۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۴
کد خبر: 80719533
T T
۰ نفر
تدوين سند راهبردي جامع صنعت هوانوردي

تهران - هوشنگ شهبازي از خلبانان و فعالان صنعت هوايي كشور، تدوين سند راهبرد جامع صنعت هوانوردي را خواستار شد و گفت: اين سند بايد با بهره گيري از فن آوري روز دنيا به منظور به حداقل رساندن حوادث و سوانح با استفاده از تجهيزات و سخت افزارها و نرم افزارهاي مدرن تهيه و تدوين شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وی كه در خصوص مسایل و مشكلات مبتلابه صنعت هوایی كشور سخن می گفت، افزود: این سند باید با اولویت افزایش توان علمی و عملی و تولید علم در حوزه ایمنی هوانوردی، تقویت نقش نظارتی سازمان هواپیمایی كشوری به منظور ایجاد بستر حقوقی مناسب و اعمال حمایت های قانونی، ارتقاء ساختار مدیریتی در صنعت حمل و نقل هوایی، بهره گیری حداكثری از امكانات و نهادهای موجود هوانوردی كشور، ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ ایمنی هوانوردی، حضور فعال و موثر در مجامع بین المللی با هدف تامین منافع ملی و بسترسازی اقتصادی مناسب تدوین شود.

كاپیتان شهبازی سپس صنعت هوایی را به یك سه ضلعی تشبیه كرد و گفت: معضلات و مشكلات بخش صنعت هوایی را باید در این سه ضلع تقسیم بندی كرد چرا كه در یك ضلع آن حاكمیت و سیاستگذاری، ضلع بعدی بخش فرودگاهی و ارائه دهنده خدمات سرویس های راداری و آخرین ضلع شركت ها و ارایه دهندگان خدمات هوانوردی قرار دارند.

وی در ادامه به مشكلات و معضلاتی كه به بخش حاكمیت و سیاستگذاری ارتباط دارد اشاره كرد و افزود: مهمترین ركن در صنعت هواپیمایی، سازمان هواپیمایی كشوری است كه به عنوان نماینده حاكمیت متولی سیاستگذاری در تمام بخش های بالادستی صنعت هوانوردی فعالیت دارد كه این سازمان می تواند تضمین كننده رشد و پیشرفت این صنعت باشد.

شهبازی با بیان اینكه پس از گذشت 33 سال برخی مسایل همچنان در این سازمان وجود دارد، گفت: نبود ثبات مدیریتی، ضعف در ساختار حاكمیتی، نبود سند راهبردی جامع صنعت هوانوردی و ضعف در قوانین و مقررات از جمله مسایلی است كه در بخش حاكمیتی و سیاستگذاری صنعت هوایی با آن مواجه هستیم.

این خلبان و فعال حوزه صنعت هوایی كشور سپس به راهكارهای خود برای حل مشكلات و مسایل یاد شده اشاره كرد و اظهار داشت: باید جایگاه سازمان هواپیمایی كشوری به یكی از معاونت های ریاست جمهوری با توجه به اهمیت این سازمان در پیشبرد اهداف كشور ارتقا یابد ضمن اینكه اجرای الزامات قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بخش هوایی یك ضرورت است.

شهبازی سپس بازنگری در قانون هواپیمایی كشوری را یكی دیگر از راهكارهای حل مشكلات در بخش حاكمیتی دانست و گفت: مقررات ملی صنعت هوانوردی باید در راستای بازنگری در قانون هواپیمایی كشوری تهیه و تدوین شود هرچند علاوه براین به تدوین سند راهبردی جامع صنعت هوانوردی نیز نیاز است.

به گفته وی، تكمیل و اجرایی كردن برنامه جامع ایمنی صنعت هوانوردی كشور، توسعه فرهنگ هوانوردی و اشاعه هوانوردی عمومی، تهیه برنامه كلان توسعه اقتصادی صنعت هوانوردی و حضور فعال و موثر در مجامع بین المللی با هدف تامین منابع ملی از دیگر راهكارهای برطرف نمودن مشكلات و مسایل فراروی بخش حاكمیتی و سیاستگذاری در صنعت هوایی كشور به شمار می آید.

