محدوديت ها و تصميم گيري هاي مراكز متعدد، موسيقي را نابود مي كند

تهران بزرگ- اتخاذ مقررات متعدد از سوي مراكز تصميم گيري و نهاد هاي فرهنگي مختلف نتيجه اي جز به قهقرا كشاندن هنر موسيقي نداشته است و تا زماني كه محدوديت ها در اين هنر برداشته نشود، اميدي به رشد و گسترش موسيقي كشور نخواهد بود.

امیر تاجیك خواننده خوش صدا و بنام كشور در نشستی با خبرنگاران ایرنا (استان تهران) از آرزو های خود برای هنر موسیقی در كشور می گوید و آرزو می كند، روزی با برداشتن برخی محدودیت ها و دادن آزادی بیشتر به موسیقی موانع متعددی كه از سوی نهاد ها ی مختلف به خصوص صدا و سیما و مركز موسیقی وزارت ارشاد ایجاد شده است، برداشته شود تا این هنر اصیل و ریشه دار در فرهنگ و تمدن ایران، راه خود را در دل های عاشقان باز یابد.

به اعتقاد تاجیك موسیقی تنها زبان مشترك بین ملل است و باید به عنوان غذای روحی جامعه به رسمیت شناخته شود.

از منع پخش انواع ساز ها، تجهیزات و ادوات موسیقی در صدا و سیما تا محدودیت های مختلف كه از سوی وزارت ارشاد اعمال می گردد، مباحثی بودند كه در این نشست با امیر تاجیك به بحث گذاشته شد و وی نیز با حوصله و متانت خاص خود به سوالات خبرنگاران ایرنا پاسخ می داد.

امیر تاجیك فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی است وی مدت 10 سال، در صنایع هواپیمایی در سمت مهندسی قطعات پرواز فعالیت داشت و در این سال‌ها دستاوردهای بسیاری در رشته خود داشت اما شور و شوق به موسیقی به خصوص خوانندگی كه از دوران كودكی در وجود او نهاده شده بود او را از ادامه كار در صنایع هواپیمایی بازداشت.

تاجیك در این باره می‌گوید:از دوران كودكی به همراه برادرم فعالیت موسیقایی و آهنگسازی را انجام می‌دادم،در این زمان آقای 'جعفر دهقان' مربی تئاتر من بودند و من تك‌خوان تئاتر بودم و با هنرمندانی همچون مرحوم خسرو شكیبایی همكاری داشتم و در نمایش‌هایی همچون 'آن سوی دیوار' ایفای نقش كرده‌ام كه در زمان خود مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود:دوران آموزشی من در حوزه موسیقی از سال 67 تا 71 بود،من ساز پیانو به سبك كلاسیك و پاپ می‌نواختم،سال 65 آواز را به صورت تخصصی نزد استاد شاپور رحیمی آموختم، سپس ردیف‌های موسیقی و سولفژ را در آموزشگاه صدا و سیما فرا گرفتم و خواننده اركستر سمفونیك تلویزیون شده و سپس خواننده رسمی صدا و سیما شدم،من با تیتراژ سریال 'زیر آسمان شهر' به جامعه موسیقی معرفی شدم. اما آثار بسیاری را با اركستر سمفونیك به صورت آن سان برای اولین بار اجرا كردم.

وی ادامه داد: اثر 'كُشتی' را به مناسبت كشتی جام جهانی كه به میزبانی ایران سال 2002 برگزار شد، با شعری از استاد علی معلم، به یاری امیر مكان آهنگساز و شاپور رحیم رهبر اركستر، به صورت آن سان اجرا كردم.

تاجیك بیان كرد:من سرود فوتبال به نام 'آواز وطن' را برای جام جهانی 2006 آلمان خواندم كه به واسطه این اثر نام من به عنوان خواننده ورزشی در فیفا ثبت شد.

وی درباره اجرای اثر 'یك مسجد' اظهار كرد:دوران فعالیت هنری ما در تلویزیون، خوانندگان باید یك اثر حماسی و مناسبتی را انتخاب می‌كردند كه من سوژه فلسطین را به دلیل انعكاس مدام جنایت‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین در تلویزیون انتخاب كردم و با شعری از 'مهدی شادمانی' و همكاری آقای نصرتی،اثر یك مسجد را اجرا كردم كه بهترین اثر انتفاضه شناخته شد.



