۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 80639692
T T
۰ نفر
پشتوانه مردمي تنها راه مقابله  با گران فروشي و احتكار كالاست

مشهد - معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: پشتوانه ما در حوزه نظارت بر بازار كالا بويژه در بخش احتكار، گزارشات مردم مبني بر تخلف فروشندگان و همكاري آنان با مسوولان است.

'ناصر نقیبی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درج نكردن قیمت بر روی كالا، خودداری از ارایه فاكتور، كم فروشی، احتكار و خودداری از عرضه از جمله تخلفاتی است كه مردم به محض مشاهده ارتكاب آنها از سوی فروشندگان و عرضه كنندگان كالا می توانند مراتب را به مسوولان حوزه نظارت بر بازار كالا اطلاع دهند.

وی بیان كرد: در مورد احتكار كالا كه عموما در مكان های شناسایی نشده جدا از انبارهای رسمی انجام می گیرد اتكای مسوولان حوزه نظارت و بازرسی فقط به مشاهدات و گزارشات مردم است تا بلافاصله تخلف را مورد پیگیری قرار دهند.

وی اظهار داشت: با توجه به زمزمه هایی مبنی بر خودداری فروشندگان از عرضه برخی كالاها نظیر شكر و روغن، مسوولان حوزه نظارت بر بازار مراكز عمده عرضه كالاهای اساسی در مشهد را در اولویت برنامه های نظاراتی خود قرار داده اند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاكنون در حوزه بازرسی و نظارت این سازمان یكهزار و 269 مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده كه بر اساس آنها 111 فقره فرم تخلف به ارزش 114 میلیون و 600هزار ریال تنظیم گردیده و برای رسیدگی به شعب تعزیرات حكومتی ارسال شده است.

نقیبی بیان كرد: همچنین در این مدت در مورد قند و شكر نیز 776 مورد بازرسی از واحدهای عرضه كننده این كالاها انجام شده كه براساس آن 65 فقره فرم تخلف به ارزش 175 میلیون ریال در حوزه نظارت و بازرسی این سازمان تنظیم و به شعب تعزیرات حكومتی تحویل شد.

او اظهار داشت: صاحبان كالا مكلف به عرضه آن در بازار هستند و در صورتی كه از این كار امتناع كنند حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تحت عنوان احتكار برای آنان فرم تخلف صادر می كند.

وی گفت: اینكه كالایی با قیمت سال گذشته خریداری و در انبار نگهداشته شود و امسال با قیمت روز در بازار عرضه گردد مصداق گران فروشی است و هر واحد صنفی موظف است كالا را با قیمتی كه خریده با احتساب درصد سود معین عرضه كند و حتی اگر افزایش قیمتی نیز بوجود آید توجیهی بر فروش این كالا با قیمت جدید نیست.

او افزود: در مورد برخی كالاهایی مانند روغن، قیمت روی قوطی آن درج شده است و فروشندگان موظف هستند براساس قیمت درج شده این كالا را عرضه كنند، در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

وی خاطر نشان كرد: سامانه گویای 124و پیام كوتاه 3000824 سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آماده دریافت گزارشات مردم مبنی بر تخلف واحدهای صنفی و عرضه كننده كالاست.

7489/659