این فعال حوزه صنعت هوایی در ادامه به مشكلات مربوط به بخش فرودگاهی اشاره كرد و گفت: برای رفع این مشكلات باید هرچه سریعتر برنامه های راهبردی تهیه و تدوین شود كه محورهایی نظیر افزایش ایمنی واعتماد در عملیات فرودگاهی وهوانوردی، ارتقای سطح قانومندی و انطباق كلیه فعالیت های شركت فرودگاههای كشور با قوانین و مقررات، معیارها و استانداردهای ملی و بین المللی، افزایش ضریب امنیتدر حوزه عملیات و تجهیزات فرودگاهی و ناوبری و كاهش آلاینده های فرودگاهی و هماهنگی با محیط زیست در طرح های توسعه در اولویت این برنامه قرار گیرد.

به گفته وی، افزایش سطح كیفی خدمات فرودگاهی و هوانوردی، افزایش مشاركت بخش غیردولتی و خصوصی در حوزه فرودگاهی و ناوبری، تجاری سازی و تلاش مستمر برای اقتصادی نمودن فرودگاه های كشور، افزایش اثرات اقتصادی فرودگاه، افزایش هماهنگی و ارتباط بین فرودگاه ها و سایر شقوق حمل و نقل، ایجاد ارتباط قوی با جامعه ای كه فرودگاه در آن قرار گرفته است، افزایش ارتباطات بین فرودگاهی در منطقه و بین الملل، ارتقا سطح تاثیرگذاریدر سازمان های مرتبط با صنعت فرودگاهی و هوانوردی در سطح ملی و بین المللی از دیگر مواردی است كه باید برنامه راهبردی فرودگاهی در نظر گرفته شود.

شهبازی در ادامه به مشكلات فراروی شركت های هواپیمایی به عنوان ارایه كنندگان خدمات هوایی اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بزرگترین مسئله كه برسرراه شركت های هواپیمایی به عنوان بخش اصلی كه در این حوزه با مردم در ارتباط هستند، بحران مالی گسترده ناشی از محدودیت های بین المللی و فرسودگی ناوگان و عدم تامین قطعات و خدمات مورد نیاز است.

وی افزود: برای رفع بخشی از این مشكلات باید راهكارهایی همچون آزادسازی نرخ خدمات ارایه شده، تجمیع شركت های كوچك و زیان ده براساس مدل های علمی جهانی، ارایه وام های بلندمدت با بهره كم برای نوسازی ناوگان، فعال كردن بخش صنعت تولید قطعات برای پاسخگویی به نیازهای داخلی براساس استانداردهای بین المللی و ایجاد شركت های هواپیمایی منطقه ای در دستور كار قرار گیرد.

شهبازی در خصوص انتظاراتش از دولت جدید برای حل مشكلات صنعت هوایی گفت: البنه نباید از انصاف به دور بود و زحماتی را كه همكاران ما در دولت دهم كشیدند كه برخی از آنها واقعاً مثال زدنی است مثل كسب رتبه دهم در جهان در ارزیابی سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری در خصوص نظارت بر ایمنی هوانوردی و ...... را نادیده گرفت.

وی افزود: ما اعتقاد داریم صنعت هوایی ظرفیت های بسیار بالایی دارد كه نباید از آن غافل شد و می شود با یك برنامه ریزی دقیق و خلاقانه از آنها بهره برد، از دولت یازدهم انتظار دارم كه با بهره گیری از نظرات دلسوزانه متخصصین و استفاده از نیروهای پرپتانسیل، با برنامه، جوان و خلاق زمینه سازی پیشرفت این صنعت را مهیا كند.

اقتصام (4) ** 1574**1601**