به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهرام عظیمی با حضور در خبرگزاری ایرنا درباره تولید انیمیشن تهران 1500 گفت: پیش از ساخت این انیمیشن، در ساخت شخصیت های مختلف انیمیشن تلویزیونی با رویكرد فرهنگسازی فعال بودم و برای نخستین بار بابا برقی را در سال 75 به صورت شخصیتی انیمیشنی ارائه كردم كه با استقبال مخاطبان روبرو شد.
وی یادآور شد: انیمیشن های 'سیا ساكتی' و 'گاز' با كاراكتر 'حسن خطرناكه حسن' در ادامه بابا برقی خلق شد و پس از آن كمتر سازمانی بود كه ما برای آن انیمیشن نساخته باشیم.
وی یادآور شد: پس از آغاز همكاری با 'محمدرضا ابوالحسنی' به عنوان تهیه كننده ، ایده تولید یك كار انیمیشن سینمایی با قابلیت اكران عمومی در ذهن ما شكل گرفت.
عظیمی ادامه داد: پیش از تهران 1500، برخی آثار بلند انیمیشن در كشور ساخته شده بود اما به دلیل طی نكردن روند تولید یك اثر سینمایی، عموما به اكران نرسیدند و این در حالی است كه انیمیشن تهران 1500 از همان ابتدا مراحل ساخت یك اثر سینمایی را طی كرد.
وی افزود: انیمینش های جمشید و خورشید و خورشید مصر از جمله آثاری بودند كه ساخت سینمایی داشتند اما این آثار مسیر درستی را برای تولید طی نكرده و در عین حال نتوانستند اكران شود.
كارگردان تهران 1500 اظهار كرد: با توجه به اینكه اغلب كارهای قبلی من درباره تهران و درباره شهروندان بود در نهایت به ساخت انیمیشنی درباره تهران رسیدیم كه تماما ایرانی بوده و در عین حال فرمایشی نباشد.
وی با یادآوری اینكه می خواستیم در این اثر همه چیز ایرانی باشد توضیح داد: سال ها بود كه مسعود علمداری را به عنوان مدیر تنها نشریه تخصصی انیمیشن می شناختم و در نهایت پس از گفت وگو و نشست های مشترك به فیلمنامه اصلی تهران 1500 رسیدیم.
**قرار بود تهران 1500 درباره زمان حال ساخته شود
عظیمی گفت: قرار بود در ابتدا تهران 1500 را درباره زمان حال بسازیم اما در نهایت پس از مشورت با تهیه كننده كار، به این نتیجه رسیدیم كه این انیمیشن درباره تهران 100 سال بعد ساخته شود و در عین حال آداب و رسوم و خلق و خوی شهروندان نیز در آن دیده شود.
وی ادامه داد: علاقه مند بودم حتا خلق و خوی بد ما نیز در انیمیشن تهران 1500 دیده شود و برخی بی فرهنگی ها را نیز شدید تر تصویر كنم كه از این طریق بر جذابیت های كار بی افزاییم اما در نهایت این مهم محقق نشد.
كارگردان تهران 1500 همچنین یادآور شد: بهانه ای برای كنار گذاشتن این انیمیشن از اكران وجود نداشت زیرا این اثر همانند دیگر آثار سینمایی پروانه ساخت و نمایش داشت.
**بازیگران 50 درصد در استقبال مردم از تهران 1500 نقش داشتند
عظیمی درباره دلیل استقبال مخاطبان از انیمیشن تهران 1500 توضیح داد: 50 درصد مخاطبان به دلیل اینكه پیشتر انیمیشن ایرانی در سینما نداشتیم از این اثر استقبال كردند و به عبارتی جای خالی انیمیشن سینمایی در زندگی مردم احساس می شد.
وی ادامه داد: در تلویزیون نیز بجز برخی سریال های انیمیشنی همچون 'شكرستان' و 'پهلوانان' و 'قصه ما مثل شد' كه سال های اخیر در تلویزیون پخش شدند خبری از انیمیشن ایرانی نبود و مردم به دلیل نو بودن تهران 1500، از این انیمیشن استقبال كردند.
