۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۸
کد خبر: 80712484
T T
۰ نفر
تغيير امير قطر نتيجه تغيير سياست آمريكا در حمايت از تندروهاست

تهران بزرگ – كارشناسان مسائل بين الملل، تغيير آرام امير قطر را تحت تاثير تغيير سياست واشنگتن در قبال حمايت نظامي و مالي از گروه هاي مسلح تندرو در منطقه ارزيابي كرده و معتقدند ديگر شيوخ منطقه و حاميان غربي آنها بيش از اين نمي توانستند تحركات جاه طلبانه «شيخ حمد بن خليفه آل ثاني» امير مستعفي را تحمل كنند.

«حسین رویوران» رئیس «كمیسیون سیاسی جمعیت دفاع ازملت فلسطین» در گفت و گو با ایرنا درباره چرایی كناره گیری امیر قطر از قدرت گفت: كناره گیری امیر قطر از قدرت بسیار غیرمنتظره بود چون شیخ حمد خودش با كودتا علیه پدرش به قدرت رسید و از این رو، جانشینی پدر به جای پسر اتفاقی نیست.

وی به روایت رسمی چرایی كناره گیری امیر قطر نیز اشاره كرد و گفت: دولت قطر اعلام كرده شیخ حمد به خاطر بیماری قدرت را به فرزندش واگذار كرده اما باید دلیل محكمتری برای این كناره گیری آرام امیر قطر از قدرت باشد.

رویوران با یادآوری نقشی كه قطر به عنوان واسطه بین آمریكا و متحدانش و گروه های سلفی در افغانستان، سوریه و دیگر نقاط جهان ایفا می كند ادامه داد: تغییر حاكمیت قطر می تواند از تغییراتی كه در سیاست خارجی ایالات متحده در ارتباط با خاورمیانه بوجود آمده نشات گرفته باشد.

این كارشناس مسائل بین المللی معتقد است اكنون اولویت آمریكا، شرق دور و بویژه مهار چین در حوزه اقتصادی است و افزود: آمریكا ابتدا دنبال این بود كه از طریق قطر، گروه های سلفی را به جنگ با ارتش سوریه تشویق كند تا از این طریق هر دو را به نفع رژیم صهیونیستی تضعیف كند اما ارتش سوریه همچنان مستحكم است و غرب در عمل شكست خورده محسوب می شود و به همین خاطر برنامه خود را در ارتباط با تداوم جنگ برای كنار زدن بشار اسد به تلاش برای حل مسالمت آمیز بحران تغییر دادند.

رئیس كمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین به مذاكرات آمریكا با طالبان افغانستان از طریق قطر و خروج نظامیان آمریكایی از كابل نیز اشاره كرد و گفت: طرح آمریكا اكنون خروج از جنگ های عراق، افغانستان و سوریه و كاهش تنش هاست و در همین راستا ماموریت قطر نیز تغییر پیدا كرده كه تغییر امیر این كشور نیز می تواند تابعی از این تغییر باشد.

وی، توافق آمریكا و روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه از طریق كنفرانس «ژنو 2» را نیز تابع تغییر سیاست غرب در قبال تحولات خاورمیانه دانست و اضافه كرد: اگرچه طرف های بین المللی درگیر در سوریه به این نتیجه رسیده اند كه باید موضوع را از طریق گفت و گوهای سیاسی حل كنند اما به خاطر عمیق بودن زخم هایی كه در جنگ داخلی بر پیكره ملی سوریه وارد آمده، فرایند ایجاد صلح و ثبات در این منطقه زمان بر خواهد بود.

«حسن هانی زاده» كارشناس مسائل خاورمیانه نیز در گفت‌ و گو با ایرنا با اشاره به اینكه این اولین بار است كه درمنطقه خلیج فارس یك امیر داوطلبانه قدرت را به فرزندش واگذار می كند، معتقد است تغییر قدرت از شیخ حمد به «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» فرزندش، تحت تاثیر فشارها و رایزنی های آمریكا و متحدانش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تغییر قدرت در 130 سال حكومت آل ثانی بر قطر همواره از طریق كودتا صورت گرفته به طوری كه شیخ حمد با كودتا علیه پدرش و پدر شیخ حمد با كودتا علیه پسر عمویش به قدرت رسیدند.

هانی زاده، نگرانی رقبای منطقه ای قطر مثل عربستان، بحرین، كویت و امارات از تحركات این كشور در منطقه و دخالت های شیخ حمد در تونس، سوریه، عراق، یمن، لیبی، مصر و دیگر مناطق جهان عرب را یادآور شد و اضافه كرد: قدرت های عرب منطقه بارها مراتب نگرانی خود را از تحركات قطر كه بیش از حجم سیاسی و فرهنگی اش بود به غرب گوشزد كردند.

این كارشناس مسائل سیاسی به استقرار بزرگترین پایگاه فرماندهی ارتش آمریكا در منطقه 'سبیله' قطر نیز اشاره كرد و گفت: با حركت رو به جلو موج بیداری اسلامی، ایالات متحده نگران خیزش تهاجمی مردم علیه دست نشانده های واشنگتن در كشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و از این رو تلاش می كنند حاكمان منطقه را برای تغییر آرام قدرت قانع كنند.

وی، نگرش امیر جدید قطر را با پدر تا حدی متفاوت دانست و گفت: شیخ تمیم تحصیلكرده كالج سلطنتی انگلیس است و تفكراتش به روزتر از تفكرات سنتی شیخ حمد است؛ از این رو پیش بینی می شود در حوزه داخلی با برگزاری انتخابات پارلمانی، تغییر قانون اساسی و برخی اصلاحات اساسی، زمینه های بروز انقلاب در این منطقه را كاهش داد.

هانی زاده معتقد است با روی كار آمدن شیخ تمیم، نقش قطر در سوریه كاهش یافته و روابط متعادل تری با كشورهای منطقه و جهان در پیش خواهد گرفت.

شیخ تمیم امیر جدید قطر فرزند چهارم شیخ حمد و فرزند دوم «شیخه موزه بنت ناصر المسند» همسر سوم امیر مستعفی قطر است. شیخ تمیم در 5 آگوست سال 2003 میلادی به جای برادر بزرگ‌ترش «شیخ جاسم» به عنوان ولیعهد قطر منصوب شد.

تهرام/9191
۰ نفر