۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80778692
T T
۰ نفر
تقویت هیات امنای دانشگاه ها مهم ترین اولویت آموزش عالی دولت یازدهم است

تهران - سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت هیات امنا و افزایش اختیارات دانشگاه ها را مهم ترین اولویت اجرایی خود در دولت یازدهم عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «جعفر توفیقی» روز یكشنبه در اولین نشست مطبوعاتی به عنوان سرپرست وزارت علوم در دولت یازدهم گفت: خوشبختانه در كشور ما برنامه ریزی های بسیار خوبی صورت گرفته و از نظر برنامه، كمبودی نداریم كه از جمله آنها می توان به سند چشم انداز 20 ساله كشور، سیاست های كلی نظام، نقشه جامع علمی كشور، سند اسلامی شدن دانشگاه ها و برنامه پنجم توسعه اشاره كرد.

وی افزود: بنا داریم دستاوردهای علمی كشور را با همكاری دسته جمعی حفظ كنیم و كشور را به مرتبه های بالاتری از اقتدار علمی و فناوری برسانیم و برنامه های فعلی و بخشهایی از برنامه چهارم توسعه كه بر زمین مانده است را تكمیل و دنبال كنیم.

توفیقی با بیان اینكه مدیریت سیاسی، آفت دانشگاه است، خاطرنشان كرد: اجرای موفقیت آمیز برنامه ها مستلزم مدیریت علمی و كارشناسی است و مدیریت سیاسی به عنوان یك آفت، دانشگاه را چندقطبی كرده، دانشگاهیان را پراكنده می كند و انرژی ها را تحلیل می برد.

وی ادامه داد: زبان علمی، وحدت آفرین و موجب وفاق و همدلی و زبان سیاسی موجب تفرقه و جدایی است كه باید از آن در محیط دانشگاه پرهیز كرد و همانطور كه تجربه سالیان گذشته نشان می دهد، فعالیت های یكجانبه گرایانه و دارای رنگ و بوی سیاسی موفق نیست.



**اولویت های كاری آموزش عالی در دوره توفیقی

توفیقی درباره اولویت های كاری خود توضیح داد: در ماده 49 قانون برنامه چهارم و ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت آمده كه دانشگاه ها باید به صورت هیات امنایی اداره شوند كه این قانون، برجسته ترین دستاورد نظام علمی كشور است كه نظام با این قانون، اوج اعتماد خود را به دانشگاه نشان داده است.

وی تاكید كرد: تقویت هیات امنای دانشگاه ها و اجرایی كردن این قانون ها یكی از اصلی ترین امور اجرایی ما خواهد بود و سرعت پیشرفت دانشگاه ها و تولیدات علمی دانشگاه ها در نتیجه آن افزایش روزافزونی یافته و رضایت دانشگاهیان را به بیش از پیش فراهم خواهد شد.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینكه پیشرفت كشور در گرو مشاركت دانشگاهیان است، گفت: در سال های اخیر برخی از دانشگاهیان گله مند هستند كه اختیارات آنها محدود شده و در سیاستگذاری ها دخالت چندانی ندارند.

وی بیان داشت: اعتقاد داریم كه باید دانشگاه ها از اختیارات وسیعی برخوردار باشند و در قبال این اختیارات هم نسبت به مردم و امكاناتی كه از بیت المال برای آنها هزینه می شود و همچنین در مقابل سیاست های نظام، مسوول و پاسخگو باشند.

توفیقی تاكید كرد: دانشگاهیان باید در برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی، تصمیم سازی و تصمیم گیری ها حداكثر اختیارات در حوزه دانشگاه را داشته باشند.

سرپرست وزارت علوم، توجه به كیفیت را دومین رویكرد خود عنوان كرد و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر دستاوردهای كمی آموزش عالی بسیار چشمگیر بوده و گسترش خوبی در تحصیلات تكمیلی صورت گرفته است كه باید با تامین منابع مختلف، تجهیز آزمایشگاه ها و تامین زیرساخت ها، ایجاد شبكه های علمی میان دانشمندان، توسعه همكاری های علمی بین المللی، در كیفیت آموزش عالی نیز به توسعه جدید برسیم.

وی افزود: تولید مقالات علمی كه امروزه جزو افتخارات كشور در عرصه های بین المللی به شمار می آید باید تداوم یابد اما یكی از ایراداتی كه به این حوزه وارد می شود این است كه مقالات، منتشر می شود اما در رابطه با استفاده و بهره برداری و ارجاع به آنها ضعف هایی وجود دارد كه باید با كمك و همفكری دانشگاهیان، راه حلی برای این نقیصه پیدا كنیم.

توفیقی تصریح كرد كه دولت و آموزش عالی باید علاوه بر سرمایه گذاری بر روی پژوهش های بنیادی به فكر تقویت پژوهش های كاربردی نیز باشد.

بازنگری اصولی علوم انسانی، فراهم ساختن زمینه تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی علم و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، نیز از دیگر اولویت های ذكر شده از سوی سرپرست وزارت علوم بود.

وی از سند آمایش سرزمین آموزش عالی به عنوان یكی از سندهای خوب تهیه شده در چند سال اخیر یاد كرد و گفت: این سند كه نشانگر توزیع جغرافیایی آموزش عالی و مزین های كشور در حوزه های مختلف است باید عملیاتی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها نیز اظهار داشت: بخش هایی از موضوع اشتغال به وزارت علوم و بخش هایی نیز به دیگر بخش های اقتصادی و صنعت مربوط می شود و از یك طرف،‌ وزارت علوم باید برنامه های آموزشی دانشگاه ها را با نیازهای بازار كار و صنایع كشور تطبیق دهد و از طرف دیگر، اقتصاد كشور نیز ظرفیت سازی بیشتری برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها داشته باشد.

وی افزایش تعامل سازنده با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در دوره مسوولیت خود را مورد تاكید قرار داد.

در پی رای عدم اعتماد به «جعفر میلی منفرد» در مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیرعلوم دولت یازدهم، حجت الاسلام دكتر «حسن روحانی» روز گذشته، 26 مردادماه، «جعفر توفیقی» را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب كرد.

فراهنگ(3)**1055**1588