681ميليارد تومان اعتبار براي اجراي راه آهن چابهار-زاهدان مشهد اختصاص يافت

زاهدان- معاون هماهنگي امور عمراني استاندار سيستان و بلوچستان گفت: هيات دولت دو مصوبه شامل 381 ميليارد تومان از محل فروش نيروگاه چابهار و 300 ميليارد تومان از فولاد خوزستان براي اجراي پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد اختصاص داد.

به گزارش ایرنا دكتر 'محمود میری' روز شنبه در نشست شورای مسكن سیستان و بلوچستان به ریاست استاندار افزود: با توجه به اینكه قرار گاه خاتم قرار بود این پروژه را اجرا كند و به سبب داشتن طرحها و پروژه های زیاد، به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد ترك تشریفات مناقصه این پروژه انجام شود.

وی با بیان اینكه اساس توسعه این استان بر محور ترانزیت و موقعیت استراتژیك آن قرار دارد، اظهار داشت: سه محور مهم و اساسی این استان شامل شمال جنوب (چابهار-زاهدان- میلك)، شرقی غربی (میرجاوه-زاهدان- كرمان) و جنوب شامل محور كنارك -جاسك در طرح مهر ماندگار قرار دارند.

وی ادامه داد: ساخت پروژه راه زابل -زاهدان تا 10 ماه پیش تنها در دو قطعه آغاز شده بود كه آن هم حدود 50 درصد پیشرفت داشت اما از 10 ماه پیش تاكنون قطعه زاهدان -كوله سنگی زیر سازی و كمربندی زابل- محمد آباد هشت كیلومتر دو بانده شده است.

وی اعتبار سال 91 طرح را 17میلیارد و 200 میلیون تومان ذكر كرد و افزود: با وجودی كه پارسال بدترین سال مالی بود توانستیم این اعتبار تخصیصی را بطور 100درصد جذب كنیم، علاوه بر این هفت میلیارد تومان نیز اضافه بر موافقت نامه از محل مهر ماندگار اخذ كردیم.

معاون عمرانی استاندار اظهار داشت: پروژه زابل - زاهدان 58 میلیارد تومان بدهی داشت كه به دستور وزیر راه و شهرسازی 30 میلیارد تومان قرار شد از محل تهاتری مخابرات پرداخت شود كه در نهایت 19 میلیارد و 900 میلیون تومان از همین محل اخذ شد.

وی اضافه كرد: پروژه بزرگراه زاهدان - بم نیز تا پیش از مسوولیت استاندار 42 كیلومتر قرار داد داشت كه حدود چهار كیلومتر آن به اجرا شده بود اما از 10 ماه پیش این طرح با جدیت دنبال شد بطوریكه در پایان اسفندماه 20 كیلومتر آن تحویل و اكنون 31 كیلومتر آسفالت و تحویل شده است و تا پایان شهریور تا تل سیاه (45كیلومتر) به اتمام می رسد.

وی افزود: این در حالی است كه از سمت نصرت آباد به زاهدان نیز دو قرار داد جدید منعقد شده و تا پایان شهریور هشت كیلومتر آن زیر سازی، آسفالت و تحویل می شود.

وی تصریح كرد: در 10 ماه گذشته افزون بر یك برابر 52 ماه پیش از آن، كار شده است.

دكتر میری بیان كرد: محور كنارك- جاسك یكی از مهمترین راههای استان است كه می تواند جنوب سیستان و بلوچستان را متحول كند.

وی افزود: این محور نیاز به ساخت چندین پل داشت كه تمامی آنها بجز پل رابچ ساخته شده و این پل نیز تا دو ماه آینده به اتمام می رسد.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینكه 153 كیلومتر از محور كنارك - جاسك در حوزه سیستان و بلوچستان و بقیه در حوزه هرمزگان قرار دارد، گفت: قرار داد ساخت افزون بر 120 كیلومتر این محور با پیمانكاران امضا شده و حدود 30 كیلومتر باقی مانده كه در دست اقدام است.

وی خاطر نشان كرد: با وجودی كه بیشترین اعتبارات این پروژه در اختیار هرمزگان قرار می گرفت اما هنوز هیچ اقدامی از جاسك به سمت كنارك انجام نشده كه با پیگیریهای به عمل آمده مقرر شد هشت میلیاد تومان اعتبار این طرح به سیستان و بلوچستان و دو میلیارد تومان به هرمزگان اختصاص یابد، در حالی كه در گذشته تخصیص اعتبار آن برعكس بود.

میری ادامه داد: ساخت باند دوم فرودگاه زاهدان برای نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ در سال 90 مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد 30 میلیارد تومان شامل 15 میلیارد تومان از وزارت راه و شهرسازی و 15 میلیارد تومان از اعتبارات استانی تامین شود.

وی در خصوص ساخت باند دوم محور زاهدان - بیرجند گفت: برای ساخت این محور 4میلیارد و 200 میلیون تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافته كه هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است از این رو با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد 50 درصد اعتبارات تخصیصی این محور به سیستان و بلوچستان اختصاص یابد تا عملیات اجرای آن آغاز شود.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان بیان كرد: انتقال آب از دریای عمان یكی از طرحهای مهمی است كه این استان آن را طرح و پیگیری كرد كه در نهایت در ردیف بودجه منظور و برای آن چهار میلیارد و 250 میلیون تومان تحت عنوان لایحه مطالعه و اجرای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مركزی در نظر گرفته شد.

وی اعتبار عمرانی پارسال استان را 400 میلیارد تومان ذكر كرد و گفت: تنها 25 درصد این اعتبار اختصاص یافت. ك/2

653