۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 80747608
T T
۰ نفر
سفير افغانستان در ايران: منطقه آزاد چابهار ازظرفيت بالاي ترانزيتي برخوردار است

چابهار - سفير جمهوري اسلامي افغانستان در ايران گفت: منطقه آزاد چابهار از ظرفيت هاي بالاي ترانزيتي، گردشگري و سرمايه گذاري برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی دكتر 'نصیر احمد نور' روز سه شنبه در سفر به چابهار در نشست مشترك با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: این منطقه همچنین با توجه به دسترسی به آب های آزاد و وجود امنیت و نزدیكی مسیر بهترین گزینه برای ترانزیت كالا به افغانستان و كشورهای آسیای مركزی است.

وی گفت: افغانستان خواهان افزایش مراودات تجاری با كشور ایران از طریق بندر چابهار است و تاكنون هیات دولت افغانستان نیز بر این موضوع تاكید كرده و منطقه آزاد چابهار نیز با تخصیص 50 هكتار زمین شرایط حضور سرمایه گذاران افغان را فراهم كرده است.

سفیر افغانستان در جمهوری اسلامی ایران همچنین از امكانات فراهم شده در منطقه آزاد چابهار برای حضور تجار افغان قدردانی كرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز در این نشست گفت: منطقه آزاد چابهار ایمن ترین، اقتصادی ترین و نزدیك ترین مسیر دسترسی برای ترانزیت كالا به افغانستان است.

'مصطفی ملك زاده ' بیان كرد: منطقه آزاد چابهار به لحاظ امتیازات و تسهیلات قانونی و همچنین موقعیت راهبردی مناسب، از جمله معافیت مالیاتی 20 ساله سرمایه گذاری، اجاره بلند مدت زمین به سرمایه گذاران خارجی، آزادی ورود و خروج سرمایه اتباع خارجی، اعطای مجوز تاسیس شعب بانك ها و بیمه های خارجی و آزادی واردات و صادرات شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم كرده است.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار خاطر نشان كرد: در راستای توسعه مراودات تجاری بین دو كشور، با توجه به تفاهم نامه های صورت پذیرفته 50 هكتار زمین با تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران افغان در نظر گرفته شده كه تاكنون بخشی از آن به تعدادی از سرمایه گذاران افغانستانی واگذار شده است.

وی گفت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران از موقعیت ممتازی به عنوان كوتاه ترین، امن ترین و اقتصادی ترین مسیر و پل ارتباطی بین دو كشور برخوردار است.

در این نشست 'فرهنگ' رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران، 'طوسی' نماینده ستاد مبارزه با كالای قاچاق، 'علیزاده' مشاور بین الملل دبیر شورای عالی مناطق آزاد، 'مصدقی' مسوول نمایندگی وزارت خارجه و شماری از مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار نیز حضور داشتند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در سفر به چابهار به اتفاق هیات همراه از بخش های مختلف منطقه آزاد دیدن كرد. ك/2

1744/653/330
۰ نفر