۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 80650833
T T
۰ نفر

باغ كتاب رقيب كتابفروشان نيست

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 80650833
باغ كتاب رقيب كتابفروشان نيست

تهران - مدير پروژه باغ كتاب با بيان اينكه اين طرح براي تكميل و رونق بخشيدن به نشر كشور ارايه شده است افزود :‌ باغ كتاب رقيب كتابفروشان نيست .

'علی اكبر اشعری ' روز جمعه در نشست باغ كتاب سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران گفت : با راه اندازی این طرح بر آن شدیم تا هر كتابفروشی كه تمایل دارد به شبكه طراحی شده بپیوندد ؛ مخاطبانی هم كه خواهان كتاب هستند وقتی وارد شبكه می شوند با وارد كردن نام نویسنده و ناشر بتوانند از نزدیك ترین كتابفروشی محل خود كه این مجموعه به آنها معرفی می كند اثر مورد نظر خود را خریداری كنند.

وی اضافه كرد : این طرح ضمن كمك به اقتصاد نشر و توزیع مشتری بین شبكه كتابفروشان كشور، در وقت و هزینه ها نیز صرفه جویی می كند. این اتفاق خرید را سهولت می بخشد و باعث می شود همه ناشران و كتابفروشان در چرخه اقتصاد نشر دخیل باشند.

مدیر طرح باغ كتاب در ادامه به اقدامات و فعالیت های در نظر گرفته شده در این طرح اشاره كرد و گفت : 70 نوع فعالیت برای كودكان و نوجوانان در این مجموعه طراحی شده كه یكی از آنها تنها خرید و مطالعه كتاب است .

وی گفت : تمامی تصمیمات اتخاذ شده برای بخش های مختلف بر اساس نظرات كارشناسان و مطالعات پژوهشی صورت گرفته است.

اشعری اظهار داشت :‌این طرح 92 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و تا پایان شهریور تمامی عملیات ساخت آن به اتمام خواهد رسید ،‌ امیدواریم این طرح در هفته كتاب به بهره برداری برسد.



** نویسنده حوزه كودك ونوجوان : توزیع كتاب در كشور خوب نیست

مصطفی رحماندوست دیگر سخنران این نشست گفت: بر اساس آمار یونسكو ایران در رتبه دهم به لحاظ تولید عنوان دارد اما بسیاری از كتاب ها را دیدم كه شمارگان آن از یك هزار نسخه تجاوز نمی كند ٰ این نشان می دهد كه توزیع كتاب در كشور خوب نیست.

وی افزود : هدف از راه اندازی باغ كتاب این است كه همه اقشار مردم ؛ كتاب های موجود را در همه زمان ها در اختیار داشته باشند ؛ بسیاری از كتاب های تولید شده حتی در شهرهای بزرگ توزیع نشده است .

رحماندوست به اقداماتی كه برای كودكان و نوجوانان در باغ كتاب در نظرگرفته شده است اشاره كرد و گفت : مكان هایی برای قصه گویی ،‌دیدار با هنرمندان و نویسندگان و حتی لمكده و بازی با كتاب طراحی شده است كه قطعا لذت بخش خواهد بود.

این كارشناس حوزه كودك اظهار داشت :‌ سرمایه ای كه برای راه اندازی یك كتابفروشی گذاشته می شود با فروش كتاب بر نمی گردد و شاید یكی از دلالی پایین بودن شمارگان كتاب همین باشد ؛‌در باغ كتاب سرمایه اولیه از بخش عمومی برای ایجاد یك مكان بزرگ برای فروش كتاب در نظر گرفته شده است و سرمایه گذار خصوصی می تواند در این فضا ورود و آثار خود را ارائه كند، این حضور به نفع ناشران خواهد بود.

وی گفت : مهمترین آرزوی من این است كه پدر و مادرها برای تفریح به فضایی بیایند كه در آن كتاب و محصولات فرهنگی ارائه می شود .



** كارشناس باغ كتاب :‌ایران در رتبه دهم در تولید عناوین دارد

حبیب الله حبیبی نیز در این نشست به دلایل و روند راه اندازی باغ كتاب اشاره كرد و افزود :‌باغ كتاب بزرگترین نمایشگاه و فروشگاه جهان در نوع خود بوده و تلاش دارد خلاء های موجود بین بخش های دولتی و خصوصی در حوزه نشر را برطرف كند.

وی افزود :‌باغ كتاب در فرآیند تولید ، اطلاع رسانی ؛ توزیع و مصرف نقش آفرین است و می تواندبسیاری از خلاء ها را در این راستا جبران كند.

حبیبی با بیان اینكه كشور ما به لحاظ تولید در رتبه دهم قرار دارد گفت : این عناوین ویترینی برای عرضه شدن ندارند ، در دیگر كشورها به ازای هر ناشر 3 كتابفروشی و در ایران به ازای هر 3 ناشر یك كتابفروشی داریم بنا براین ویترین برای عرضه كم داریم .باغ كتاب زمینه ای برای این است كه نشر كشور یكجا دیده و قابل دسترس باشد .

بیست وششمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلاب برپاست .

فراهنگ (3)** 1630 1568
۰ نفر