۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۹:۱۸
کد خبر: 80680841
T T
۰ نفر
تقويم كوچ عشاير بر اساس شرايط اكولوژيكي مراتع تنظيم شود

سمنان - معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت: تقويم كوچ عشاير اين استان بر اساس شرايط اكولوژيكي مراتع و هماهنگي منطقه‌اي تنظيم ‌شود.

'سیدنقی عزیزی' روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمان ورود دام به مراتع، در طرح مرتعداری تصویب شده مطابق با پروانه چرای دام، ویژه هر مرتع است و بر اساس ویژگی های همان مرتع و منطقه این تاریخ ها تعیین می شود.

وی ادامه داد: تمامی مرتعداران موظف به رعایت تاریخ چرای دام براساس پروانه صادر شده هستند و تاریخ ورود دام به مرتع در آگهی‌های صادر شده از سوی اداره كل منابع طبیعی، یك زمان میانگین است كه به منظور ساماندهی دام كوچنده به مبادی ورودی به هر منطقه و دام‌های روستایی تنظیم شده است.

عزیزی افزود: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با مشاركت مرتعداران انجام می‌شود و اجرای طرح‌های اصلاحی و احیایی مرتع نیز از راهكارهای مدیریت مرتع است كه باید با همكاری و همدلی دولت و مجریان طرح ها و بهره برداران مراتع به انجام برسد.

وی افزود: باید به بخش مرتع و احیا و اصلاح آن نیز كه لازمه بقای طبیعت و تولید است، توجه كرد و این اصل از راهكارهای ساماندهی و خروج دام از مراتع است.

معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 97درصد، معادل بیش از9 میلیون و 300 هزار هكتار از مساحت این استان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع و بیابان ها تشكیل می‌دهد كه از این میزان، مراتع استان سمنان بیش از سه میلیون و 700 هزار هكتار وسعت دارد و بخش اعظم آن نیز شامل مراتع قشلاقی است.ك/3

599/608