۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80744760
T T
۰ نفر

اهواز-كارشناس راديولوژي مركز آموزشي درماني گلستان اهواز گفت: جامعه ما بايد از اصول حفاظتي در برابر پرتوهاي اشعۀ X آگاه باشد چرا كه متأسفانه اين آگاهي و نظارت سخت گيرانه براي كاهش پرتودهي به بيماران به اندازه كافي وجود ندارد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اهواز'كرامت حافظی' یكشنبه در این باره اظهارداشت: بسیاری از پزشكان، با تجویز بیش از حد رادیوگرافی اشعه X به وسیله دستگاه های رادیولوژی و سی.تی.اسكن، نشان داده اند كه از اصول حفاظتی پرتو X، آگاهی لازم را ندارند و به این اصول پایبند نیستند.

وی افزود: برخی از صاحب نظران، ایران را یكی از بزرگ ترین مصرف كننده های فیلم رادیولوژی در جهان می دانند و حتی سال گذشته انجمن رادیولوژی ایران در یك اظهار نظر رسمی اعلام كرد كه مصرف فیلم رادیولوژی در ایران بیش از كل اروپاست.

حافظی تصریح كرد: نبود كنترل سخت گیرانه برای تجویز گرافی های رادیولوژی و سی.تی.اسكن و انجام نشدن معاینه های بالینی پزشكی به طور مطلوب و شایسته، یكی از این دلایل است.

كارشناس رادیولوژی مركز آموزشی، درمانی گلستان اهواز ادامه داد: متأسفانه در كشور ما توجه زیادی به انجام شایستۀ معاینات بالینی نمی شود و روش های پاراكلینیك مانند رادیولوژی، به جای اینكه به عنوان یك حوزۀ كمكی در تشخیص باشد، در حال بدل شدن به یكی از اصول درمان شده اند.

وی گفت: در كشورهای پیشرفته در عرصۀ سلامت با اعمال قوانین سخت گیرانه و افزایش آگاهی مردم، تلاش می كنند كمترین پرتودهی اشعه X، را به جامعه انسانی داشته باشند، متأسفانه در نظام سلامت ما جایی برای این قوانین سخت گیرانه مشاهده نمی شود و این آمار بالای پرتودهی، زنگ خطر بزرگی برای نسل های آینده است.

حافظی اضافه كرد: در مرحله اول پزشكان معالج می بایست با معاینه دقیق و رعایت اصول بالینی معاینه، از درخواست های فراوان تصاویر رادیولوژی و سی.تی.اسكن خودداری نمایند و در مرحله بعد نیز اصول حفاظتی و توصیه های لازم برای بیماران و همراهان آن ها در اتاق های دستگاه های رادیولوژی و سی.تی.اسكن به طور دقیق اجرا شود.

كارشناس رادیولوژی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بیماران و همراهان آن ها در هنگام مراجعه به بخش های تصویربرداری می بایست به تابلوها، علائم و جملات هشدار دهنده كه در این بخش ها نصب شده است، با دقت توجه كنند و تقاضاهای غیرعلمی به طور مثال برای حضور چند همراه در اتاق دستگاه اشعۀ X نداشته باشند.

وی با اشاره به اینكه كارشناس رادیولوژی باید شرایط حفاظت بیمار و همراه وی را در اتاق رادیولوژی و سی.تی.اسكن فراهم كند اظهارداشت: تا حد لزوم می بایست از ورود همراه بیمار به اتاق رادیوگرافی یا سی.تی.اسكن كه به وسیلۀ اشعۀ X كار می كنند، جلوگیری كرد و در صورت الزام برای حضور همراه بیمار، وی می بایست روپوش سربی (Shield) بپوشد و برای بیمار نیز باید از حفاظ های سربی به منظور حفاظت از اندام های تناسلی استفاده كرد كه در صورت نبود مداخله در ناحیۀ تصویربرداری، به طور حتمَ می بایست از شیلدهای محافظ غدد جنسی (Gonadal Shield) استفاده شود.

حافظی گفت: از آنجا كه بخش های سی.تی.اسكن و رادیولوژی با اشعۀ X كار می كنند، اصول حفاظت پرتوها در این بخش ها یكسان است.

كارشناس رادیولوژی مركز آموزشی، درمانی گلستان اهواز تصریح كرد: گاهی اوقات بیماران با اصرار، از پزشك معالج تقاضای تجویز رادیوگرافی غیرضروری می كنند، در صورتی كه این كار درست نیست و ناشی از نبود اطلاع از عوارض و خطرات احتمالی تصویربرداری با اشعه X است.

وی افزود: همچنین برخی پزشكان گاهی با سهل انگاری در معاینه و تجویز غیرضروری تصویربرداری با اشعه X، باعث افزایش پرتوگیری در جامعه می شوند كه می تواند مخاطراتی برای بیمار یا نسل های آینده داشته باشد.

حافظی اظهارداشت: تا حد امكان از پرتوگیری برای خانم های باردار باید جلوگیری كرد چرا كه احتمال خطرات زیان آور پرتوگیری برای خانم های باردار به ویژه در روزهای نخستین و سه ماه اول بارداری بیشتر است.

كارشناس رادیولوژی مركز آموزشی درمانی گلستان اهواز گفت: پرتو دهی اشعۀ X به لگن خانم ها در سنین باروری نیز باید تحت شرایط ویژه انجام شود و تا حد امكان اجتناب شود و همچنین تا حد امكان از ورود خانم های جوان به عنوان همراه بیمار اجتناب شود.

وی ادامه داد: آگاهی پزشكان، پیراپزشكان، پرستاران و جامعه در این زمینه، موجب جلوگیری از بروز آثار زیانبار پرتوهای یون ساز در جامعۀ انسانی می شود.

حافظی گفت: با افزایش آگاهی كادر درمانی و جامعه از خطرات پرتوهای یونیزه و اصول حفاظت در برابر پرتوها، علاوه بر كاهش احتمال ابتلا به بیماری ها و عوارض ناخواسته پرتوها، می توان در مصرف فیلم های رادیولوژی و سی.تی.اسكن و زیان فراوان اقتصادی درخواست های غیراصولی تصاویر رادیولوژی و سی.تی.اسكن اجتناب كرد.

7157/641