۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴
کد خبر: 80706962
T T
۰ نفر
توسعه ارتباطات ريلي در شرق كشور دستاورد بزرگ دولت دهم است

مشهد – وزير راه و شهرسازي گفت: توسعه ارتباطات ريلي و راه اندازي سه پروژه بزرگ كه نقطه اتصال شمال به جنوب و ايجاد تحول در بحث ترانزيت كالا و گردشگري خواهد شد، از دستاوردهاي مهم دولت دهم است.

به گزارش ایرنا، 'علی نیكزاد' روز پنجشنبه در مراسم افتتاح از پروژه های فرودگاهی مشهد در فرودگاه شهید هاشمی نژاد، توسعه ارتباطات ریلی و راه اندازی سه پروژه بزرگ ریلی از جمله برقی كردن راه آهن مشهد- تهران، احداث راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس و راه آهن بجنورد- گرگان- مشهد از اقدامات مهم دولت دهم دانست.

وی اظهار داشت: لازمه توسعه هر منطقه تكمیل زیرساخت های ارتباطی در بخشهای ریلی، جاده ای، هوایی و بندری است.

وی بیان كرد: بدون ارتباطات، امكان پیشرفت، برقراری امنیت و بالا رفتن تولید ناخالص ملی میسر نیست لذا برای توسعه خراسان رضوی باید اقدامات گسترده ای در بخش ارتباطات ریلی و جاده ای انجام گیرد.

نیكزاد اظهار داشت: برقی كردن راه آهن تهران – مشهد و راه اندازی قطار سریع السیر در این مسیر دو اقدام بزرگ دولت برای توسعه ارتباطات ریلی و بخش گردشگری خراسان رضوی به شمار می رود كه در حال انجام است.

وی گفت: با برقی شدن راه آهن مشهد – تهران سرعت قطارها به 200 كیلومتر در ساعت خواهد رسید كه توسط بخش خصوصی با روش 'بی یو تی' در حال اجراست.

وی افزود: به رغم پیگیری های مكرر در زمینه برقی كردن راه آهن مشهد – تهران در بحث فنی این پروژه با مشكلاتی مواجه شدیم لذا از مشاور خارجی كمك گرفتیم كه امیدواریم اجرای آن با سرعت بیشتری پیش رود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر مشهد – تهران از پروژه های مورد تاكید رهبری و رییس جمهوری و كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود كه در این زمینه مذاكرات مفصلی با چینی ها انجام گرفت و خوشبختانه این طرح در حال پیگیری است.

او افزود: راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر مشهد- تهران باعث می شود مسافران در كمتر از چهار ساعت به مشهد مقدس برسند كه تحول بزرگی در بخش اقتصاد، نگرش مردم به سفر و بخش گردشگری را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: چشم انداز توسعه گردشگری مشهد مقدس با برقی كردن مسیر ریلی تهران- مشهد و راه اندازی قطار سریع السیر رساندن میزان سالانه مسافران ورودی به این شهر به مرز 50 میلیون نفر است.

او بیان كرد: در راستای رسیدن به چشم انداز مزبور مشكلاتی در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد وجود داشت كه با توسعه پایانه پروازهای داخلی فرودگاه با مساحت 26 هزار مترمربع و توسعه توقفگاه هواپیما از 17 فروند به 37 فروند به مساحت 107 هزار مترمربع رفع شد.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی در توسعه فرودگاه مشهد نقش موثری داشت به طوری كه هم مشاركت مطلوبی بین دولت با سرمایه گذاران بخش خصوصی رقم خورد و هم پذیرایی این فرودگاه از این پس در خور شان زائران و مهمانان خارجی و داخلی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه ریلی بجنورد – گرگان – مشهد از دیگر پروژه های بزرگ ریلی شرق كشور است كه اجرای بخش گرگان – مشهد به آستان قدس رضوی واگذار شد تا این نقطه منقطع برای استفاده از راه آهن شمال و اتصال آن به مشهد پر شود.

وی ادامه داد: پروژه ریلی بزرگ سرخس – زاهدان – چابهار نقطه تحول در بخش ترانزیت و مسافری شمال به جنوب خواهد بود كه اجرای آن به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است و یكی از اقدامات بزرگ دولت محسوب می شود.

وی با بیان اینكه اكنون بیش از هزار كیلومتر انواع راه جاده ای در خراسان رضوی وجود دارد، افزود: پارسال 200 كیلومتر بزرگراه و آزادراه و 82 كیلومتر كنارگذر مشهد مقدس ساخته و افتتاح شد و اكنون نیز 128 كیلومتر بزرگراه مشهد – تربت حیدریه – گناباد و 57 كیلومتر بزرگراه مشهد – تربت حیدریه در شرف افتتاح است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه مسیر ترانزیت كالا در چهار پایانه مرزی خراسان رضوی و توسعه آزاد راه ها هیچ محدودیتی در سرمایه گذاری وجود ندارد و وزارت راه و شهرسازی از سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال می كند.

نیكزاد، سالن تجاری پایانه لطف آباد و پاركینگ طبقانی فرودگاه مشهد را از پروژه های آماده افتتاح حوزه راه و شهرسازی خراسان رضوی در شهریور ماه امسال برشمرد.

7489/659