۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴
کد خبر: 80704185
T T
۰ نفر

جاي خالي زائرسرا در حرم مطهر رضوي

۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴
کد خبر: 80704185
جاي خالي زائرسرا در حرم مطهر رضوي

مشهد – حرم مطهر رضوي روزانه پذيراي صدها زائر از گوشه و كنار كشور و حتي كشورهاي جهان است اما به رغم مهمان نوازي مطلوب و ارائه خدمات گسترده آستان قدس رضوي به زائران، جاي امكانات اقامتي بويژه زائرسرا در حرم براي زائران خالي است.

به گزارش ایرنا، همه صحن ها و رواق های حرم چند بار در روز تمیز می شوند، كفش های زائران توسط خدام به امانت گرفته می شود، صندلی چرخدار به ناتوانان به طور رایگان عرضه می گردد، زائربرها، زائران ناتوان را در قسمت های مختلف حرم جابجا می كنند، زیبایی و تمیزی صحن ها و رواق ها به حدی است كه نمی توان از آن دل كند و در كنار این همه زیبایی زائران دوست دارند ساعت ها در آن فضای معنوی به دعا و زبارت بپردازند.

زیبایی حرم مطهر رضوی و خدمات رسانی به زائران هم اینك اقناع كننده است اما در كنار عنایت ویژه متولیان در این بخش، از اسكان موقت به زائران بی بضاعتی كه از راه های دور به امید شفاعت امام رضا (ع) به مشهد می آیند و تمكن مالی برای گرفتن اتاق به مدت یك یا دو شب در هتل ها و زائرسراهای گرانقیمت را ندارند، غفلت شده است.

چند روز قبل كه برای دریافت گزارش از یكی از شعبات اخذ رای حرم مطهر رضوی به این مكان مقدس رفته بودم، پیرزنی را دیدم كه گویی از جنوب كشور برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد آماده بود و وقتی متوجه شد كه تولیت آستان قدس رضوی در آن شعبه قصد انداختن رای خود در صندوق را دارد، بی صبرانه انتظار صحبت با آیت الله واعظ طبسی را می كشید.

به سمت پیرزن رفتم و درخواست وی از تولیت آستان قدس رضوی را جویا شدم، او گفت: حرم را زیبا ، چلچراغ ها در رواق ها آویزان كرده اند و همه جای بارگاه امام رضا (ع) می درخشد اما باید به برخی نیازها زائران توجه شود.

وی كه خود را 'هاجر دشتی' معرفی كرد، افزود: هتل ها و مهمانسراها گران هستند، اینكه آب و جای زیارت به زائر می دهند، صندلی چرخدار به عاجزان می دهند، خوب است اما اگر دو ساعت جای خواب و استراحت هم در نظر می گرفتند، موجب رضای خداوند و امام رئوف می شد.

ایجاد زائرسرای رایگان یا حداقل با دریافت اجاره كمتر برای مستمندان و افراد بی بضاعت در داخل حرم مطالبه بیشتر زائران بارگاه مطهر رضوی است كه درخواست دارند متولیان به فكر افراد بی بضاعت باشند.

بسیارند زائران بیمار و ناتوانی كه آرزو دارند در مدت اقامت كوتاه خود در مشهد تمام اوقاتشان را در حرم مطهر رضوی بگذرانند و بتوانند مكانی برای چند ساعت استراحت بدون دلواپسی نسبت به تامین مخارج آن داشته باشند.

آستان قدس رضوی بنیادی است كه متولی حرم و موقوفات حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است و فعالیتهای آن در راستای حفظ احیای موقوفات و ایفای تعهدات بر اساس نیات واقفان و نیازهای زائران شهر مشهد است.

به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، منابع موقوفاتی تامین كننده اصلی منابع مالی آستان قدس رضوی است و این مجموعه برای تامین هزینه هایش از دولت كمكی دریافت نمی كند.

'سید احمد علوی' در این باره می افزاید: حرم مطهر رضوی با تشرف سالانه بیش از 25 میلیون زائر تاثیرگذارترین مركز مذهبی دنیا به شمار می رود و به طور معمول 75 درصد بودجه آستان قدس رضوی صرف فعالیتهای خدمات زائر، توسعه صحن ها و رواق های حرم و فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی می شود.

وی با بیان اینكه در آستان قدس رضوی دو نوع بودجه شامل عمومی و موقوفاتی وجود دارد، افزود: بودجه موقوفاتی دارای 25 سرفصل و مشخص كننده مسیر هزینه ها براساس نیات واقفان است، بر این اساس همه درآمدها و ماحصل رقبات موقوفاتی در حساب های جداگانه به مصارف متعدد مانند روشنایی، مهمانسرا، فرش، دارالشفا، تعظیم شعائر اسلامی و سایر موضوعات طبق نیات واقفان می رسد.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز با اشاره به خدمات رسانی مختلف این نهاد به زائران گفت: این نهاد طی سال گذشته به 67 هزار و 887 زائر بارگاه مطهر امام رضا (ع) كه بیمار بوده و نیاز به كمك داشتند، از طریق مركز فوریت های پزشكی امدادرسانی كرد.

'محمود ممتاز' اظهار داشت: همچنین توسط بخش امداد آستان قدس رضوی در سال گذشته به امور شش هزار و 845 نفر زائر نیازمند رسیدگی شده است.

وی بیان كرد: پارسال در قالب طرح 'معین الضعفا' به تشرف هشت هزار و 321 زائر سالمند مشهدی به منظور زیارت حضرت رضا (ع) كمك و همچنین در این مدت 363 هزار و 540 دستگاه صندلی چرخدار به زائران سالمند و ناتوان جسمی تحویل شد.

او افزود: طی سال گذشته به منظور كمك رسانی برای تشرف زائران سالمند و ناتوان جسمی از طریق صندلی چرخدار سیار و زائربر به دو میلیون و 140 هزار و 528 نفر كمك شد.

وی ادامه داد: پارسال در محل مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) از دو میلیون و 561 هزار و 558 نفر زائر پذیرایی شد و همچنین در بخش رسیدگی به امور گمشدگان به 70 هزار و 62 نفر خدمات رسانی گردید.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی شستشو و غبارروبی صحن ها، رواق ها، بست ها، زیرصحن ها و دوربرگردان ها، تعویض پوش ضریح مطهر، معطرسازی رواق ها و صحن ها، استفاده از 80 هزار بوته گل و گیاه ویژه اماكن متبركه را از دیگر فعالیت های این نهاد در سال گذشته برشمرد.

ممتاز خاطر نشان كرد: 25 سرفصل موقوفاتی در آستان قدس رضوی وجود دارد كه در اوایل انقلاب جمعی از علما، اندیشمندان و دانشگاهیان آنها را جمع آوری و وقف نامه ها را براساس نیت واقفان در 25 سرفصل موقوفاتی دست بندی كردند كه درآمد هر یك از این موقوفات در یك سرفصل جا می گیرد.

وی بیان كرد: درآمدهای موقوفات دقیقا براساس نیت واقف هزینه می شود و در بین موقوفات چیزی در مورد زائرسرا در حرم وجود ندارد و اگر واقفی با چنین نیاتی به آستان قدس رضوی معرفی شود این فضای اقامتی برای زائران مهیا خواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به عشق و علاقه ای كه مردم مسلمان به بارگاه منور رضوی دارند تامین زائر سرا در مجموعه بزرگ و مقدس آستان قدس رضوی كاری دشوار نیست و می تواند بخشی از اعتبارات طرح زیارت در خراسان رضوی را نیز به خود اختصاص دهد.

7489/659