس الهی گواهی می داد در زندگی فاطمه(س)، خدا محوری بیش از هرچیز دیگر به چشم می خورد و در تمام جلوه های رفتار و گفتار ایشان حضور دارد. تا آن جا كه در زندگی خانوادگی، تمام تقاضاها و گفتار و رفتارش را با رضایت خدا می سنجید و همواره رضایت خدا را بر رضایت و راحتی خود مقدم می كرد. این اصل مهم در زندگی حضرت زهرا(س) در زمینه ی ملاك انتخاب همسر، مهریه و جهیزیه نیز دیده می شود.

همچنین آنچه در زندگی حضرت زهرا بسیار پرفروغ و تابنده است، نهایت عشق وعلاقه ای است كه به همسر والامقام خود حضرت علی داشت و در نكوداشت و حفظ حریم او، از هیچ تلاش وكوششی دریغ نمی ورزید این بانو اسوه ایثار و فداكاری بود، هیچ گاه از شوهر خویش خواهش و تمنایی نمی كرد.

فاطمه(س) با الهام از دستورات الهی و با دارا بودن درك صحیح از روابط زن و شوهر، همواره به همسر بزرگوارش عشق می ورزید و او را مورد محبت قرار می داد و در كلام خود علاقه و احترام را تواما در نظر داشت همچنین زهرا (ع) دنیای امام علی(ع) بود و اینگونه شد كه دشمنان را واداشت تا برای ضربه زدن به علی(ع) دست به شهادت سرور زنان عالم بزنند و او را به شهادت برسانند.

صدیقه طاهره(س) فداكارترین فردی بود كه در برابر ناكثان ایستاد و مصرانه حق امیرمؤمنان(ع) كه حاكمیت وی بود از آنان مطالبه می نمود، او شبها به همراه شوهر خویش بر در خانه انصار می رفت و آن گاه كه بر مجالس آنان گذر می كرد برای یاری شوهرش استغاثه كرده و به آنان اعتراض می كرد و خاموش نمی نشست و با تمام قوا و با روش های خود، برای دفاع از این حریم وارد عرصه فعالیت های سیاسی شد و در طول 75 روز (و به قولی 95 روز) همچون پروانه وجود خویش را برای تثبیت امامت، فدای ولایت كرد.

این بانو نه تنها حامی و زنی مهربان برای شوهرش بود بلكه مادری دلسوز برای فرزندانش بود، این بانو مهربان ترین مادران دنیا بود.سلمان دراین باره می گوید: روزی فاطمه زهرا (ع) را دیدم كه مشغول آسیاب بود. دراین هنگام فرزندش حسین گریه می كرد و بی تابی می كرد. عرض كردم: برای كمك به شما آسیاب كنم یا بچه را آرام نمایم. ایشان فرمود: 'من به آرام كردن فرزند اولی هستم،شما آسیاب را بچرخانید'.

خانه فاطمه، مهد تعلیم و تربیت او به شمار می رفت؛ سنگری كه از آن در راه حفظ دین و پاسداری از ارزش های اسلامی استفاده می كرد. خانه داری فاطمه، مهم ترین آموزشی بود كه به دخترانش در راه زندگی می آموخت تا بتوانند مادرانی نمونه برای نسل آینده باشند و به حق كه فاطمه در این امر سرآمد روزگارش شد.

این بانو فرزندانی چون امام حسن و حسین(ع) و دخترانی چون زینب و ام كلثوم پرچمداران دین اسلام و منادی حق و عدالت را تربیت كرد.

پاسخگویی به شبهات دینی و مذهبی زنان از دیگر ویژگی های این بانو است او عالمه غیرمعلمه بود. او نزد فردی درس نخوانده و برای فراگیری علم نزد كسی زانو نزده بود، ولی در پرتو كمالات نفسی می توانست حقایق و واقعیات و از آن جمله احكام و شرایع را دریابد و پرسش ها را پاسخ بگوید و لذا پیامبر گرامی اسلام (ص) زنان را برای آموزش دین، سراغ او می فرستاد.

همچنین یكی از نقش آفرینی های درخشان فاطمه زهرا (ع)، بالا بردن فرهنگ جامعه، رشد فكر و اندیشه مردم و دفع مشكلات و شبهه های آنان بود كه از آن جمله می توان به تعلیم و تربیت بانوان اشاره كرد تا ایشان بهتر بتوانند مسیر سعادت خویش را بپیمایند.

حضرت زهرا (س) دارای كمالاتی ذاتی است كه دیگران از آن بهره ای نبرده اند از جمله آفرینش و خلقت نورانی خاص ، شرافت نسب ، طهارت و عصمت. از جمله فضایل دیگر آن بانوی بزرگوار این است كه در نزد خداوند صاحب مقام والایی است و مقام شفاعت به ایشان داده شده است از ویژگیهای خاص حضرت زهرا (س) عبادت و خشوع در عبادت ، علم و معرفت ، پوشش و حجاب ، ادب ، احترام ، صبر و بردباری ، زهد و ساده زیستی ، آراستگی و ایثار و از خودگذشتگی است كه باید ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی حیات حضرت زهرا (س) با استفاده از روایات و تاریخ برای تمام زنان عالم تبیین شود.

سرانجام در سال یازدهم هجرت هفتاد و پنج ( به روایتی نود و پنج) روز پس از رحلت پیامبر بزرگ اسلام، صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) همسر امام اول شیعیان در مدینه منوره به شهادت رسید.ك/4

/8138/ 380/