۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۶
کد خبر: 80724222
T T
۰ نفر
حضور بيش از حد جوانان در شبكه هاي مجازي بحران هويت ايجاد مي كند

تبريز- كارشناس مسايل اجتماعي گفت: درگير بودن بيش از حد جوانان به ويژه قشر دانشجو با فضاها و شبكه هاي مجازي، بحران هويت، اختلالات رواني و تعارض شخصيتي و رفتاري براي آنها ايجاد مي كند.

موسی نیرومند روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان این نكته كه بسته شدن یا التهاب در فضای واقعی مولد باز شدن فضای مجازی است، افزود:قشر جوان به ویژه قشر دانشجو با توجه به ویژگی های طبیعی خود دارای نوعی انرژی، تحرك و جنب و جوش ذاتی است كه این نیرو به دنبال فرصتی برای آزاد شدن است.

وی ادامه داد: وقتی فضای واقعی فرهنگی و هنری به روی جوان بسته یا حركت درآن مشكل شود، آنگاه جوان به دنبال آزاد سازی انرژی خود در فضای مجازی می رود و این امر موجب خواهد شد بخش زیادی از قشر جوان، ساعات زیادی را در فضاهای مجازی سپری كنند.

وی گفت: فضای مجازی پاسخگوی نیازهای واقعی جوانان نیست، ولی جوان خود را در فضای داخلی مانیتور آزاد شده می بیند و می تواند بدون قید و بندهای مختلف رفتار كند، در این حالت فرد به مرور با دنیای واقعی فاصله می گیرد و در نتیجه دچار اختلالات روانی می شود.

نیرومند اظهار كرد: به مرور با ایجاد پیوند بیشتر با فضای مجازی نگاه فرد به دنیا عوض شده و به همه چیز حتی ازدواج به صورت مجازی نگاه می كند، تحمل او كم می شود و مشكلات روحی و روانی مانند افسردگی و آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد به او نزدیك تر می شود.

وی ادامه داد: در این حالت تمام ابعاد زندگی وی تحت تاثیر قرار می گیرد، ارتباطات و عواطف فرد دچار اختلال می شود و ایجاد ارتباط پایدار در زندگی با مشكل مواجه می شود و در این میان علاوه بر آسیب هایی كه زندگی فرد را تهدید می كند، جامعه نیز بیشتر زیان می بیند.

وی تاكید كرد: اكنون دانشجویان ما زمان زیادی را به گشت و گذار و چت كردن در فیس بوك سپری می كنند و بخش اعظم انرژی آنها در این فضا هدر می رود و با این روند بدون شك تحصیل علم او كیفیت خود را از دست می دهد.

وی یادآوری كرد: بخش عمده این مشكلات به دلیل عملكرد ضعیف نهادهای فرهنگی و هنری رخ می دهد، چرا كه اگر این نهادها بتوانند در فضای واقعی زمینه ای برای استفاده از انرژی های نهفته جوانان فراهم كنند، گرایش به فضای مجازی كمتر می شود.

این كارشناس مسایل اجتماعی بر لزوم انجام مطالعات كارشناسی در حوزه فضای مجازی تاكید كرد و گفت: باید به دقت آثار مثبت و منفی فضاها و شبكه های مجازی بررسی و راهكارهای منطقی و مكانیسم های دقیق و علمی در برخورد با آنها استفاده شود.

نیرومند با بیان این كه در برخورد با مساله شبكه های مجازی روش اقناع بهترین راه كار است و اثر طولانی مدت دارد، گفت: هنجارها را باید در جامعه نهادینه كنیم تا افراد با باور خود به سمت خطر و خطا نروند كه این امر نیز نیازمند بسترسازی و تامین زیرساخت های آموزشی و فرهنگی در جامعه است.

وی ادامه داد: باید با مطالعات كارشناسی بدانیم اشكال كار سیستم مدیریت ما در كجا بوده كه جوانان، سیر در فیس بوك را به بودن در فضای واقعی ترجیح می دهند، آیا سیستم آموزش و پرورش، متولیان بخش فرهنگ و متولیان بخش هنر به شكل صحیح كار نكرده اند؟ یافتن این پاسخ می تواند راهكاری صحیح پیش روی ما برای پیشگیری از مشكل جوانان قرار دهد.

وی با بیان این كه گرایش فزاینده جوانان به فضای مجازی جامعه را به سمت خطر می برد، گفت: بدون شك در برخی مواقع مكانیسم بازدارنده و یا فیلترینگ هم نیاز است ولی بهترین راهكار، رویكرد اقناعی است چنانكه در نگاه دین مبین اسلام نیز باید تلاش كنیم جامعه هنجارمند شده و به سمت خطر حركت نكند.

8120/587/ 610
۰ نفر