۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۷
کد خبر: 80731881
T T
۰ نفر

كدوي 50 كيلوگرمي در كازرون فارس توليد شد

۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۷
کد خبر: 80731881
كدوي 50 كيلوگرمي در كازرون فارس توليد شد

شيراز - كشاورز كازروني در برداشت محصول صيفي خود ، در روستاي ' پل آبگينه' در بخش مركزي اين شهرستان ، موفق به توليد كدوي ' سواحلي' به وزن 50 كيلوگرم شد.

كارشناس زراعت جهاد كشاورزی شهرستان كازرون ، روز چهارشنبه درگفت وگوبا ایرنا ، وزن استاندارد این نوع كدو را كه با نام های كدو 'حلوایی' وكدو 'تنبل' شناخته می شود بین پنج تا هفت كیلوگرم بیان كرد .

حسین خواجه یوسفی ،علت افزایش وزن این محصول را آبیاری مناسب، شرایط مناسب جوی وخاك خوب مزرعه عنوان كرد.

كشاورز تولیدكننده این محصول هم گفت:امسال دوهكتار از اراضی كشاورزی خود را به كشت كدو اختصاص دادم و وزن بیشتراین كدوها بالای حد استاندارد است .

یعقوب قربانی افزود:رعایت توصیه های كارشناسان كشاورزی ، توجه به شرایط كشت و طولانی شدن مدت برداشت از جمله دلایل به دست آمدن این كدو با وزن بالای حد استاندارد بوده است.

شهرستان كازرون در فاصله 120 كیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

كدو 'سواحلی' (حلوایی) دارای بتاكارتن (پیش ساز ویتامین A) وسرشاراز پتاسیم و ویتامین های C ،E و آنتی اكسیدان است و مصرف آن برای كسانی كه از فشار خون بالا رنج می‌برند، مفید است.

ویتامین C كدو حلوایی نیزدرمقایسه با سایر كدوها بیشتر است، البته با پختن آن در حرارت‌ بالا و حتی سرخ كردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند، مگر اینكه در ظرفی در بسته بخارپزشود كه در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین كم خواهد شد.

مطالعات پژوهشگران حاكی از این است كه سالمندانی كه میزان بتا‌كاروتن خون‌شان پایین است، بیشتر احتمال دارد به مشكلات چشمی‌ مانند 'آب مروارید' دچار شوند و افزودن این سبزی به برنامه‌ غذایی‌شان، احتمال ابتلا به این بیماری در سال‌های بعدی زندگی به حداقل می رسد. همچنین مصرف این صیفی از بروز آنفولانزا و سرماخوردگی پیشگیری می كند.

افزون براین ، آنتی‌اكسیدان‌های موجود دراین محصول، از تخریب دیواره عروق كه دراثر تجمع LDL (كلسترول بد) شكل می‌گیرد ، جلوگیری می كند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می دهد.ك/3

7372 /679 /675
۰ نفر