*هنر به عنوان یك سرمایه فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد

تاجیك با اشاره به مشكلات هنر موسیقی در جامعه گفت:هنر روح لطیفی دارد،درك و فهم مسوولان از هنر مهم است، هنر به عنوان یك سرمایه فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد و زمانی كه هنر با یك دید خصوصی مواجه شود كه قصد دارد هر مشكلی را به تصویر بكشد، هنرمند روحش دچار خدشه خواهد شد، ما كارهای هنری بسیاری انجام دادیم و در عین حال شاهد یك كار و نتیجه غیر اخلاقی بودیم.

وی افزود:به عنوان نمونه در هنگام انتشار آلبوم موسیقی 'زندگی'، من متوجه شدم كه یكسری شركت‌ و موسسات به صورت مویرگی تنها از خواننده‌ای كه خود نقشی در تولید اثری از او داشته‌اند،حمایت می‌كنند و عكس و پوسترهای خوانندگانی كه به تازگی قدم در عرصه موسیقی گذاشته‌اند در همه جا منعكس می‌كنند و احترام و توجهی به خوانندگان با سابقه نمی‌كنند، متاسفانه در حال حاضر تنها از طریق این شركت‌ها باید وارد فعالیت موسیقی شد كه كاهش سطح كیفی آثار هنری را در پی دارند!

تاجیك ادامه داد:در گذشته فعالیت‌های موسیقی و تولید آلبوم موسیقی از طریق كمپانی‌های موسیقی در لاله‌زار انجام می‌شد و آنان حق مطلب را ادا می‌كردند و محصولات موسیقی در مراكز معتبر به فروش می‌رسید كه در حال حاضر این شركت‌ها دیگر وجود ندارند.

وی با اشاره به ورود موسیقی‌های تجاری و نامناسبی كه در سطج جامعه رواج پیدا كرده است،خاطرنشان كرد:این موسیقی در روح و روان انسان تاثیر گذاشته و به ساختار جامعه و فرهنگ كهن پارسی آسیب می‌زند،بسیاری از خوانندگان یك شبه وارد حوزه موسیقی می‌شوند كه زود افت می‌كنند و دیگر استقبالی از آنان نمی‌شود.

تاجیك بیان كرد:كلام موسیقی برای من و هم دروه‌ای‌هایمان كه 12، 13 ساله در حوزه موسیقی فعالیت می‌كنیم بسیار با اهمیت است و این كلام باید ماندگاری داشته باشد،اما بسیاری از افرادی كه وارد حوزه موسیقی شده‌اند ماندگاری اثر را نمی‌شناسند و برحسب علاقه‌ای كه دارند وارد حوزه موسیق می‌شوند.

وی ادامه داد: علاقه نمی‌تواند جای احساس را بگیرد،احساس باید در وجود یك هنرمند باشد وقتی احساس انتقال پیدا می‌كند، دیگر پاك شدنی نیست اما وقتی كلام،تصادفی و بدون هیچ احساسی ساخته شود، پاك شدنی است.



*ساماندهی هنر نیازمند یك مسوول با اقتدار است

این خواننده تاكید كرد:باید وضعیت فرهنگی به یاری یك مسوول با اقتدار سامان یابد،ما شاهدیم كه موسیقی همیشه مظلوم واقع شده و هیچ ارگان و سندیكایی از این هنر حمایت نمی‌كند اما موسیقی راه خود را ادامه می‌دهد.

تاجیك یادآور شد:موسیقی تنها هنری است كه در دنیا به عنوان هنر اول شناخته شده و به سهولت با مخاطب ارتباط برقرار می‌كند، در انگیزه‌ها،ترانه‌ها و احساسی كه در افراد ایجاد می‌كند دارای ارزش است، چون ساختار آن فطری است و فعالیت خواننده و آهنگساز حاصل ارتباط و احساس مشترك است.

وی گفت: در این 8 سال به موسیقی زیرزمینی توجه شد تا موسیقی ارزشی و از خوانندگان باسابقه حمایت و دلجویی نكردند اما بسیاری از جوانان با تبلیغات و مافیا یك شبه آمدند،خواننده شدند و پولی را هم به دست آورند اما مكتب ما مكتب پولی نیست،مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه جدی به موسیقی داشته باشند.

