۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80701373
T T
۰ نفر
آغاز ثبت نام و دغدغه خانواده ها/مشكل ثبت نام از دانش آموزان ابتدايي

تهران- هر ساله با آغاز ثبت نام، دغدغه خانواده ها براي نام نويسي از فرزندان شان در مدارس و مقاطع مختلف تحصيلي آغاز مي شود اما با توجه به اجراي سند جديد آموزش و پرورش و اضافه شدن يك پايه ديگر به مقطع ابتدايي، اين دغدغه براي والدين دانش آموزان ابتدايي بيش از ساير مقاطع تحصيلي است.

براساس این گزارش، دغدغه خانواده ها با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی در حین نام نویسی بیش از گذشته خودنمایی می كند هرچند اجرای این اسناد برای به روز شدن آموزش و پرورش لازم و ضروری است اما تجربه نشان داده كه گذر از هر شرایط و ورود به شرایط جدید با دغدغه و گاه مقاومت هایی همراه است.

وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر و تحول اساسی در نظام آموزشی كشور از لحاظ كمی، كیفی و محتوایی، بعد از سال ها بررسی های كارشناسی متعدد در دولت دهم، نظام آموزشی كشور را به چهار دوره سه ساله تقسیم كرد.

نظام آموزشی شش، سه، سه به عنوان مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در مهر ماه سال 91 از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد تا براساس این ابلاغیه و با اجرای ساختار جدید، نظام آموزشی به چهار دوره سه ساله تقسیم شود.

براساس این تغییرات مقطع ابتدایی با اضافه شدن یك پایه دیگر، شش ساله شد اما نظام آموزشی بتدریج و با گذشت شش سال به نظام آموزشی سه، سه، سه، سه تبدیل می شود، یعنی مقطع ابتدایی و متوسطه به دو دوره سه ساله تقسیم و مقطع راهنمایی و پیش دانشگاهی حذف می شود.

اما تقسیم شدن نظام آموزشی كشور در این سال ها در هنگام ثبت نام بخصوص در مقطع ابتدایی، خانواده ها را با مشكلاتی مواجه كرده است.

این گزارش می افزاید، 'فاطمه.ج' مادر یك دانش آموز پایه دوم ابتدایی در یكی از مناطق شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی از بلاتكلیفی در نام نویسی فرزندش گله مند است.

وی می گوید: فرزند پسرم در پایه دوم دبستان در یكی از مناطق شهر تهران تحصیل می كند برای نام نویسی در پایه سوم ابتدایی به مدرسه مراجعه كرده و مدیر مدرسه پرونده فرزندم را به اجبار به من تحویل داد و اصرار داشته تا در مدرسه دیگری وی را نام نویسی كنم.

این ولی دانش آموز دلیل این اقدام مدیر را طرح جدید آموزش و پرورش مبنی بر نام نویسی دانش آموزان پایه های اول تا سوم در یك مدرسه و پایه های سوم تا ششم در مدرسه دیگر عنوان كرد.

وی اضافه می كند: والدین مدرسه ای كه فرزندم در آن درس می خواند به اداره كل آموزش و پرورش منطقه مراجعه و مدیر منطقه اعلام كرده كه این اقدام مدیران مدرسه باید با رضایت والدین انجام شود.

یكی دیگر از والدین در این زمینه می گوید: مدیر منطقه آموزش و پرورش تاكید كرده كه به كل استان های كشور اعلام شده كه جدا كردن دانش آموزان پایه های اول تا سوم از چهارم تا ششم باید با رضایت والدین انجام شود.

«محمدرضا.ك» پدر یكی از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره مشكلات نام نویسی فرزندش در مدرسه، می گوید: متاسفانه مدیر مدرسه اصرار دارد تا فرزندم را در مدرسه ای كه فاصله زیادی با منزل ما دارد، نام نویسی كنم.

وی تصریح می كند: البته مدیر مدرسه به والدین اصرار داشته تا فرزندان مان را در مدرسه غیر انتفاعی كه خود مدیریت آن را عهده دار است، نام نویسی كنند این در حالی است كه بسیاری از والدین توان مالی برای پرداخت شهریه مدارس غیرانتفاعی را ندارند.

'زهرا.م' مادر یك دانش آموز سوم ابتدایی در یكی از مدارس شهر تهران نیز می گوید: در مدرسه ای كه فرزندم در آن تحصیل می كند، والدین با انتقال دانش آموزان به مدرسه دیگر مخالفت كرده اند براین اساس كلاس های مدرسه شش كلاسه شده و فرزندان ما سال تحصیلی آینده را با كلاس های 37 یا 38 نفره آغاز خواهند كرد.

براساس این گزارش، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفته بود دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در مدارسی كه تاكنون تحصیل كرده و پنج پایه ابتدایی را گذرانده اند، ثبت نام می شوند.

«فاطمه قربان» در پاسخ به این سئوال كه آیا مدیران مدارس ابتدایی می توانند پرونده دانش آموزان پایه ششم را برای نام نویسی در مدرسه دیگری به دست والدین او بدهند؟ افزود: احتمال اینكه دانش آموز پایه ششم ابتدایی در مدارس ابتدایی دیگری ثبت نام كند، بسیار كم است.

قربان اضافه كرد: هر سال چهار كلاس پنجم ابتدایی در مدارس ابتدایی دایر بود و هم اكنون در برخی از مدارس، چهار كلاس ششم ابتدایی ممكن است وجود نداشته باشد به همین دلیل برخی از مدیران، مدارس همجوار را كه در مقطع ابتدایی فعالیت دارند و همچنین دارای فضای كافی هستند به منظور نام نویسی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی معرفی می كنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: فضای مدارس ابتدایی باید به بهترین شكل ممكن ساماندهی شود تا تراكم دانش آموزان در كلاس های پایه ششم ابتدایی افزایش نیابد از سوی دیگر فضای مناسب نیز به كلاس درس دانش آموزان اختصاص یابد.

قربان گفت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رعایت حقوق خانواده و دانش آموز در اولویت اول است براین اساس معرفی دانش آموز برای نام نویسی در پایه ششم ابتدایی در مدرسه دیگر فراگیر نیست.

براساس این گزارش، خبرنگار اجتماعی ایرنا بارها با شماره معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در مورد علت پراكندگی نام نویسی دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی در مدارس دیگر و حتی نام نویسی اجباری آن ها در مدارس غیرانتفاعی تماس گرفت كه مسئول مربوطه پاسخگوی تلفن خود نبود.

در سال تحصیلی 92-91 شش میلیون و 854 هزار و 972 دانش آموز در مقطع ابتدایی در 300 هزار كلاس درس به تحصیل اشتغال داشتند.

در سال تحصیلی جاری یك میلیون و 292 هزار و 197 دانش آموز در پایه اول دبستان و یك میلیون و 62 هزار و 158 دانش آموز در مقطع ششم دبستان تحصیل می كردند.

اجتمام(5)9105**1558
۰ نفر