این انیماتور تاكید كرد: 50 درصد دوم دلیل استقبال مردم از انیمیشن تهران 1500 به دلیل طراحی شخصیت بازیگران مطرح بصورت انیمیشن است و به عبارتی بازیگرانی كه چهره بودند مخاطبان را به سینما كشاندند.
**دنبال كاسبی نبودیم
وی اظهار كرد: واقعا می خواستیم نام خود را به عنوان افرادی كه انیمیشن ایرانی ساخته و مردم را به سینماها كشاندند ثبت كنیم و به دنبال كسب پول زیاد از كنار انیمیشن تهران 1500 نبودیم و تولید این اثر برای ما كاسبی نبود زیرا اگر همه ما در 5 سال اخیر بجای كار كردن روی تهران 1500، به امور معمولی خود در عرصه انیمیشن می پرداختیم درآمد داشتیم اما در زمان تولید تهران 1500 حقیقتا درآمدی نداشتیم از اینرو امروز پس از تولید و اكران این اثر، احساس غرور ملی داریم.
عظیمی افزود: هربار كه رقم فروش تهران 1500 افزایش می یابد یعنی مخاطبان این فیلم بیشتر شده اند كه این حس بسیار خوبی به ما می دهد.
**تهران 1500 را با انیمیشن های خارجی مقایسه نكنید
عظیمی در ادامه با یادآوری اینكه انیماتورهای ایرانی همواره با حضور در جشنواره های متعدد خارجی، حوایز معتبری را در بخش انیمیشن های كوتاه بدست می آورند گفت: استعدادهای خوبی در زمینه انیمیشن در كشور وجود دارد اما با این وجود نباید آثاری همچون تهران 1500 را با انیمیشن های خارجی مقایسه كرد.
به گفته وی، وقتی صحبت از انیمیشن ایرانی می شود مخاطب ناخودآگاه این آثار را با نمونه های خارجی مقایسه می كند كه قیاسی اشتباه است.
این كارگردان انیمیشن با یادآوری اینكه سینمای ما باید با سینمای اروپا مقایسه شود توضیح داد: اروپا در زمینه انیمیشن اثر شاخصی نداشته و آمریكایی ها در این عرصه روش هایی را می دانند كه ما بلد نیستیم و در عین حال دستیابی به این روش ها دشوار است.
عظیمی درباره كیفیت انیمیشن سینمایی تهران 1500 توضیح داد: این انیمیشن سینمایی از لحاظ تكنیكی پیشرفته است و محتوای این اثر نیز برای بازار داخلی تهیه شده است؛ هرچند اگر برای بازار های جهانی نیز انیمیشن می ساختیم امكان نداشت به پای انیمیشن های آمریكایی برسیم مگر اینكه اتفاق خاصی در این زمینه رخ می داد همانند فیلم 'جدایی نادر از سیمین' كه یك اتفاق در سینمای ایران بود و موفق به كسب اسكار شد.
وی افزود: هنوز اسكار برگزار نشده بود اما ما در تهران 1500 به نوعی اعلام كردیم كه فرهادی اسكار گرفته و كسانی كه كمی هنری بودند به این مهم اطمینان داشتند.
به گفته كارگردان تهران 1500، می توانیم اثری بین المللی و معقول بسازیم اما نباید آثار خود را با انیمیشن های آمریكایی مقایسه كنیم.
وی ادامه داد: اگر فیلمنامه تهران 1500 با امكانات خارجی ساخته می شد خروجی بهتر از آنچه امروز می بینیم نبود.
عظیمی تاكید كرد: جمع كردن افراد درجه یك برای تولید یك اثر كار دشواری است و هریك از هنرمندان، خود درگیر كاری هستند و نمی توانند از درآمد خود چشم پوشی كنند.
وی اظهار كرد: آمریكایی ها انبوهی از نیروهای كارامد در عرصه انیمیشن تربیت كرده اند اما در ایران برای طراحی كاراكتر تنها با دو یا سه اسم مواجه می شویم اما آنها لیست دارند .
