۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۰
کد خبر: 80667026
T T
۰ نفر

مناظره تلويزيوني منتفي شد

۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۰
کد خبر: 80667026
مناظره تلويزيوني منتفي شد

تهران - با اعلام هشت نامزد نهايي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري، انجام مناظره هاي دو نفره تلويزيوني منتفي شد و نامزدها هر كدام بايد به تنهايي از برنامه ها و وعده هاي انتخاباتي خود سخن بگويند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، زمزمه برگزار شدن مناظره های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری همچون دوره گذشته، از زمستان سال گذشته و با تشكیل ستاد انتخابات در صدا و سیما قوت گرفت.

از آن زمان، مسوولان این رسانه در گفت و گو با خبرنگاران، انجام شدن این مناظره ها را به اعلام نظر نهایی كمیسیون تبلیغات انتخابات موكول كردند كه طبق قانون تصمیم گیرنده نهایی در زمینه نحوه حضور نامزدها در صدا و سیما برای اعلام برنامه های خود به مردم است.

با آغاز سال جدید و جدی شدن نامزدی چهره های متعدد سیاسی و اقتصادی، مسوولان صدا و سیما و بویژه سیدعزت الله ضرغامی رییس این سازمان رویكرد تازه ای اتخاذ كردند و اعلام كردند كه انجام مناظره ها به تعداد نامزدها بستگی دارد و تنها در صورتی این مناظره ها برگزار می شود كه تعداد نامزدها از پنج نفر بیشتر نشود.



** قانون چه می گوید

قانون انتخابات ریاست جمهوری می گوید: نامزدهای ریاست جمهوری كه صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آنها از طرف وزارت كشور اعلام می شود هر یك حق دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارایه برنامه های خود استفاده كنند.

ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما به عهده كمیسیون بررسی تبلیغات است.

در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری دادستان كل كشور، وزیر كشور و رییس سازمان صدا و سیما یا نماینده تام الاختیار آنان اعضای این كمیسیون را تشكیل می دادند و شورای نگهبان نیز می توانست یك نفر از اعضای خود یا از خارج را به منظور نظارت بر كار كمیسیون مزبور تعیین كند.

با تغییراتی كه سال گذشته مجلس شورای اسلامی بر قانون انتخابات ریاست جمهوری اعمال كرد، تركیب این كمسیون نیز دستخوش تحول شد و دبیر هیات اجرایی مركزی انتخابات، رییس شورا یا یكی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عضویت این كمیسیون درآمدند.

هرچند در قانون قبلی این كمیسیون زیر نظر وزارت كشور تشكیل می شد اما طبق قانون جدید، كمیسیون تبلیغات انتخابات زیر نظر هیات اجرایی مركزی انتخابات تشكیل جلسه می دهد.

در حالی كه كمیسیون تبلیغات انتخابات در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ثبت نام نامزدها و پیش از نهایی شدن اسامی از سوی شورای نگهبان، انجام مناظره های دونفره بین نامزدهای احتمالی را به تصویب رسانده بود، اما صدا و سیما این بار همچنان ترجیح داد كه در سكوت برنامه های خود را پیش ببرد و از این رو بیشتر اخبار مربوط به برنامه های انتخاباتی این رسانه حول برنامه های تولیدی و ساخت دكور برای استودیوهای انتخاباتی باز می گشت.



** گفت و گو آری، مناظره نه

هرچند برگزار شدن یانشدن مناظره ها تا ماه ها سوژه پیگیری خبرنگاران از مسوولان انتخاباتی و صدا و سیما بود اما نگاهی به نوع رویكرد آنان به این پرسش ها نشان می داد كه از ابتدا عزمی جدی در بین مسوولان برای برگزاری این مناظره ها وجود نداشت.

یكی از مسوولان صدا و سیما همان زمان به خبرنگار ایرنا گفته بود كه از ابتدای شكل گیری ستاد انتخابات در این رسانه، قرار بر برگزاری مناظره ها نبود و این موضوع به كمیسیون تبلیغات محول می شد.

