۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۲۱:۴۹
کد خبر: 80742279
T T
۰ نفر

نگاهي به زندگاني گوهر بار حضرت خديجه(س)

۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۲۱:۴۹
کد خبر: 80742279
نگاهي به زندگاني گوهر بار حضرت خديجه(س)

قم- حضرت خديجه(س) همسر پيامبر اسلام(ص) ، كسي كه در حمايت و ياري رساني رسول خدا(س) در تبليغ دين اسلام از هيچ اقدامي دريغ نكرد.

به گزارش ایرنا، خدیجه دختر خویلد در سال 68 قبل از هجرت در مكه متولد شد و در زمان جاهلیت 'الطاهره و سیده قریش لقب گرفت.

خدیجه زنی به علت دارایی بسیار به زن قریش شهرت داشت این بانو نه تنها از لحاظ مالی در بین قریش شهرت داشت بلكه از نظر اخلاقی و رفتاری در بین اقوام خود یگانه و ممتاز و میان اقران كم نظیر بود او در سجایا و كمالات اخلاقی زبانزد و نمونه بود.

خدیجه یكی از ثروتمندان عرب به شمار می آمد و نوشته اند هشتاد هزار شتر و پول های فراوانی در دست افراد مختلف برای تجارت داشت، وقتی می خواست با رسول خدا(ص) ازدواج كند، گفت:به خدا قسم ای محمـد(ص)، اگر مال تو كم است، مال من زیاد است. كسی كه خودش را در اختیار تو می‌گذارد، چگونه مالش را در اختیارت نگذارد؟! من با تمام اموال و كنیزانم در اختیار توام.

حضرت خدیجه به خاطر وصفی كه از امانتداری محمد امین شنیده بود از او خواست تا در كار بازرگانی و در كاروان‌های تجاری او كار كند از این رو وقتی صداقت و تقوای پیامبر به بانو خدیجه به اثبات رسید از طریق واسطه از ایشان خواستگاری كرد.

طبق اسناد تاریخی این بانوی بزرگوار زمانی كه دارای سن حدود 40 سالگی و پیامبر 25 ساله بود، ازدواج كرد او برای پیامبر (ص)یاوری صدیق بود و اولین زنی بود كه به اسلام گروید چنان كه علی بن ابی طالب(ع) اولین مردی بود كه به اسلام روی آورد.

این بانو اولین زنی بود كه كنار همسرش و در جهت ترویج آموزه های الهی و گسترش دین اسلام نماز خواند.او انسانی روشن بین و دوراندیش بود و در بسیاری از مواقع تاریخی پیامبر را در رسیدن به اهداف الهی تشویق و ترغیب می كرد.

او یك همسر فداكار و ایثارگر، بهترین یاور برای رسول خدا و در تمام مشكلات و سختی های پی در پی و تبعیدها و محاصره های پیامبر، قوی ترین پشتییان و همراه او بود. اموال خود را در راه اهداف الهی همسرش و گسترش و تقویت اسلام، بخشش كرد و با ثروت بسیارش در راه تثبیت و پیشرفت اسلام، بسیار موثر بود.

او زنی با كمال و با شخصیت و با فضیلت بود و از همین رو از زنان دیگر ممتاز و پیامبر خدا او را بسیار دوست می داشت.

آن بانوی باگذشت ، علاقه مند به معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به اخبار آسمانی بود و در راستای گسترش اسلام مال و ثروت خویش را تقدیم به پیامبر اكرم(ص) كرد.

بسیاری از تاریخ نویسان درباره شخصیت این بانو بیان كردند: مناقب و فضایل خدیجه بسیار است او از جمله زنان كامل، عاقل، والا، پای بند به دیانت و عفیف و كریم و از اهل بهشت بود.

حضرت خدیجه (س) یكی از چهار زن كامل دنیا و یكی از چهار زنی است كه بهشت مشتاق دیدار آنهاست.

ثمره ازدواج این بانو با پیامبر دختری به نام حضرت فاطمه الزهرا(س) شد. ریحانه النبی(س) در خانه وحی و تحت تعلیم پیامبر اسلام و بانو خدیجه پرورش یافت این بانو الگو گرفته از مادرش نمونه بارز یك مادر مهربان، وفادار به همسر، عالمه، زاهده، ایثارگر، صبور، با ایمان و پرهیزگار، مبارز، ولایت مدار، مبلغ دین و عابده بود.

حضرت خدیجه مدت 25 سال در خانه پیامبر اسلام زندگی كرد و وی در سال دهم بعثت در دهم ماه رمضان از دنیا رفت.

مرقد مطهرش در قبرستان ابوطالب كنار قبر عبدالمطلب، ابوطالب و عبدمناف می باشد.

در تاریخ آمده است: پیامبر اسلام در سوگ همسرش خدیجه(ع) اشك می ریخت، دعا می كرد و برایش آمرزش می طلبید.

رحلت این بانو برای پیغمبر مصیبتی بزرگ بود زیرا خدیجه(س) یاور و مونس پیغمبر خدا بود. ك/4

/8138/ 550/