**به سینمای رئال فكر نمی كنم
عظیمی در ادامه درباره حضور در عرصه كارگردانی سینمای رئال گفت: كار من انیمیشن است و باید در این عرصه رشد كنم و در عین حال باید در این زمینه به قدری استوار باشم كه وقتی انیمیشنی می سازم كسی نتواند از آن ایراد بگیرد.
وی افزود: من و تیم تولید كننده تهران 1500 در تلاشیم كه به این مرحله برسیم و به هیچ عنوان به فكر كارگردانی اثری رئال نبوده و نیستم.
كارگردان تهران 1500 اظهار كرد: بهترین حالت برای من می توانست این باشد كه انیمیشن سینمایی سیا ساكتی را می ساختم اما همینجوری من محكوم هستم به اینكه كاراكترهای رئال خلق می كنم.
**جهانی شدن انیمیشن ایران
عظیمی درباره حضور انیمیشن های ایرانی در عرصه بین المللی و اكران گسترده این نوع آثار توضیح داد: برای جهانی شدن انیمیشن در گام نخست نیاز به استانداردسازی داریم و چنانچه اثری از استانداردهای لازم برخوردار باشد در گام بعدی باید به فكر محتوای یك اثر باشیم.
كارگردان تهران 1500 در ادامه تاكید كرد كه انیمیشن های خارجی بدون استثنا برای كودك و جوان و پیر ساخته شده و محدود به گروه سنی خاصی نیست و به عبارتی انیمیشن باید زبان بین المللی داشته و شوخی ها و طنز آن جهانی باشد.
**انیمیشن تهران 1500 پر دیالوگ است
عظیمی درباره یكی از ایرادات وارده به انیمیشن تهران 1500 گفت: یكی از ایرادات این انیمیشن پر دیالوگ بودن این اثر است و این در حالی است كه در اغلب انیمیشن های خارجی، دیالوگ ها كم بوده و بیشتر اتفاقات و حوادث متعدد دیده می شود.
**ساخت انیمیشن دینی و اقتباسی كار من نیست
وی درادامه اظهار كرد: من انیمیشن بعدی خود را نیز بر اساس تفكرات خود می سازم و تلاش می كنم شخصیت های درون آن برای مخاطبان مفهوم باشد.
كارگردان تهران 1500 افزود: تولید كار اقتباسی و یا دینی كار من نیست زیرا در این زمینه اساسا تخصصی ندارم
**گفتند غلط می كنی به آینده تهران اینگونه نگاه می كنی
عظیمی گفت: در تولید تهران 1500 كه زایده ذهن ما بود از سوی برخی مدیران اذیت شدیم.
وی یادآور شد: نگاه من به آینده در تهران 1500 دیده می شود اما برخی غیر مستقیم اعلام می كردند كه غلط می كنی آینده را اینگونه نگاه می كنی و اگر قرار بود اثری را بر اساس سند تاریخی بسازم شرایط بشدت دشوارتر خواهد شد.
بعظیمی یادآور شد كه دوست دارم اتفاقاتی كه خلق می كنم نو باشد و پیشتر كسی ندیده باشد.
وی ادامه داد: پایه داستان ما درباره آینده مشخص بود و هرچه در ذهن داشتیم روی كاغذ آورده و بر روی بخش های مختلف به بحث و تبادل نظر می پرداختیم؛ اعتیاد، احترام به پدر و مادر و خانواده سرفصل كار ما در تهران 1500 بود و تلاش كردیم این مهم در این انیمیشن سینمایی دیده شود.
**دربی از تهران 1500 حذف شد
عظیمی در ادامه از انتشار فیلمنامه اصلی تهران 1500 در فضای مجازی خبر داد و گفت: این فیلمنامه برای 140 دقیقه تصویر به رشته تحریر در آمد.
وی افزود: كانس هایی در این فیلمنامه وجود دارد كه مخاطب با خواندن آن می خندد اما بنا به دلایلی نتوانستیم این سكانس ها را به تهران 1500 اضافه كنیم.
كارگردان تهران 1500 تاكید كرد: دلیل حذف این سكانس ها سیاسی نبود به عنوان نمونه سكانسی داشتیم كه بازی پرسپولیس و استقلال بود و اینكه دربی چندم است اما در نهایت این بخش حذف شد.
