۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷
کد خبر: 80680362
T T
۰ نفر

نيازهاي چوبي ايران حدود 14ميليون مترمكعب است

۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷
کد خبر: 80680362
نيازهاي چوبي ايران حدود 14ميليون مترمكعب است

اصفهان- رييس اداره جنگل كاري و جنگل داري منابع طبيعي و آبخيزداري اصفهان گفت: نيازهاي چوبي كشور حدود 14 ميليون متر مكعب تخمين زده مي شود كه جنگل‌هاي تجارتي شمال تنها 750 هزار مترمكعب چوب را تامين مي كنند.

'علیرضا شاه محمدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: از سوی دیگر صنوبركاری‌های كشور با وضع موجود قادر به تأمین 5/2 میلیون متر مكعب است و حدود هفت میلیون مترمكعب باقی مانده از طریق واردات چوب و فرآورده های چوبی تأمین می شود.

وی تاكید كرد: برای رهایی از فشار مضاعف بر جنگل ها و ممانعت از خروج مبالغ هنگفت ارز از كشور و نیز افزایش سطح اشتغال با تولیدات داخلی، تنها می‌توان به توسعه كشت صنوبر امیدوار بود.

به گفته وی بر این اساس با توجه به دستاوردهای جدید علمی در زمینه افزایش تولید در هكتار صنوبركاری‌ها امكان افزایش رویش سالانه از 10 متر مكعب در سال در هكتار به بیش از 25 متر مكعب فراهم شده است.

شاه محمدی گفت: به اعتقاد كارشناسان امكان افزایش عرصه‌های صنوبركاری از 150 هزار هكتار به بیش از 500 هزار هكتار وجود دارد.

وی اضافه كرد: به كارگیری نتایج علمی در عرصه‌های اجرایی بی شك منجر به ارتقاء سطح تولید و تأمین نیازهای چوبی كشور خواهد شد.

به گفته رییس اداره جنگل كاری و جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، به كارگیری این نتایج مستلزم انتقال یافته ها و افزایش دانش بهره‌وران در این سیستم بهره‌برداری از زمین است.

وی افزود: بنابراین زراعت چوب و توسعه آن یك ضرورت است و برای توسعه این زراعت، گونه‌های مختلف صنوبر به دلیل زود بازده بودن، وجود عرصه‌های مناسب و وسیع در كشور، كاربرد گوناگون چوب آن در صنایع چوب و كاغذ و امكان كشت تلفیقی آن با محصولات زراعی و جایگاه اقتصادی این درختان از اولویت ویژه‌ای برخوردار هستند.

شاه محمدی با اشاره به آمار اخذشده از اتحادیه درودگران گفت: مصرف سالانه انواع چوب روسی در استان 150هزار متر مكعب، انواع چوب های جنگلی 60هزارمتر مكعب و چوب صنوبر 40هزار مترمكعب است.

وی با اشاره به طرح زراعت چوب در یك برنامه اجرایی افزود: این طرح شامل عملیات كشت گونه های سریع الرشد چوبده با هدف برداشت چوب حداكثر در سال دهم مانند انواع صنوبرها، اكالیپتوس و گز است.

به گفته وی با توجه به اقلیم خشك استان اصفهان و كمبود منابع آبی، یكی از راه های افزایش سطوح صنوبركاری استان استفاده از آب های غیر متعارف و پساب فاضلاب با هدف استفاده صحیح از پساب فاضلاب و برای رفع نیاز چوبی استان است.

شاه محمدی تاكید كرد: همچنین این طرح صرفه جوئی ارزی یا كاهش یا حذف واردات محصولات چوبی، كاستن از فشار بی رویه وارده به عرصه های جنگلی برای تامین چوب و توسعه امر درختكاری و ایجاد فضای سبز در استان در حد استانداردهای جهانی را فراهم می كند.

به گفته وی، تامین نیازهای چوبی استان با توجه به روند رو به رشد مصارف آن، ایجاد انگیزه لازم برای مشاركت های مردمی در امر تولید چوب به خاطر درآمدزا بودن پروژه و به وجود آمدن فرصت های شغلی و گسترش فعالیت صنایع تبدیلی چوب و تقویت ظرفیت كارخانجات و كارگاههای مرتبط با این طرح امكانپذیر می شود.

رئیس اداره جنگلكاری منابع طبیعی اصفهان گفت: گونه كبوده بیشترین سطح صنوبركاری ها در استان اصفهان را به خود اختصاص داده و در بین گونه های صنوبر بهترین كیفیت چوب را دارد.

به گفته وی این گونه همچنین نسبت به تنش های محیطی مقاومت نسبی دارد.

به گزارش ایرنا، هم اینك یكهزار و 409 هكتار زمین شخصی برای توسعه زراعت چوب در استان اصفهان، صنوبركاری شده است.

ت/7143/1042