۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷
کد خبر: 80740165
T T
۰ نفر
نگاهي به وضعيت تامين مسكن مددجويان در سازمان بهزيستي

تهران - تامين مسكن مددجويان و معلولان تحت پوشش بهزيستي،‌ از ابتداي تاسيس آن تاكنون، همواره يكي از مهمترين دغدغه هاي اين سازمان بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، تامین مسكن به عنوان یكی از نیازهای اولیه اقشار آسیب پذیر، كم درآمد، بی بضاعت و نیازمند كه در قالب مددجو به عضویت بهزیستی درآمده اند، سال هاست به مهمترین اولویت این سازمان تبدیل شده است.

البته براساس اصول 21 و 29 قانون اساسی سازمان بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به محرومان و معلولان كشور، موظف به تأمین مسكن این افراد است.

این سازمان با شناسایی وضعیت معاش و آشنایی با نحوه كسب و كار هر یك از مددجویان و خانواده های دارای فرزند معلول در نقاط مختلف كشور، آنها را در اولویت دریافت واحدهای مسكونی، قرار می دهد.

از سوی دیگر در شرایط فعلی خانه دار شدن به یكی از دغدغه‌های اكثر جامعه بویژه خانواده ‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی تبدیل شده است.

در نتیجه این سازمان براساس رسالت مهم خود، ضمن بكارگیری امكانات بالقوه و بهره‌گیری از همكاری سایر نهادهای متولی امر مسكن از جمله وزارت مسكن و شهرسازی، با نیت گام نهادن در مسیر تامین مسكن این اقشار، برنامه‌ای كاربردی را برای خود تدوین كرده است.

بهزیستی با این برنامه قصد دارد تا در مدت زمان معین بتواند جامعه هدف خود را با استفاده از همه روش‌های ممكن صاحب مسكن كند.

در نتیجه در راستای تحقق این اهداف، سازمان بهزیستی با همكاری و تعامل با استانداری، سازمان مسكن و شهرسازی، موسسات خیریه مسكن‌ساز و مشاركت مددجویان در خصوص ساخت مسكن اقدامات موثری را آغاز كرده است.

براین اساس قرار شده استفاده از تسهیلات مسكن سازمان بهزیستی مختص به فرد مددجوی دارای پرونده و كد مددجویی كه تحت پوشش حمایت‌های مستمر و غیرمستمر سازمان باشد، اختصاص یابد.

این در حالی است كه فرآیند انجام كار جهت تسهیلات خرید و ساخت مسكن از جمله مواردی است كه سازمان بهزیستی برای خانه دار شدن مددجویان در دستور كار خود قرار داده است.

واحدهای مسكونی كه از طریق این تسهیلات خریداری یا احداث می شوند براساس مقررات و ضوابط فنی باید از استحكام لازم برخوردار باشند و دفتر فنی سازمان بهزیستی در هر استان مرجع نظارت و تشخیص این امر است.

حداكثر و حداقل زیربنای هر واحد مسكونی احداث و یا خریدار شده 75 - 35 مترمربع باشد و قدمت واحدهای مسكونی خریداری شده حداكثر 12 سال است.

اما از نگاهی دیگر، سازمان بهزیستی برای احداث این واحدهای مسكونی با اولویت واگذاری به زنان سرپرست خانوار و خانواده های دارای فرزندان یك یا دو معلول بیشتر، دست یاری و مشاركت خود را بسوی افراد خیر و نیكوكار برده و از آنها برای ساخت سریع این واحدهای مسكونی مدد خواسته است.

در حقیقت، بهزیستی با مشاركت موسسات خیریه جهت احداث واحدهای مسكونی مورد نیاز معلولان و مددجویان در صورت ارائه تضمین مناسب(چك، سفته یا ضمانت بانكی)از سوی موسسه خیریه، كار خانه سازی برای مددجویان را آغاز كرد.

براساس اعلام بهزیستی كشور، بیش از 250 هزار فرد خیر و نیكوكار و حدود یك هزار و 800 موسسه خیریه مجوز دار از این سازمان با بهزیستی در بخش های مختلف همكاری می كنند.

مهمترین زمینه مساعدت های خیرین در واقع، تامین بخش هایی از هزینه های مسكن مددجویان در قالب سهم آورده آنان به مبلغ چهار میلیون تومان است.

البته ناگفته نماند كه دولت ها نیز در طول سال های فعالیت بهزیستی در هر برهه زمانی، اعتبارات قابل توجهی را در بودجه بهزیستی برای بخش مسكن اختصاص داده اند.

از نگاه كارشناسان تا سال 84 ‌فقط یك هزار واحد مسكونی برای مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی احداث شده بود اما در هشت سال اخیر از مجموع بیش از 170 هزار واحد مسكونی در نظر گرفته شده برای مددجویان تاكنون 35 هزار واحد تحویل شده، 70 هزار واحد نیز در مرحله نازك كاری است و تا پایان سال تحویل می شود و ساخت مابقی واحدهای مسكونی نیز بتازگی شروع شده است.

به هر شكل ‌سازمان بهزیستی در سال های اخیر تلاش كرده تا با ایجاد موجی از نهضت مسكن مددجویی همانند مسكن مهر، دریچه ای از امید را پیش چشمان خانواده هایی كه سال ها در انتظار دریافت سقفی امن، مطمئن و البته مستقل هستند،بگشاید و رویای دست نیافتنی آنها را تبدیل به حقیقتی غیرقابل انكار كند.

تامین مسكن و خانه دار شدن این افراد، تنها مرهمی بر داغ دل پدران و مادرانی است كه از فرزندان معلول خود نگهداری می كنند و ساخت یك سرپناه بزرگترین كمك به تسكین دردهای آنان است.

هفته بهزیستی از بیست و پنجم تیرماه جاری در سراسر كشور آغاز شده است.

اجتمام(5)9134**1558
۰ نفر