عظیمی اضافه كرد: یك موضوع در تهران 1500 عجیب است ما شخصیتی بنام اكبر آقا داریم كه 160 سال است زنده نگه داشته شده تا از این طریق بتوانیم به گذشته خود بازگردیم تا یك نوستالوژی داشته باشیم.
وی ادامه داد: من كریم باقری را خیلی دوست داشتم و می خواستم كریم باقری كاپیتان پرسپولیس باشد و می خواستیم علی دایی را در فرودگاه نشان دهیم كه هنوز مربی تیم ملی است اما ما حتا اجازه شوخی با علی دایی را هم نداشتیم و عده ای اعتراض كردند كه چرا باید با علی دایی شوخی كنید و متاسفانه نمی دانستند جنس شوخی های ما چگونه است.
عظیمی اظهار كرد: در سكانس دربی، مهران مدیری و گربه هدیه تهرانی پرسپولیسی بودند و هدیه تهرانی و رباط سگ استقلالی، اگر این سكانس پخش می شد به ما ایراد می گرفتند كه چرا سگ رباط طرفدار استقلال است و گربه طرفدار پرسپولیس!
**ادای دین به ده نمكی با اخراجی های 37
وی گفت: تمام شوخی های ما در انیمیشن سینمایی تهران 1500 ادای دین بود. ما نام سعدی افشار، كیارستمی و دیگر چهره هایی كه نامی از آنان آورده شده را برای ادای دین بیان كردیم؛ حتا به ده نمكی در سكانس اخراجی های 37، ادای دین كردیم و به عبارتی یعنی این فرد خود را ثبت كرده و نامش در فیلم دیده می شود.
عظیمی در ادامه اظهار كرد: ما در كشوری هستیم كه همه تریبون دارند و حرف می زنند و زورشان می رسد؛ ما سینمایی داریم كه عده كمی به آن تهاجم می كنند اما توان مقابله با انها را نداریم.
وی افزود: تصور كنید كه اثری درباره آینده با هزاران نكته جذاب قرار است ساخته شود اما شما مجبورید به دل نگرانی از بر خوردن برخی سكانس ها به افراد خاص، از این سكانس ها چشم پوشی كنید.
این انیماتور یادآور شد: تنها شوخی خوب ما كه كسی به آن گیر نداده همان سبزی قورمه كیلویی 17 میلیون است.
به گفته عظیمی، متاسفانه احساسی در درون برخی طیف ها وجود دارد كه هرچیزی كه بسازی به آنان برمی خورد. به عنوان نمونه ساختمان پزشكان بسازید به پزشكان بر می خورد اسم یك فرد می گذاری به افرادی كه آن اسم را دارند بر می خورد و كسی نیست كه در جایی به برخی تو دهنی بزند و همه حق اعتراض و تصمیم گیری دارند.
**حذف انیمیشن تبلیغ بانك از تلویزیون با تماس یك مدیر
عظیمی در ادامه درباره دشواری تولید اثر انیمیشن گفت: چندی پیش انیمیشنی برای یكی از بانك ها ساختیم؛ این انیمیشن 2 ماه پخش شد و خیلی گُل كرد.
وی ادامه داد: در این اثر یك دختر عمو و پسرعموی شش ماهه طراحی شده بودند و جالب آنكه یك نفر در میان 70 میلیون كه در جایی پستی داشت تشخیص داد كه موضوع این انیمیشن غیر اخلاقی است و نامه ای به تلویزیون زد و به همین راحتی جلوی این انیمیشن گرفته شد.
این كارگردان انیمیشن اظهار كرد: هیچكس به این فرد نگفت كه شخصی بیمار است كه چنین نگاهی را دارد و بیماری وی بسیار خطرناك است.
عظیمی تاكید كرد: بخش هایی در تهران 1500 وجود داشت كه بچه ها جذب آن می شدند اما مجبور به حذف این بخش ها شدیم و حتا در تیتراژ نام سه نفر به عنوان طراح موی گربه دیده می شود.
