۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8075489
T T
۰ نفر

روند گرانی قیمتها در روسیه همچنان ادامه دارد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8075489
روند گرانی قیمتها در روسیه همچنان ادامه دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/31 اقتصاد مسکو- روند افزایش قیمت مواد خوراکی در روسیه که از ابتدای سال 2007 میلادی آغاز شده همچنان تداوم داشته و با سرایت به دیگر اجناس ، شکاف میان ثروتمندان و افراد کم درآمد در این کشور را عمیق تر کرده است.
با وجود روند افزایش در آمدها در روسیه، کشوری که میزان درآمد بیشتر اهالی آن در سالهای گذشته ثابت بوده است ، افزایش سرسام آور قیمت مواد خوراکی و خدمات اقشار متوسط و کم درآمد این کشور را تحت فشار قرار داده است.
بین ماههای ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی میزان رشد قیمت کالاهای مصرفی 6/3 درصد و نرخ تورم تا 4/5 درصد در هر ماه اعلام گردید.
اداره ارقام و آمار فدراسیون روسیه، رشد نرخها را متوجه مواد غذایی و سوخت دانست بگونه ای که در ماه آوریل بهای روغن مایع 8/6 درصد افزایش یافت که ماه قبل از آن (مارس )4/6 درصد رشد کرده بود.
نرخ نان دراین دوماه 6/4 و 4/3 درصد بیشتر شد و مواد خواراکی مانند ماکارونی نیز 6/1 درصد ، برنج تا 30 درصد، بنزین 4/3 در ماه آوریل و در مارس نیز 1/7 درصد افزایش یافته بود.
این میزان رشد، ارقام رسمی اعلام شده از سوی دولت بود ولی واقعیت امر بیش از این رشد قیمت ها را نشان می دهد.
در این چند ماه بهای یک عدد نان از 12 روبل به 18 روبل رسید، و یک لیتر روغن آفتاب گردان از 63 روبل به 72 ، ده عدد تخم مرغ از 23 به 43 و یک لیتر شیر از 32 به 40 روبل رسید.
نرخ برابری روبل در برابر دلار آمریکا در روسیه حدود 23 روبل برابر یک دلار است .
مقامات روسیه یکی از علل افزایش قیمتها را افزایش نرخ مواد خام و غذایی را خشکسالی در استرالیا، آرژانتین و کانادا ( کشورهای اساسی تولیدکننده غله ) ونیز افزایش مصرف مواد غذایی در کشورهای آسیایی (مثلا گوشت و لبنیات در چین ) عنوان می کنند.
رسانه های روسیه نیز گزارشهایی درمورد کمبود و جیره بندی برنج در آمریکا و انگلیس و رشد قیمت آرد در دیگر کشورها پخش می کنند، اما باید گفت روسیه خود کشور بزرگ تولیدکننده غله و مواد غذایی بوده و هرسال حدود 20 میلیارد دلار از این مواد را به 50 کشور صادر می کند.
با این حال خود روسیه به همین میزان مواد غذایی از خارج وارد می کند.
گرانی و تورم در روسیه به تدریج به بخشهای دیگر و مسایل خدماتی نیز سرایت کرد ، برق و گاز از اول ژانویه سال 2008 به میزان 30 درصد و کود معدنی تا 100 درصد افزایش یافت و کشاورزان می گویند در پاییز آینده نرخ ها بازهم 40 در صد آفزایش خواهد یافت.
بیشتر روس ها 60 درصد درآمد خود را برای خرید مواد غذایی مصرف می کنند و با روند کنونی و شدید افزایش قیمتها مجبورند مصرف و تنوع مواد غذایی خود را کم کرده و از گوشت ، ماهی و لبنیات، به نان و ماکارونی روی آورند افرادی که درآمد ماهانه آنها 12 هزار روبل در ماه است ناچارند چنین کنند.
کارشناسان سطح تورم سال جاری در روسیه را بیش از 12 درصد برآورد می کنند که برای این کشور رقم بالایی است و تورم از 13 الی 20 درصدی، رشد اقتصادی کشور را متوقف می کند.
بالاترین نرخهای مواد غذایی در روسیه در منطقه خاور دور چوکوتکا، ساخالین، کامچاتکا و استان ماگادان مشاهده می شود.
اگرچه در بخش کشاورزی روسیه در سالهای اخیر پیشرفتهایی به چشم می خورد و چشم انداز مناسبی دارد ولی باید اذعان داشت پس از فروپاشی شوروی در 1991 این بخش مهم دراقتصاد کشور هنوز هم به خود نیامده و احیای کامل آن سرمایه گذاری های عظیمی می طلبد.
در روسیه 30 میلیون هکتار زمین زیر کشت می رود اما زندگی در دو سوم روستاهای کشور سودآور نبوده و دولت برای حفظ کشاورزی تنها یک درصد بودجه را به این بخش اختصاص می دهد.
در زمان شوروی این رقم 26 درصد بودجه کشور بود و در اتحادیه اروپا نیز برای پیشرفت کشاورزی 40 درصد بودجه تخصیص می یابد.
روسیه سالانه بین 78 تا 80 میلیون تن غله تولید می کند که بخش اساسی آن در داخل مصرف می شود و توان عرضه غلات این کشور حدود 10 میلیون تن در سال است.
با این وجود نرخ ها در روسیه به سرعت بالا می روند ولی درآمد افرادی که از دولت حقوق می گیرند نسبت به روند گرانی ها رشد کمتری دارد.
امسال میانگین درآمد در روسیه به 12 هزار روبل در ماه خواهد رسید اما با این روند زندگی روس ها ی حقوق بگیر مرفه تر نخواهد شد ولی مشاغل ازاد و فعالان بخشهای غیر دولتی در این کشور افزایش درآمد نسبتا قابل توجهی داشته اند.
این درحالیست که در سالهای اخیر مسکو دو بار گرانترین شهر جهان اعلام شده و مخارج زندگی در این شهر بسیار بالا است.
قیمت سرسام آور مسکن، این شهر را از این نظر پس از لندن و پاریس در جای سوم جهان قرار داده و بهای هرمتر مربع آپارتمان در مسکو از چهار هزارروبل شروع می شود.
نرخ خدمات نیز در این شهر بشدت افزایش یافته است.
در این شهر بهای یک فنجان قهوه چهار دلار ، بلیط سینما ده دلار، یک کیلو گوشت از هفت تا ده دلار وبرنج شش دلاراست.
در این میان افراد متمول با درآمد آزاد و بالا و شاغلان در بخشها و شرکتهای خصوصی کمتر دغدغه ای بابت زدگی خود نداشته و به هر میزان که قیمتها افزایش یابد آنها نیز درامد خود را بالامی برند اما حقوق بگیران همچنان شاهد فاصله بیشتر با قشر مرفه جامعه هستند.
اروپام 2240**355** شماره 127 ساعت 12:22 تمام
۰ نفر