در بخش داستان تاليفي كودكان جاي داستان هاي بومي خالي است

تهران- دبير شانزدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان گفت: در بخش داستان تاليفي كودكان و خردسالان جاي داستانهاي بومي خالي است و برخي نويسندگان با سهل انگاري در طرح و ساده انگاري انديشه بچه‌ها، كتابهاي بي كيفيتي توليد مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،'حمید نوایی لواسانی' دبیر این جشنواره گفت: روز ملی ادبیات كودكان و نوجوانان روز یادآوری و پیگیری مطالبات ادبیات كودك و نوجوان و پاسداشت زحمات عزیزانی است كه برای رشد و آگاهی مردان و زنان آینده تلاش می‌كنند.

وی افزود: دبیرخانه این جشنواره در فروردین 92 كارش را با فراخوان آغاز كرد كه در نتیجه 812 عنوان كتاب داستان و غیر داستان به دبیرخانه رسید.

نوایی با بیان این كه این دوره جشنواره هرچند نسبت به دوره‌های دوسالانه رشد بیشتری داشته اما بدون شك نشان دهنده همه دستاوردهای ادبیات كودك و نوجوان نیست گفت: بی توجهی ناشران در ارسال آثارشان نیز مشكلی است كه باید درباره اش چاره اندیشی شود.

وی تصریح كرد كه 212 عنوان كتاب كودك و نوجوان و 561 عنوان كتاب خردسال در دبیرخانه بررسی شدند كه بیشترین سهم برای كتابهای علمی و آموزشی و كمترین آن متعلق به شعر نوجوان و نمایشنامه كودك و نوجوان بود.

دبیر شانزدهمین جشنواره كتاب كودك و نوجوان ادامه داد: داوری آثار در سه مرحله انجام شد و 36 كارشناس از 28 اردیبهشت 92 كار بررسی آثار را آغاز كردند.

وی افزود: در كل 21 جلسه داوری با حضور دبیران علمی و اجرایی برگزار شد و در 25 خرداد این كار به پایان رسید.

نوایی لواسانی با بیان این كه جوایز در 5 سطح مدال پرنده، برگزیده، تقدیری، ویژه و تلاش اهدا می شود گفت: سال 91 هم چون سال های قبل از آن در حوزه ادبیات داستانی با فراز و نشیب و بیم و امیدهایی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: چند سالی است بومی سازی از ترجمه‌های آثار خارجی به كتابهای تالیفی هم راه پیدا كرده است وعده‌ای به تولید اینگونه كتابها اقدام كردند كه بیشتر از آنكه مخاطب محور باشند، دارای اندیشه اقتصادی هستند.

وی در پایان اظهار امیدواری كرد با ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره شاهد بالندگی آثار آن باشیم.

اختتامیه شانزدهمین جشنواره كتاب كودك و نوجوان با حضور سید صادق رضایی ، حمید نوایی لواسانی دبیر این جشنواره و نویسندگان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن همایش‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

فراهنگ(2)**1497