**حبیب رضایی بازیگران را انتخاب كرد
عظیمی درباره انتخاب بازیگران برای تهران 1500 نیز یادآور شد: فیلمنامه كه تمام شد از محمد رحمانیان دعوت كردم كه برای انتخاب بازیگر به من كمك كند و در نهایت وی پیشنهاد كرد كه حبیب رضایی از بازیگران سینما ما را در انتخاب بازیگران یاری دهد.
وی ادامه داد: با رضایی درباره شخصیت ها صحبت كردیم و در عین حال به دنبال انتخاب سه سوپر استار برای سه شخصیت اصلی تهران 1500 بودیم؛ البته منظور ما سوپر استار واقعی بود نه بازیگران جوان چشم روشن تلویزیونی كه خود را با یك اثر سوپر استار می دانند.
كارگردان تهران 1500 تاكید كرد: هدیه تهرانی، رادان و مهران مدیری این ویژگی را داشتند و تك تك بازیگران مورد نظر دعوت شدند و در نهایت به 8 نفر رسیدیم و بجز یك مورد، با هركسی كه صحبت كردیم حضور در این اثر را پذیرفت.
عظیمی ادامه داد: در قرارداد ذكر شده بود كه كاراكتر خلق شده برای فیلم باید مورد پسند بازیگر مربوطه باشد و در صورتی كه این كاراكتر تایید نشود ما فیلم را نمی سازیم.
**آدم هایی كه نمی دانستیم كی هستند به ما گیر می دادند
وی درباره دشواری های پیش رو در تولید این انیمیشن سینمایی توضیح داد: تمام كسانی كه مربوط به ساخت یك اثر انیمیشن سینمایی هستند، به ان ایرادی نگرفتند اما كم كم دشواری ها آغاز شد.
این انیماتور یادآور شد: ما سفری به ایتالیا داشتیم و 10 دقیقه از تهران 1500 را در ایتالیا نشان دادیم كه با اقبال خوبی روبرو شد و دقیقا از اینجا دشواری های ما آغاز شد.
عظیمی گفت: متاسفانه تصور همه بر این است كه فیلم هایی كه سیاه نمایی می كنند فقط در جشنواره های سینمایی خارجی با استقبال روبرو می شود و برخی تصور می كردند كه انیمیشن تهران 1500 یك بدبختی و یك معضل را به صورت سیاه نمایی شده به تصویر كشیده كه از آن استقبال شده است.
وی افزود: گیرهای دیگران از این مرحله شروع شد آدم هایی كه نمی دانستیم برای كجا هستند از ما ایراد می گرفتند؛ البته ما جلوی این ایرادات غیركارشناسانه می ایستادیم اما این روند انرژی بسیاری از ما گرفت و همین امر سبب شد از ساخت بسیاری از سكانس ها منصرف شویم.
این كارگردان انیمیشن با یادآوری اینكه در عرصه فرهنگ و هنر تنها متولی قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاكید كرد: هركسی هر پست و مقامی دارد احساس می كند این توانایی را دارد در هر اموری دخالت كند و متاسفانه برخی روسا حس می كنند خیلی می فهمند.
به گفته عظیمی، یك عالمه افراد سر جای خود نیستند و به نوعی رقابت قدرت طلبی وجود دارد.
**ابرقهرمان خلق می كنم
عظیمی درباره انیمیشن بعدی سینمایی خود یادآور شد: در كار جدید سراغ بازیگر نمی روم اما بازیگرانی برای دوبله انتخاب می شوند و اگر قرار باشد تولید مشترك باشد از بازیگران كشورهای مقصد نیز برای دوبله استفاده می شود.
وی افزود: خلق كاراكتر خواهیم داشت و در عین حال یك ابرقهرمان خلق می شود.
این انیماتور گفت: از چین پیشنهاد داشتیم كه امكانات از دست اندركاران این كشور باشد و كارگردانی از ما. این امكانات شامل استودیویی می شود كه جیمز كامرون بخشی از آواتار 2 را در آنجا می سازد اما در نهایت بنا به دلایلی این پیشنهاد را نپذیرفتیم.