به گفته وی كه خواست نامش ذكر نشود، حتی استودیوهایی كه برای انتخابات طراحی شدند هیچ كدام به شكلی نیستند كه در آن مناظره برگزار شود زیرا از میان سه استودیو طراحی شده برای انتخابات، یك استودیو برای اعلام برنامه های نامزدها اختصاص دارد كه صندلی سفید با پس زمینه آبی رنگ وجه تمایز آن است.

یكی از استودیوها نیز به نحوی طراحی شده است تا دو مجری تلویزیونی در دو طرف میز بنشینند و نامزد مورد نظر در وسط میز و مقابل دوربین به پرسش های مطروحه آنان پاسخ دهد.

البته قرار است پرسش هایی در این برنامه از نامزدها پرسیده شود كه پیش از این در فراحوانی عمومی از مردم خواسته شده بود تا آن را با صدا و سیما در میان بگذارند و سپس كارشناسان با ارزیابی پرسش ها و فراوانی آنها، سوالات را در اختیار مجریان برنامه ها قرار دهند.

برگزار شدن یا نشدن مناظره ها در بحبوحه ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه داشت و گمانه زنی رسانه ها برای اینكه چه كسی مجری این مناظره ها خواهد بود، آغاز شد كه در نهایت مسوولان صدا و سیما اعلام كردند كه اسم مجری مناظره محرمانه است!

اكنون با اعلام نامزدهای نهایی انتخابات، خواست صدا و سیما كه همان برگزار نشدن مناظره های تلویزیونی بود نیز به حقیقت پیوست و این رسانه به بهانه اینكه تنها نامزدها اجازه برگزاری مناظره های دو نفره را نمی دهد، پرونده این مدل برنامه سازی تلویزیونی را برای این دوره ببندد.



** قرعه كشی برای تعیین اولویت

انجام مناظره های تلویزیونی تنها ابزار تبلیغ نامزدهای انتخاباتی نیست و از این رو قرار است مراسم قرعه كشی برای تعیین نوبت نامزدها برای حضور در تلویزیون و اعلام برنامه ها روز جمعه سوم خرداد انجام شود.

این مراسم با حضور نمایندگان نامزدها برگزار و به طور زنده از شبكه خبر پخش می شود.



** مستندهای نامزدها

پخش مستندهایی از زندگی نامزدهای ریاست جمهوری از شیوه های دیگری است كه برای معرفی نامزدها و اعلام برنامه های آنان وجود دارد.

بر اساس كمیسیون تبلیغات انتخابات، هر یك از نامزدهای انتخاباتی فرصت دارند دو فیلم مستند نیم ساعته تلویزیونی از زندگی نامه، سوابق كاری و تبیین و تشریح برنامه های انتخاباتی خود در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تولید و پخش كنند.

نخستین فیلم مستند تولید شده توسط نامزدهای انتخاباتی باید تا هفتم خرداد و دومین فیلم مستند تولیدی نامزدهای انتخاباتی نیز پس از هفته دوم خرداد ماه و 24 ساعت قبل از زمان پخش باید تحویل داده شود.

نوبت پخش این مستندها نیز بر اساس قرعه كشی صورت خواهد گرفت.



** فرصت 636 دقیقه ای نامزدها

در نهایت هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هریك 420 دقیقه از طریق تلویزیون و 216 دقیقه از طریق رادیو فرصت دارند با مردم سخن بگویند.

حضور در بخش گفت و گوی ویژه شبكه دو سیما به مدت 45 دقیقه، پاسخ به سوالات جوانان به مدت یك ساعت در شبكه سه سیما و پخش دو مستند 30 دقیقه ای از شبكه یك از امكانات تبلیغی است كه طبق قانون در اختیار آنها قرار گرفته است.

همچنین نامزدها در نشستی تخصصی در شبكه چهار سیما با كارشناسان به مدت 45 دقیقه فرصت تبلیغ برنامه‌ها و دفاع از آن را دارند. پرسش و پاسخ با مخاطبان شبكه‌های جام جم به مدت یك ساعت نیز از فرصت‌هایی است كه این رسانه به عنوان یك نهاد كه از بودجه عمومی كشور ارتزاق می كند، در اختیار نامزدها قرار می گیرد تا آنان در برخورداری از امكانات بیت المال با هم برابر باشند.

فراهنگ(5)2025**1588