۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۰
کد خبر: 80719844
T T
۰ نفر
مديرسابق سازمان سيا، جاسوسي آمريكا را تصديق كرد

تهران – 'مايكل هايدن' رييس سابق سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) و آژانس امنيت ملي اين كشور تصديق كرد كه آمريكا از ديگر كشورها جاسوسي مي كند.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی سی.ان.ان روز دوشنبه به دنبال انتشار گزارش هفته نامه آلمانی 'اشپیگل' در ارتباط با شنود مكالمات تلفنی دفاتر اتحادیه اروپا توسط آژانس امنیت ملی آمریكا گفت كه اتحادیه اروپا و مقامات آمریكایی قصد دارند به این موضوع از مجاری سیاسی رسیدگی كنند.

سی.ان.ان افزود: 'مایكل هایدن' رییس سابق سازمان مركزی اطلاعات آمریكا( سیا) از نخستین شخصیت های این كشور بود كه دراین زمینه زبان به سخن گشود.

هایدن در ویژه برنامه روز یكشنبه 'فیس د نیشن' شبكه تلویزیونی 'سی.بی.اس' آمریكا، تصدیق كرد كه آمریكا دست به جاسوسی (ازدیگركشورها) می زند.

وی با بیان این كه نزدیك به پنج سال است از دولت دور است و در خصوص تازه ترین افشاگری ها اطلاعات چندانی ندارد، ادامه داد: 'اما می توانم برخی موضوعات را تایید و تصدیق كنم.

هایدن به صراحت گفت:' نخست این كه آمریكا مبادرت به جاسوسی می كند. دوم این كه متمم چهارم قانون اساسی آمریكا در خصوص حفاظت از حریم شخصی آمریكایی ها، یك پیمان بین المللی نیست'.

وی افزود:'افزون بر این، اروپایی هایی كه قصد دارند درباره جاسوسی بین المللی جنجال و بلوا برپا كنند، نخست باید ببینند كه كشور خودشان چه می كند.'

هفته نامه آلمانی'اشپیگل' اخیرا براساس اسناد فاش شده از سوی 'ادوارد اسنودن' كارمند سابق سازمان جاسوسی آمریكا(سیا) و پیمانكار پیشین آژانس امنیت ملی آمریكا، نوشت كه این آژانس نزدیك به 500 میلیون مكالمه تلفنی در آلمان را شنود كرده است.

اشپیگل افزود: دفاتر اتحادیه اروپا در آمریكا و بروكسل نیز از سوی آژانس امنیت ملی آمریكا مورد شنود قرار گرفته اند.

این گزارش واكنش بسیاری از مقامات اروپایی از جمله 'مارتین شولتز' رییس پارلمان اروپا را برانگیخت.

شولتز در واكنش به این اقدام، آن را رفتاری خصمانه از سوی آمریكا درحق نزدیك ترین متحد خود و مشابه رویكرد اتخاذ شده به 'كا.گ.ب' سرویس جاسوسی سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق توصیف كرد.

مترجمام **1302**