۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 80790806
T T
۰ نفر
جاذبه هاي تاريخي بيستون و طاق بستان؛ شاه بيت غزل زيبايي هاي كرمانشاه

كرمانشاه - كرمانشاه يكي از استان هاي مهم كشور در زمينه جذب گردشگر و توسعه صنعت توريسم است كه سالانه، گردشگران ايراني و خارجي فراواني را به سمت خود مي كشاند.

به گزارش ايرنا؛ از معابد هفت هزار ساله گرفته تا اثر تاريخي ثبت شده جهاني كتيبه دوران هخامنشي و وجود بيش از چهار هزار چشمه و ديگر بناهاي تاريخي، كرمانشاه را به يكي از استان هاي پرگردشگر كشور تبديل كرده است.

وجود سراب هاي بسيار زيبايي همچون ريجاب و سراب صحنه در كنار غار آبي قوري قلعه در شمال شهر جوانرود با آب و هواي دلنشين كوهستاني، چشم هر بيننده اي را مسحور خود مي كند.

سنگ نگاره بيستون و محوطه تاريخي طاق بستان از مشهورترين آثار تاريخي اين استان هستند كه كمتر كسي در كشور وجود دارد كه نام آنها را نشنيده و يا حتي از آنها بازديد نكرده باشد.

اين سنگ نگاره هفتمين اثر ثبت شده ايراني در فهرست جهاني يونسكو در 30 كيلومتري شرق شهر كرمانشاه قرار دارد.

اين كتيبه يكي از معتبرترين و مشهورترين سندهاي تاريخي جهان است، چرا كه مهم ترين نوشته ميخي زمان هخامنشي محسوب مي شود.

در كنار اين اثر تاريخي، سراب بيستون قرار دارد كه وجود اين سراب و شرايط طبيعي مناسب پيرامون آن از دلايل مهم شكل گيري استقرارها در اين ناحيه از دوره پارينه سنگي مياني تا دوران معاصر بوده است.

در قسمت فوقاني اين سراب نقش برجسته داريوش، مجسمه هركول، نقش برجسته هاي اشكاني، غار شكارچيان، پرستشگاه مادي و بقاياي شهر پارتي و در جنوب آن با فاصله اندكي بناهاي ناتمام ساساني، كاروانسراي ايلخاني و كاروانسراي شاه عباسي چشم نوازي مي كنند.

وجود طبيعت زيبا، درختان چنار سر به فلك كشيده و آثار تاريخي منحصر به فرد در پيرامون سراب، آن را به يكي از پرجاذبه ترين و زيباترين سراب هاي ايران مبدل كرده است.

محوطه تاريخي طاق بستان ديگر اثر تاريخي استان كرمانشاه است كه مجموعه‌اي از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌هاي دوره ساساني است كه در شمال غربي شهر كرمانشاه واقع شده است.

اين مجموعه كه در قرن سوم ميلادي ساخته شده از ارزش هنري و تاريخي زيادي برخوردار است.

چند صحنه تاريخي از جمله تاج‌گذاري خسرو پرويز، تاج‌گذاري اردشير دوم، تاج گذاري شاهپور دوم و سوم و همچنين چند سنگ‌ نوشته (كتيبه) به خط پهلوي كتيبه‌اي در آن كنده‌كاري شده است.

همچنين وجود كوه و چشمه در اين مكان، آن را به گردشگاهي روح‌فزا تبديل كرده كه از زمان‌هاي ديرين تا به امروز مورد توجه بوده و قلب ها و چشم ها را به محاصره خود درآورده است.

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه با اشاره به وجود بناهاي تاريخي و جاذبه هاي گردشگري فراوان در استان كهن و اساطيري كرمانشاه ، وجود دو اثر تاريخي بيستون و طاق بستان را غنيمتي بزرگ براي استان كرمانشاه عنوان كرد.

'نصرت الله سپهر' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه روزانه حداقل بين پنج تا هفت هزار نفر از محوطه تاريخي طاق بستان بازديد مي كنند، افزود: برنامه ريزي لازم انجام شده تا اين مجموعه تاريخي مانند سنگ نگاره بيستون، هر چه سريع تر در فهرست آثار تاريخي جهان ثبت شود.

وي گفت: براي تحقق اين مهم، هم اينك طرح جامع طاق بستان در دست انجام است و در قالب اجراي اين طرح تاكنون اقداماتي همچون پايين آوردن كف محوطه توسط باستان شناسان، سنتي كردن چهره بركه ها، چشمه سارها و سراب هاي محوطه با حفظ شكل اوليه و تملك قهوه خانه ها و مغازه هاي اطراف اين محوطه تاريخي انجام شده است.

سپهر تاكيد كرد: بمنظور تشريح كامل بناي تاريخي طاق بستان براي گردشگران، روزانه دو تن از بهترين افراد راهنما در اين مكان حضور دارند تا زمينه هاي آشنايي هر چه بيشتر بازديد كنندگان با اين بنا را فراهم آوردند.

وي درخصوص محوطه تاريخي بيستون نيز گفت: اين مجموعه تاريخي هفت هزار ساله، روزانه گردشگران بسيار زيادي را به سمت خود مي كشاند كه آماري بي نظير است.

سپهر از بيستون به عنوان مجموعه اي متشكل از خطوط و معماري ادوار مختلف تاريخ ياد كرد و افزود: هر يك از آثار تاريخي موجود در اين محوطه، برگي از كتاب نفيس پژوهش هاي ايران شناسي است.

وي با اشاره به وفور بازديد كننده از محوطه جهاني بيستون، اظهار كرد: در سال هاي اخير اقداماتي مانند سنگ چيني دور سراب با بكارگيري شكل طبيعت، لايه روبي كف سراب و جاده سازي با سنگ محيطي و بازسازي مجموعه دوره صفويه براي جذب بيشتر گردشگران از اين محوطه تاريخي انجام شده است.

سپهر با بيان اينكه مطالعه عميق و گسترده كتيبه بيستون نيز در دست انجام است، گفت: همچنين بنا داريم، زمين هاي اطراف اين محوطه را به مجموعه محوطه اضافه كنيم.

وي افزود: يكي ديگر از طرح هايي كه براي جذب بيشتر گردشگران از دو محوطه تاريخي بيستون و طاق بستان در دست انجام داريم، زيباسازي محور بيستون به سمت طاق بستان است.

سپهر گفت: مطالعات لازم در اين زمينه انجام شده و قرار است اين محور كه حدود 30 كيلومتر طول دارد زيبا سازي شود تا گردشگران هر چه بيشتر از چاذبه هاي ديدني استان كرمانشاه بهره مند شوند.

ميراث بان كرمانشاه در پايان از عموم مردم براي بازديد از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي استان كرمانشاه دعوت به عمل آورد و از آنان خواست در فرصت باقي مانده از فصل تابستان، به اين استان زيبا سفر كنند.

7450/567