۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶
کد خبر: 80713217
T T
۰ نفر

بخشي از بناهاي بافت تاريخي شهر كاشان مرمت شد

۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶
کد خبر: 80713217
بخشي از بناهاي بافت تاريخي شهر كاشان مرمت شد

كاشان - سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از مرمت بخشي از بافت تاريخي شهر كاشان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان 'حسین یزدانمهر' اظهار داشت: این طرح با اعتباری افزون بر 500 میلیون ریال به مدت شش ماه اجرا شده است.

وی افزود: تراشیدن اندود كاهگل روی دیوار گذرها، مرمت بام گذرها، كندن لایه های فرسوده بام طاق زنی بین قیدها با آجر سفالی سوراخ دار، اجرای پالانه، نماچینی، اجرای اندود كاهگل و سیم گل، اجرای ازاره آجری از جمله عملیات مرمت برای بافت تاریخی شهر كاشان بود است.

وی افزود: این عملیات بازسازی و مرمت در تكیه سیقن،گذرهای آداراب و جنب خانه مظفری، تكیه عباس آباد و قسمت هایی از بافت تاریخی كاشان انجام شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان با اشاره به اهمیت تاریخی بافت كاشان و بناهای موجود در آن یادآور شد: بافت تاریخی كاشان با وسعت تقریبی 450 هكتار مجموعه ای منسجم و به هم پیوسته و از جنبه شهرسازی تاریخی ایران بسیار ارزشمند و دارای استخوان بندی قوی و كارا است.

به گفته وی، بر اثر خیابان كشی های شطرنجی در قرن حاضر و همچنین ساخت و ساز و نوسازی زیاد و بی رویه آسیب های زیادی به این بافت نفیس تاریخی وارد شده است.

یزدانمهر تاكید كرد: بافت تاریخی شهر كاشان هم اكنون نیز با دارا بودن مركز محله های ارزشمند و پویا با بناهای تاریخی فراوان و كاربری های گوناگون و به ویژه مجموعه ای از خانه های تاریخی زیبا، دارای ارزش های فراوانی است و از ذخایر و ثروت های فرهنگی قابل اتكا برای رشد و توسعه شهر كاشان بشمار می رود.

بافت تاریخی كاشان از شمال غربی به خیابان های آیت الله طالقانی، شهید رجایی و آیت الله كاشانی، از جنوب غربی، به خیابان های ملامحسن فیض كاشانی و شهید بخارایی، ازجنوب شرقی به خیابان های سپیده كاشانی، ملافتح الله و غیاث الدین جمشید كاشانی و از شمال شرقی به نزدیكی های جاده كمربندی منتهی می شود.

562