ولی سمرقندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سیستم آموزش و پرورش كشور با توجه به تغییراتی كه در نظام آموزشی كشور داریم، یك سند ملی تصویب و ابلاغ شده كه برای اجرای سند ملی چند زیر نظام وجود دارد كه این زیر نظامها برای اجرایی شدن و تغییرات بنیادین باید به مرحله عمل میرفت و اجرا میشد.
وی اظهار كرد: در اواخر سال تحصیلی برنامه سند ملی تصویب و ابلاغ شد و در جلسه شورای آموزش و پرورش نیز چگونگی اجرای آن توضیح داده شده كه بعد از انتخابات ریاست جمهوری، هیئت دولت یكی از زیر نظامهایی كه در سند ملی وجود دارد را تصویب كرد كه مبحث رتبهبندی معلمها بوده است.
سمرقندی اظهار كرد: این مصوبه در طول سه سال برای معلمان به مرحله اجرا گذاشته میشود و از این به بعد افرادی كه میخواهند به سیستم آموزش و پرورش وارد شوند و یا خود معلمان موجود باید گواهینامه صلاحیت حرفه معلم را كسب كنند.
وی افزود: در نظام رتبه بندی معلمان دیگر حقوق مربی، معلم نباید از 80 درصد حقوق مربی، معلم دانشگاه كمتر باشد و این كار ارزشمندی است كه دولت انجام داده و برای سیستم آموزشی لازم بود كه محقق شود.
تدوین نظام رتبه بندی معلمان از 11 ماه قبل با جلسات مشتركی كه با كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزارت اموزش و پرورش داشت آغاز شد و هم اكنون نظام رتبه بندی معلمان از سوی هیئت دولت تصویب شده است.
با تدوین نظام رتبه بندی معلمان جایگاه معلم مشخص است و كسی شرایط تدریس در كلاس را پیدا می كند كه مراحل حرفه ای معلمی را در یك دوره شش ماهه برای ورود به كلاس ببیند ضمن آنكه معلمان از این به بعد تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه رجایی و در مواردی خاص از طریق آزمون و كسب گواهینامه حرفه ای استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.
با نظام رتبه بندی معلمان، مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش شكل می گیرد و 70 درصد از اعتبارات كه برای نظام رتبه بندی هزینه می شود از طریق مهندسی نیروی انسانی صورت می گیرد.
7125/583
اروميه - مدير كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: رتبهبندي معلمها از زير ساخت هاي اجراي سند ملي و از اقدامات ارزشمند دولت بوده كه در چهار رتبه اعم از مربي معلم، استاديار معلم، دانشيار معلم و استاد معلم صورت مي گيرد.