۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱
کد خبر: 80679996
T T
۰ نفر
60 درصد اعتبارات سازمان بهزيستي در حوزه توانبخشي هزينه مي شود

تهران- رئيس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: در شرايط كنوني 60درصد از اعتبارات اين سازمان در حوزه توانبخشي و مسايل مرتبط به معلولان هزينه مي شود.

'همایون هاشمی' روز شنبه در سی و چهارمین همایش معاونین توانبخشی سراسر كشور افزود: مسائل و مشكلات معلولان در حوزه های مختلف بسیار گسترده بوده و به همین دلیل بخش عظیمی از اعتبارات صرف این افراد می شود.

وی با بیان اینكه فیزیوتراپی باید در حوزه توانبخشی بسیار مورد توجه قرار گیرد، افزود: فیزیوتراپی برای وضعیت جسمی معلولان و روند بهبودی آنان حائز اهمیت است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

هاشمی همچنین از تاسیس مراكز فوق تخصصی ویژه توانبخشی در سطح كشور خبر داد و گفت: این مراكز به همه امكانات مورد نیاز معلولان مجهز می شود و هر معلولی می تواند از وسایل كمك توانبخشی و دیگر امكانات رفاهی استفاده كند.

وی با بیان اینكه اشتغال و مسكن معلولان مهم ترین دغدغه سازمان بهزیستی كشور محسوب می شود، گفت: در شرایط كنونی خانواده های دارای دو فرزند معلول در اولویت دریافت مسكن هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، رئیس سازمان بهزیستی كشور از صدور كارت های جدید ویژه معلولان خبر داد و افزود: صدور این كارت ها درشكل و قالب جدید در دستور كار بهزیستی قرار گرفته و به زودی در اختیار آن ها قرار می گیرد.

وی در ادامه تحول و اتخاذ رویكردهای نوین در حوزه توانبخشی را نكته‌ای بسیار مهم دانست و گفت: ابتدا باید بسنجیم و ببینیم آیا از دیگر كشورها در این زمینه عقب هستیم یا خیر؟

وی تاكید كرد: البته در دو سال گذشته شاهد دگرگون شدن حوزه توانبخشی بوده‌ایم، هرچند كه در استان‌ها بیشتر به توانبخشی نوین با رویكرد علمی پرداخته‌ایم.

هاشمی پیگیری مطالبات مناسب سازی و مشخص كردن شهر بدون مانع را از دیگر دستور كارهای سازمان بهزیستی دانست و افزود:‌ باید بدانیم شهر بدون مانع چه شاخص‌هایی دارد و در نتیجه پیگیر مطالبات مناسب سازی معلولان در شهرها باشیم.

هاشمی تصریح كرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باید در تمام استان ها با اعمال فشار نمایندگان مورد توجه قرار گیرد تا در زمان كوتاهتری به نتیجه برسد.

رییس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اولویت‌های حوزه معلولان و توانبخشی آنها،‌ افزود: توانمندسازی جسمی معلولان و فرهنگی آنها، تعامل سازنده با انجمن های مردمی و توسعه خدمات مبتنی بر جامعه و گسترش (CBR)به دلیل كم خرج و علمی بودن از جمله برنامه‌های این سازمان است.

وی با بیان اینكه ایجاد مسكن و اشتغال معلولان باید در دستور كار قرار گیرد زیرا زمانی كه معلول آماده شود دنبال كسب شغل می رود، گفت: اقتصاد توانبخشی باید فعال شده و معنای عام یابد و مراكز نیمه تمام را باید تكمیل شده و گسترش یابند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز از احیای 50 خودروی ون مناسب سازی شده خبر داد و گفت: این تعداد ون به‌ استانها‌ تحویل شده است.

'یحیی سخنگویی' افزود: آگاه سازی برای جلوگیری از بروز ضایعه نخاعی در دستور كارمان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان كرد: قرار است مراكز تخصصی و فوق تخصصی با همكاری سازمان بهزیستی احداث شود، هرچند كه در بحث تامین مسكن قصد داریم هیچ خانواده چند معلولی بدون مسكن نماند.

اجتمام(3)**9134**9105**1569