۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶
کد خبر: 80778242
T T
۰ نفر
زمين چمن تاريخي كارخانه قند ورامين در آستانه نابودي قرار دارد

ورامين ، تهران بزرگ – زمين چمن كارخانه قند ورامين در سايه بي توجهي مسوولان اين كارخانه و شهرستان در آستانه نابودي قرار دارد.

كارخانه قند ورامين درسال 1313 به دست ماركوف روسي ساخته شد و همزمان مجموعه ورزشي آن شامل سالن هاي كشتي، تكواندو و زمين چمن در آن احداث شد.

مجموعه ورزشي كارخانه قند ورامين در حالي در آن سال ها احداث شد كه در هيچ يك از شهرهاي جنوب شرق تهران سالن ورزشي مجهزي احداث نشده بود، بنابراين بسياري از جوانان اين مناطق با حضور در اين مجموعه به ورزش مي پرداختند.

امروز تمام كهنسالان ورامين از حضور در اين مجموعه ورزشي به عنوان يكي از خاطرات خوب خود ياد مي كنند.

زمين چمن كارخانه قند ورامين نيز خاطره هاي خوب ورزشي را با خود به همراه دارد و هم اكنون تيم ستاره كارخانه قند را همه مردم اين ديار به عنوان شناسنامه اي ارزشمند ورزشي ورامين مي شناسند.

اين زمين چمن شاهدي بر حماسه آفريني مردم اين ديار است زيرا مقصد و آيين پاياني بيشتر راهپيمايي هاي مردم منطقه به اين زمين ختم مي شود.

سال 1384 در راستاي اصل 44 قانون اساسي كارخانه قند ورامين به بخش خصوصي واگذار و گمانه زني هاي بسياري در مورد تغيير كاربري زمين چمن آن كه در بهترين نقطه شهر قرار داشت زده شد اما با توجه به اينكه ساختمان اصلي كارخانه به ثبت ملي رسيده بود اين امر تحقق نيافت.

اما آن چه مردم اين شهرستان را نگران كرد تعطيلي باشگاه كشتي و زورخانه قديمي اين كارخانه بود كه بخش عظيمي از هويت تاريخي و ورزشي ورامين را نيز با خود از بين برد و سبب شد بسياري از پيشكسوتان و قهرمانان ورزشي اين شهرستان از هويت تاريخي خود دور شوند و اين بخش از تاريخ ورامين به انبار كالاهاي فرسوده كارخانه قند تبديل شود.

پس از تعطيلي باشكاه كشتي و زورخانه نوبت به زمين چمن رسيد، تأخير در آبياري، پاشيدن آهك و شكر در زمين چمن و تردد مداوم ماشين هاي سنگين در اين زمين رفته رفته آن را به سوي نابودي كشاند و جالب اينكه اين اتفاق ها همگي در مجاورت خيابان اصلي ورامين و در كنار چشم مسوولان شهرستان اتفاق افتاد.

مسوولان كارخانه قند وقتي بي تفاوتي مسوولان شهرستان را مشاهده كردند در آخرين اقدام تيرهاي دروازه اين زمين را نيز از زمين بيرون آوردند و آخرين اميدها را براي احياء مجدد اين زمين چمن را از بين بردند.

يكي از منتخبان مردم ورامين در چهارمين دوره شوراي اسلامي ورامين گفت بايد امكانات از دست رفته شهرستان برگردانده شود.

سيدمحسن رضايي در ديدار با امام جمعه شهرستان ورامين افزود: جلوگيري از تخريب زمين چمن 60 ساله كارخانه قند يكي از مهمترين مواردي كه بايد توسط شوراي شهر دوره چهارم پيگيري شود.

به هر حال مردم ورامين از مسوولان اين شهرستان تقاضا دارند تا در سايه تعامل با مسوولان كارخانه قند از تخريب زمين چمن قديمي شهر جلوگيري و بار ديگر اين مجموعه سبب رونق ورزش منطقه شود.

تهرام/7254/591
۰ نفر