عظیمی یادآور شد: ما سرمایه ای داریم كه مادی نیست و به یك روش كاری رسیدیم و می توانیم كار بعدی خود را حتا در ایران انجام دهیم كه بین المللی باشد.
وی توضیح داد: در این كار یك ابر قهرمان ایرانی دوست داشتنی ایرانی خواهیم ساخت البته در این راه به سراغ اسطوره نمی روم زیرا علاقه ای ندارم و در عین حال نمی توان با اسطوره ها به دلیل فضای موجود شوخی كرد.
به گفته وی، در تهران 1500 نیز برای نخستین بار چهره های بازیگران به انیمیشن تبدیل و به نوعی شخصیت جدیدی به مخاطب ارائه شد.
عظیمی تاكید كرد: كار جدیدی كه مد نظر داریم اثری جهانی با محوریت كودك است.
**عروسك سیاساكتی را خریداری كردم
عظیمی درباره ساخت عروسك شخصیت های انیمیشنی یادآور شد: شخصیتی همچون سیا ساكتی را نیروی انتظامی سفارش داده بود و شركت هور تهیه كننده این اثر بود و خالق كاراكتر آن من بودم از اینرو اجازه ساخت عروسك و مسائلی از این دست برعهده من نبود.
وی ادامه داد: من خودم می رفتم و عروسك های این شخصیت ها را تهیه می كردم و تولید كنندگان این اثر حتی برای خالق شخصیت سیاساكتی هم یك عروسك نفرستادند كه این برای من جالب بود.
این كارگردان تاكید كرد: اگر قرار باشد شخصیت جدیدی خلق شود برنامه های مدونی داریم و تلاش می كنیم یك هویت فرهنگی به این شخصیت داده شود.
عظیمی درباره ساخت عروسك شخصیت های انیمیشن تهران 1500 نیز گفت: بندی در قرارداد تهران 1500 گذاشتیم كه اگر بخواهیم عروسكی خلق كنیم باید از بازیگران اجازه بگیریم اما وقتی كاراكتری انیمیشنی در كار جدید خلق شود می توانیم عروسك شخصیت خلق شده را ساخته و عرضه كنیم.
**حكایت بقالی كه فیلمبرداری را بهم ریخت
وی درباره شرایط تولید یك اثر و دخالت های متعدد در این بخش یادآور شد: مرحوم پیمان ابدی می گفت: محلی در آلمان وجود دارد كه مجوز فیلمبرداری در بخش های مختلف صادر می شود و با این مجوز بخشی از یك اتوبان و یا یك خیابان در اختیار تیم فیلمبرداری قرار می گیرد.
این انیماتور یادآور شد: ابدی یادآور شد قرار بود در یكی از خیابان های تهران صحنه ای را فیلمبرداری كنیم و پس از یك ماه مجوزهای لازم را اخذ و با همسایه ها صحبت كردیم؛ یك بقال و پسرش كاری كردند كه ما نتوانیم كار خود را انجام دهیم و هر روز با دعوا و چاقو كشی مانع از انجام فیلمبرداری می شدند و می گفتند كه كاسبی آنان لطمه می بیند.
عظیمی گفت: به عبارتی یك بقال یك پروژه را تعطیل كرد و مجوزهای دستگاه های اجرایی هم كارساز نشد؛ در كارهای ما اتفاقات اینجوری رخ می دهد و ساده ترین مسئله برای ما مشكل ساز می شود.
انیمیشن سینمایی تهران 1500 هم اكنون در سینماهای تهران و شهرستان ها در حال اكران است. این اثر نخستین انیمیشن سینمایی كشور محسوب می شود.
فراهنگ(5)**1983**1588
بهرام عظيمي در گفت و گو با ايرنا:
حذف دربي از انيميشن سينمايي تهران 1500/ اين فيلم را با آثار خارجي مقايسه نكنيد
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴
کد خبر:
80641696
تهران- كارگردان انيميشن تهران 1500 با بيان ناگفته هايي از دشواري هاي توليد اين اثر، افزود: تهران 1500 را نبايد با ديگر انيميشن هاي خارجي مقايسه كرد.