۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۱۲
کد خبر: 80706835
T T
۰ نفر
قطبي: ژاپن يك سر و گردن بالاتر است

تهران- خبرگزاري آسوشيتدپرس درگزارشي كه اغلب آن با استناد به سخنان ' افشين قطبي' نوشته شده ، تحليل كرده كه با ورود تيم هايي همچون ايران سطح رقابت هاي جام جهاني 2014 تنزل خواهد كرد.

این خبرگزاری به نقل از قطبی كه هم اكنون سرمربی تیم 'شیمیزو ' نوشت كه در میان تیم های صعودكننده آسیایی به جام جهانی فوتبال، ژاپن ' یك سرو گردن بالاتر' است ولی تیم های دیگر نسبت به سال 2010 افت كرده اند.

در این گزارش آمده است: با مشخص شدن تیم های آسیایی صعود كننده به جام جهانی 2014 و پایان جشن صعود، ناظران در مورد افت استانداردها و توانایی تیم ها برای رقابت با رقبای قدرتمند خود در برزیل ابراز نگرانی می كنند.

روز سه شنبه استرالیا، ایران و كره جنوبی صعود نه چندان تاثیرگذار خود را قطعی كردند. آنها چهار سهمیه آسیا را برای این رقابتها تكمیل كردند. ‍ژاپن پیشتر صعود خود را به نحو تاثیرگذارتری قطعی كرده بود و به نظر می رسد تنها تهدید واقعی آسیایی برای تیم های بزرگ در برزیل باشد.

توانایی ‍ژاپن برای بازی مقابل بهترین های جهان در جام كنفدراسیون ها در روز چهارشنبه به نمایش گذاشته شد . تیم ‍ژاپن مقابل ایتالیا مدت زیادی كنترل بازی را در اختیار داشت و ابتدا دو بر صفر جلو بود، اما در نهایت با نتیجه 4 بر 3 باخت.

این عملكرد تبلیغ فوق العاده ای برای فوتبال آسیا بود، اما به گفته افشین قطبی سرمربی سابق تیم ملی ایران بقیه صعودكنندگان آسیایی باید كارهای زیادی انجام دهند. قطبی در حال حاضر سرمربی شیمیزو اس پالس در لیگ ‍ژاپن است.

قطبی كه دو دوره دستیار سرمربی تیم كره بوده به آسوشیتدپرس گفت: ‍ژاپن یك سر و گردن بالاتر از سایر تیم های صعود كننده آسیایی است. بجز ژاپن، استاندارد تیم های صدر آسیا نسبت به سال 2010 در وضعیت بدتری است. با تماشای مسابقات انتخابی مشاهده می شود كیفیت بازی پایین تر از استاندارد سطح بالای بین المللی است.

استرالیا تا سه بازی آخر به مشكل برخورده بود. این تیم مقابل ‍ژاپن تساوی كرد و در خانه مقابل اردن و عراق پیروز شد تا به عنوان تیم دوم گروه بی صعود كند. تیم استرالیا بدنبال پیروزی ضعیف مقابل عراق و راهیابی به جام جهانی استرالیا صعود خود را جشن گرفت.

سیمون هیل مفسر سایت فاكس اسپورتس استرالیا گفت تیم استرالیا در بیشتر رقابتهای انتخابی با مشكل مواجه بود، اما به موقع توانست آمادگی بدست آورد. در مجموع این تیم شایسته بیشتر از حداقل نمره قبولی نیست.

كره جنوبی نیز بعد از شكست یك بر صفر مقابل ایران در آخرین دیدار مرحله گروهی به علت تفاضل گل بهتر از ازبكستان برای هشتمین بار متوالی به جام جهانی راه یافت.

معروفترین روزنامه این كشور یعنی چوسون ایلبو در باره صعود تیم كره جنوبی نوشت: ما صعود كردیم، اما جای جشن نیست.

كره در حال حاضر بدنبال استعفای چوی كانگ هی سرمربی ندارد. تاكتیك ها و انتخاب های چوی در دیدار در این طول رقابتهای پرفراز و فرود با انتقاداتی روبرو شد.

تیم ایران در هشت بازی در مرحله نهایی این رقابتها فقط هشت گل به ثمر رساند كه نیمی از آنها در خانه مقابل لبنان حذف شده بود.

تیم ایران كه موفق صعود به جام جهانی 2010 نشده بود، تحت سرمربیگری كارلوس كی روش برای چهارمین بار به جام جهانی راه یافت.

به گفته قطبی ایران باید بیشتر از این تیم ملی را آماده كند. ایران تقریبا هیچ گاه مقابل تیم های بزرگ دیدار دوستانه برگزار نمی كند، اما این اتفاق باید بیفتد.

قطبی گفت این توصیه در مورد همه تیم های آسیای صدق می كند. تا جام جهانی برزیل 12 ماه باقی مانده و باید برنامه مفصلی از بازیهای تداركاتی كه تا حد ممكن به شرایط برزیل نزدیك باشد تدارك دیده شود. جام جهانی در فصل زمستان برزیل برگزار می شود و شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت از آنچه آسیایی عادت دارند خواهد بود.

قطبی در جام جهانی 2002 در كادر مربیگری تیم كره جنوبی حضور داشت. تیم كره با سرمربیگری گاس هیدینك به مرحله نیمه نهایی این رقابتها كه در خانه برگزار شد راه یافت.

قطبی با بیان انیكه هیدینك تیم ‍ژاپن را به جاهای زیادی برد و دیدارهای تداركاتی با تیم های متفاوت برگزار كرد افزود: باید از تقویم دیدارهای دوستانه فیفا هوشمندانه استفاده شود.

وی گفت در حالی كه تیم های بزرگ آسیایی تاثیرگذار نبودند، اما بهبود رقابت جویی تیم های كوچكتر آسیا نویدبخش بود.

در گروه آ، قطر و لبنان گاهی برای تیم های بزرگ دردسرساز می شدند،‌ ازبكستان فرصت صعود مستقیم را از دست داد. در گروه بی، اردن، عمان و عراق هم موفقیت هایی داشتند.

هیل گفت: سایر تیم های آسیایی به سرعت روبه پیشرفتند و استرالیا عقب گرد داشته است. اردن ، عراق وعمان اكنون در خانه بسیار قوی هستند و وقتی به استرالیا می روند ترس شان ریخته است.

ورزشی(5)**1584**1553