۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80777256
T T
۰ نفر

برنامه پنجم توسعه؛ ادامه يا اصلاح

۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80777256

تهران - مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي چگونگي تداوم يا اصلاح برنامه پنجم توسعه را بررسي كرد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ، دفتر مطالعات برنامه و بودجه اين مركز اعلام كرد: شيوه مواجهه با برنامه پنجم توسعه يكي از موضوعات مهم پيش روي مجلس شوراي اسلامي و دولت جديد است. ناكارآمدي ساختاري برنامه پنجم ، حجم منابع مالي براي انجام آن (ميزان منابع لازم، نحوه تجهيز منابع و سازوكارهاي اولويت بندي )، تغيير شرايط جهاني (افزايش تحريم ها) و بي ثباتي اقتصاد كلان كشور جزء عوامل تاثيرگذار بر اتخاذ تصميم نسبت به برنامه پنجم محسوب مي شوند.

مجلس شوراي اسلامي و دولت مي توانند يكي از روش هاي زير را در مواجهه با برنامه پنجم اتخاذ كنند:

1- عدم اصلاح برنامه پنجم و كنار گذاشتن ضمني آن

برنامه پنجم توسعه داراي اشكالات متعددي از حيث فني است و اصولا در شرايط محيطي متفاوت، مجموعه اي از احكام قانوني بدون آنكه در چارچوب يك الگوي سازگار اقتصاد كلان قرار گيرند، گردآوري و به عنوان برنامه تصويب شده است و سازوكار نقض آن در خود برنامه طراحي شده است. لذا مجلس شوراي اسلامي و دولت جديد نيز به عنوان سندي كه مزاحمت چنداني ايجاد نمي كند با آن برخورد منفعلانه داشته باشد.

2- اعتقاد به ضرورت وجود برنامه و اقدام درباره آن به طرق زير:

- اصلاح كلي برنامه در راستاي تطابق با تغيير شرايط بين المللي و داخلي به ويژه تحريم ها، افزايش كارآيي برنامه و ملاحظات مالي،

- تفاهم دولت و مجلس درباره محدوده شدن بازه زماني برنامه پنجم توسعه به چهار سال و اقدام سريع دولت جديد به تدوين و تهيه برنامه ششم توسعه.

در ادامه اين گزارش آمده است: به دليل اينكه مدت زمان برنامه هاي توسعه متفاوت از دوره رياست جمهوري در ايران است يكي از موضوعاتي كه دولت جديد با آن روبروست سازوكار مواجهه با برنامه توسعه اي است كه در دولت قبل به تصويب رسيده است. در انتخابات، مردم به سياست هاي دولت منتخب راي مي دهند و طبيعي است كه انتظار دارند برنامه هاي راهبردي و اجرايي براي تحقق اين سياست ها توسط دولت تدوين شوند برنامه هاي ميان مدت در بالاترين سطح ، سازو كار ارتقاي ظرفيت هاي اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي در بازه زماني پنج سال است كه از طريق انتخاب چند هدف مشخص و فراهم كردن مجموعه اي از امكانات براي دستيابي به آن اهداف صورت مي گيرد. اين تحليل مسيرهاي ممكن مواجهه با برنامه پنجم توسعه توسط مجلس شوراي اسلامي و دولت جديد را بررسي مي كند. براي اين منظور در ابتدا ويژگي هاي برنامه پنجم از منظر ساختاري ، كارآمدي ، مالي و شرايط محيطي در دو سال اول برنامه بررسي شده و سپس راه حل هاي ممكن براي مواجهه با برنامه پنجم توسعه بيان مي شوند.

سيام**9121 **1575
۰ نفر