۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸
کد خبر: 80744682
T T
۰ نفر
احداث پالايشگاه گازي در بزرگترين جزيره خليج فارس

تهران - رييس منطقه عملياتي قشم در شركت نفت فلات قاره از احداث پالايشگاهي گازي در بزرگترين جزيره خليج فارس (قشم) خبر داد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا 'حیدر یارویسی' یكی ازطرح های توسعه ای منطقه قشم را ساخت پالایشگاه جدید قشم اعلام كرد و افزود: این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ٨٠ میلیون فوت مكعب گاز در كانون انرژی كشور ساخته خواهد شد.

رییس منطقه عملیاتی قشم با اشاره به وجود زیرساخت های لازم برای تبدیل این جزیره به هاب انرژی خلیج فارس، گفت: توسعه ١٦ میدان جدید نفت و گاز و همچنین تولید ١٢ هزار مگاوات برق در قشم برنامه ریزی شده است.

براساس گزارش شبكه اطلاع رسانی نفت وانرژی(شانا) ، یارویسی از آمادگی برای تولید روزانه ١٢ هزار مگاوات برق به صورت درازمدت در جزیره قشم خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای صادرات برق تولیدی این منطقه به كشورهای خلیج فارس نیز انجام می شود.

رییس منطقه عملیاتی قشم به پروژه توسعه میدان فروزB با هدف تولید گاز و تبدیل آن به برق اشاره كرد و یادآور شد: این پروژه با ظرفیت پالایش یك میلیارد فوت مكعب گاز و تبدیل آن به ٦ هزار مگاوات برق در كنار تولید روزانه ٢ هزار مترمكعب آب شیرین در دست انجام است.

وی حجم ذخایر درجای نفت و گاز در منطقه قشم را به ترتیب بیش از چهار میلیارد بشكه نفت و ١٠ تریلیون فوت مكعب گاز اعلام كرد و گفت: با بهره برداری از طرح افزایش هفت برابری ظرفیت تولید نفت از میدان هنگام از چهار هزار بشكه به ٣٠ هزار بشكه در ماه جاری، زیرساخت های مورد نیاز برای اجرا و توسعه طرح های دیگر در جزیره قشم از جمله میدان های نفت و گاز توسن، توسن شمال غربی، تفتان، هرمزها، گورزین، سلخ و فروز A و B ایجاد شده است.

بر اساس گزارش شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا) ، رییس منطقه عملیاتی قشم افزود: نفت میدان مشترك هنگام با ای پی آی ٤٦ از مرغوبترین نفت های صادراتی كشور است.

در فاز نخست طرح توسعه میدان فروز B صادرات برق تولیدی به كشورهای همجوار از جمله، كشورهای عمان، امارات، پاكستان و هند همچنین زنجیره كامل ارزش از استخراج گاز تا تولید برق و آب دیده شده است.

رییس منطقه عملیاتی قشم در شركت نفت فلات قاره ایران به تولید روزانه ٧٥ میلیون فوت مكعب گاز از میدان گازی گورزین اشاره كرد و گفت: گاز تولیدی از این میدان برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بندرعباس و كارخانه سیمان بندر خمیر مصرف می‌شود.

یارویسی اضافه كرد: منطقه قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیكی آن به كشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و تنگه استراتژیك هرمز، می تواند به عنوان مركز ذخیره سازی و صادرات محصولات نفت، گاز و پتروشیمی تبدیل شود.

بر پایه این گزارش، افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه گاز هنگام از ٨٠ میلیون فوت مكعب در روز به ١٨٠ میلیون فوت مكعب و احداث نیروگاه گازی قشم به ظرفیت ٢٥ مگا وات بخشی از طرح توسعه میدان هنگام است.

اقتصام(1)**9189**1601**