۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۰۴
کد خبر: 80652777
T T
۰ نفر

بازسازي تزيينات يزدي بندي تيمچه بخشي كاشان آغاز شد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۰۴
کد خبر: 80652777
بازسازي تزيينات يزدي بندي تيمچه بخشي كاشان آغاز شد

كاشان - سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از آغاز كار مرمت و بازسازي تزيينات يزدي بندي 'تيمچه بخشي' از مجموعه بازار تاريخي كاشان خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان 'حسین یزدانمهر' اظهار داشت: پیش بینی می شود برای بازسازی این قسمت از تیمچه بخشی 500 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز باشد.

وی افزود: تاكنون در چندین نوبت قسمت های مختلف این تیمچه از جمله استحكام بخشی لایه تزیینات یزدی بندی، بازسازی بخش های فرو ریخته، آواربرداری، سبك سازی و استحكام بخشی پوشش اصلی بام انجام شده است.

وی با بیان اینكه لایه تزیینات یزدی بندی تیمچه بخشی به علت فرسودگی و گذشت زمان خراب شده و ترك های عمیقی در آن بوجود آمده كه در برخی نقاط به سسب شدت آسیب دیدگی حالت بحرانی پیش آمده است، خاطر نشان كرد: بازسازی و استحكام بخشی كامل این مجموعه تاریخی بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

یزدانمهر، با توجه به اهمیت تاریخی مجموعه بازار بزرگ كاشان تاكید كرد: همچنین از كارشناسان خبره نیز دعوت شده و اقدامات اولیه برای مطالعه وضعیت بناها و آسیب های آن و شیوه صحیح مرمتی مورد نیاز انجام گرفته است.

به گفته وی، با توجه به قول مساعد مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و تامین اعتبار لازم با اجرای داربست فلزی به ارتفاع 14 متر در زیر سقف تیمچه بخشی عملیات مرمتی مورد نیاز آغاز شده است.

تیمچه بخشی یكی از بناهای تاریخی با ارزش كاشان است كه در مجموعه بازار این شهر و در مجاورت تیمچه معروف 'امین الدوله' قرار دارد.

این بنا در در دوره قاجار ساخته شده و مجموعه ای بزرگ و وسیع كه در زمینی به مساحت دو هزار و 600 مترمربع ساخته شده است.

تیمچه بخشی مشتمل بر یك سرای بزرگ و تیمچه ای با یك سقف مرتفع و زیبا و حجراتی در سه طبقه حول فضای مركزی آن شكل گرفته اند و یك هشتی مفصل كه رابط این دو بخش اصلی است.

خصوصیت بارز این بنا، تزیینات نفیس و زیبای یزدی بندی سقف تیمچه است كه به صورت معقلی و با تركیب آجر و كاشی با هنرمندی تمام اجرا شده است.

562