وی افزود:هنری كه تجاری می‌شود دیگر هنر نیست، راهی برای بدست آوردن پول است،هدف من بدست آوردن پول نیست، اگر می‌خواستم پول بدست آورم برای دل خودم می‌خواندم و كارهای ارزشی بسیاری همچون آرش كمانگیر، تیم قهرمان، ایران بشكوه و آواز وطن، پرچم سه رنگ و قاب آسمان را برای وطن خوانده‌ام.

وی درباره تلفیق اشعار فاخر كلاسیك ایرانی با موسیقی پاپ اظهار كرد:در آلبوم بعدی دو غزل را انتخاب كرده‌ام كه با سبك و سیاق خاصی تنظیم و تهیه شده است. این اثر نیز ویژگی خود را دارد كه ترانه نیست و ویژگی آوازی در خود غزل‌ها نهفته است.

تاجیك بیان كرد: مهم احساسی است كه باید به مخاطب منتقل شود،هر شعری را بخوانیم،می‌توانیم بر روی آن آهنگ و احساس بگذاریم ما از هنر صحبت می‌كنیم مثل هنر نقاشی كه باید حس و انرژی را به مخاطب انتقال دهیم.

وی ادامه داد:برخی كلام‌ها مثبت است، روح و روان انسان را جلا می‌دهد در مقایسه با كلام منفی كه آن نیز ویژگی خود را دارد كلام منفی، دارای گویشی است كه ناخودآگاه بر مخاطب و محیط تاثیر می‌گذراد و كلام مولانا را می‌توان با یك كلام منفی و مثبت هم خواند و اجرا كرد تاثیر منفی بر روی مخاطب داشته باشد.

وی با انتقاد از اغراق‌هایی كه در حوزه موسیقی انجام می‌شود،گفت:آثاری در مورد ایران به اغراق اجرا شده كه كلمه ایران را عادی كردیم و مخاطب از كلمه ایران زده شده است، بیابان در كثرتش زیباست،هر چه كم است، زیباست.....

تاجیك افزود:در این هشت سال افرادی كه در حوزه موسیقی مسوولیت داشتند اصلا موسیقی را نمی‌شناختند، تلویزیون هم باند خودش را داشت،سطح كیفی آثار پایین آمد خوانندگان هم دوره من همچون عصار، اصفهانی و .. كه همزمان با ما به فعالیت موسیقی می‌پرداختند، تحصیلكرده بودن و آشنایی با شعر داشتند.كلام و گویش آنها مودبانه و ادبی بودند اما خوانندگان جدیدی كه وارد موسیقی شدند،‌آثار خوبی ارایه نشد اینها همه خیانت به موسیقی است باید كار خوب ارایه شود.



*موسیقی پاپ با انواع سلیقه‌ها می‌تواند ارتباط برقرار كند

تاجیك گفت: فضای كار در موسیقی پاپ آزاد است و آهنگ و سازهایی كه انتخاب می‌كنی آزاد است و ترانه و كلامی كه برای این موسیقی انتخاب می‌كنیم آزاد است و به همین دلیل با انواع سلیقه‌ها می‌تواند ارتباط برقرار كند همه‌گیر و مردمی ‌شود.

وی افزود:با بهره‌گیری از موسیقی پاپ می‌توانیم اثری را در حوزه حماسی و.. بسازیم. در اثر مولانا یك انرژی و حماسه نهفته است كه آهنگساز باید این انرژی را درك كند و بداند چگونه بر اساس این اشعار آهنگ مناسب را بسازد.

تاجیك اظهار كرد:در حال حاضر اشعار فاخر را در فضای موسیقی جاز، كلاسیك، راك و... ارایه می‌شوند و باید كلام به دل مخاطب بنشیند و خواننده و آهنگساز درك و حس مشترك از این داشته باشند.



*حاضرم به جوانان علاقه‌مند به موسیقی یاری رسانم

تاجیك بیان كرد:همه جوان‌ها معتقدند كه استعداد خوانندگی را دارند اما اساتید موسیقی باید به آنان یاری رسانند و به صورت منطقی به آنان بگویند كه توانایی خوانده شدن را دارند یا ندارند.

