۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 80731928
T T
۰ نفر

روزه داران داروها را در يك وعده مصرف نكنند

۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 80731928
روزه داران داروها را در يك وعده مصرف نكنند

تهران- كارشناسان دارويي و داروسازان معتقدند: تغيير تعداد دفعات و زمان مصرف داروها و نيز مصرف يكباره چند دارو در وعده هاي سحر يا افطار مي تواند باعث كاهش اثر بخشي يا افزايش عوارض آنها شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، كارشناسان دارویی توصیه می كنند بیمارانی كه مجبور به مصرف دو بار دارو از یك نوع در روز هستند ممكن است پس از مشورت با پزشك معالج خود بتوانند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده كنند.

به گفته كارشناسان سازمان غذا و دارو، در خصوص بیمارانی كه تعداد دفعات مصرف دارو بیشتر است ممكن است پزشك معالج در صورت صلاحدید با جایگزین كردن داروهایی با خاصیت اثر طولانی و همچنین اشكال غیر خوراكی آنها، امكان روزه داری را برای بیماران فراهم كنند.

یك متخصص به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا كه مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع داروها و متابولیت های ناشی از آنها دارد بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان كافی آب و مایعات مصرف كنند.

دكتر'سعید اصلاحی 'افزود: در صورتی كه لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف دارو یك ساعت قبل از سحری یا دو ساعت بعد از افطار است.

وی ادامه داد: برخی از داروها حتما باید همراه غذا صرف شود و بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، یك لیوان آب معمولی است.

دكتر اصلاحی ادامه داد: آنتی‌بیوتیك‌ها از جمله داروهایی هستند كه حتما باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امكان تغییر ساعت آنها وجود ندارد اما پزشك معالج شما می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری آنتی‌بیوتیكی را انتخاب كند كه با برنامه روزه‌داری بیماران تداخل پیدا نكند.

وی اظهار داشت: بهترین كار برای روزه‌دارانی كه به علت بیماری مجبور به مصرف دارو هستند و نمی‌خواهند از فیض ماه مبارك نیز محروم شوند، این است كه با پزشك معالج خود مشورت كنند.

به اعتقاد كارشناسان داروی سازمان غذا و دارو، تغییر خودسرانه دوز داروها و یا قطع ناگهانی آنها در بیماری های دیابت، آسم و بیماری انسداد ریه ، صرع، كلیوی، قلبی عروقی، اختلالات انعقادی، بالا بودن چربی و فشار خون، بیماری های روانی و بیماری های غدد درون ریز بسیار خطرناك است و حتما باید با پزشك معالج در این زمینه مشورت شود.

اجتمام(5)**9188 ** 1569