وی گفت:من طرح‌های زیادی را در حوزه موسیقی فراهم كرده‌ام و امیدوارم بتوانم به نسل جوان موسیقی یاری رسانم.

وی افزود:من توانایی تاسیس موسسه ندارم و به دنبال پول و مادیات نیستم ، هر كسی بخواهد و اگر كسی سرمایه‌گذاری كند،من توانم را در اختیار او قرار می‌دهم.

این خواننده خاطرنشان كرد:در تمامی كشورهای دنیا از همان ابتدا كودكان را برای مشاغل عالی‌رتبه پرورش می‌دهند اما در مملكت ما چنین نگاهی وجود ندراد جوانان ایران می‌خواهند ایران را نگه دارند.

وی تاكید كرد: ایران را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌كنم، من امكان مهاجرت را هم داشتم اما این كار را نكردم. امیدوارم مسوولان دلسوز و كاركشته ایران پرست و وطن‌پرست،همه خود را از یك خانواده بدانند،نه اینكه مدام صدا و سیما و تلویزیون در رابطه با این قضیه مدام ظاهر سازی می‌كند،همه چیز باید در عمل اتفاق بیفتد: تا به مهر میهن خویش را كنم آباد...

تاجیك با بیان اینكه بسیاری از مردم‌ جهان مثل مردم ایران از سیاست بیزارند اظهار كرد:زبان ملت ها فرهنگ آنها و به یاری بسته فرهنگی می‌توانیم با مردم جهان ارتباط برقرار كنیم،طرح ایرانیان خارج از كشور ،طرح من بود كه موسیقی صلح جهانی اجرایی شود اما مسوولان این طرح را گونه‌ای دیگر رقم زدند.



*آرزوی من تغییر نگاه‌های خصوصی در حوزه موسیقی است

وی گفت:آرزوی من اهمیت بیشتر به هنرمندان به عنوان یك سرمایه فرهنگی و انعكاس تصویر ساز موسیقی در رسانه ملی است و امیدوارم بدون نگاه‌های شخصی اجازه دهیم كه مردم خوانندگان و هنرمندان را انتخاب كنند.

تاجیك افزود:آرزو می‌كنم آلبوم های موسیقی به راحتی منتشر شوند و امیدوارم پس از آلبوم زندگی بتوانم كنسرت برگزار كنم، من باید ذهن خودم متمركز موسیقی كنم و ذهنم را از تجاری‌بودن موسیقی دور كنم،امیدوارم موسیقی دوران زیبای پاپ باز برگردد و هم دوره‌ای‌های من، افرادی كه مردم با آنان خاطره دارند بازهم شروع به كار كنند و افرادی كه دارای توانایی موسیقی هستند وارد این عرصه شوند.

وی گفت:آرزوی من داشتن یك كارگاه صنعتی است كه بتوانم یكسری اختراعات خود را كه مورد نیاز مردم است عرضه كنم.



*آلبوم موسیقی 'زندگی' منتشر شد

تاجیك درباره این آلبوم موسیقی گفت:این آلبوم قرار بود سال 86 وارد بازار شود كه به دلایلی منتشر نشد در نهایت آلبوم موسیقی 'زندگی' توسط شركت‌های پخش مویرگی كه شخصیت هنری نداشتند، منتشر شد.

وی افزود: این آلبوم به عنوان بهترین اثر مركز موسیقی شناخته شده و نظرات مخاطبان درباره این‌ آلبوم همیشه مثبت و انرژی‌زا است كه ما به دور از این شركت‌های مویرگی فعالیت هنری خود را ادامه می‌دهیم.

تاجیك بیان كرد:آلبوم زندگی 11 قطعه دارد آهنگسازی و تنظیم این آلبوم بر عهده امید تاجیك است و ترانه‌سرای این آلبوم موسیقی علیرضا حسینی، اشكان رحیمی،سعید دبیری، اشكان شب‌افروز،بهمن بهمندار و رضا رشیدپور هستند.

امید حجت،فیروز ویسانلو،مسعود همایونی و آیدین نظمی، عماد نكویی و ایمان جعفری از جمله نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

تهرام/7245/