۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸
کد خبر: 80796055
T T
۰ نفر
افزايش فعاليت بدني كودكان مانع بروز چاقي درآن ها مي شود

زنجان - كارشناس كودكان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان گفت: فعاليت بدني شامل حركت هاي بدني يا فيزيكي است كه انجام آن مانع بروز چاقي در كودكان مي شود.

آرزو صفائي نژاد روز شنبه بابيان اين مطلب افزود: ورزش نوعي فعاليت بدني كه سازماندهي شده است و با هدف دسترسي به تناسب بدني به صورت منظم و مكرر انجام مي شود.

وي تناسب بدني را مجموعه اي از خصوصيات كه قابليت و توانايي انجام فعاليت هاي بدني لازم و مورد نياز روزانه را با قدرت هوشياري، نشاط و شادابي بدون مواجهه با خستگي بي مورد به فرد مي بخشد، ذكر كرد.

صفايي نژاد تصريح كرد: افزايش فعاليت بدني روزانه كودك از جمله پياده روي و دوچرخه سواري به مدت 30 دقيقه، تشويق كودك به استفاده از پله به جاي آسانسور، دويدن، شنا و همراهي والدين با آن ها، از راه هاي افزايش فعاليت بدني كودكان است.

وي استفاده از مشاركت كودك در انجام كارهاي روزمره منزل مانند نظافت خانه، تشويق كودك به بازي با ساير كودكان و محدود كردن سرگرمي هاي غيرفعال از جمله تماشاي تلويزيون يا بازي هاي كامپيوتري به كمتر از دوساعت درروز رااز ديگر راهكارهاي افزايش فعاليت بدني در كودكان برشمرد.

اين كارشناس كودكان تصريح كرد: چاقي در بزرگسالي مي تواند از عوارض چاقي دوران كودكي باشد كه عوامل ارثي، عادات مربوط به شيوه زندگي، مصرف غذاهاي آماده و تنقلات كم ارزش، كاهش فعاليت بدني، كاهش فرصت هاي بازي درخارج از منزل، رفتن بيش از حد به رستوران، خوردن غذاهاي پرچرب از جمله علت هاي اساسي چاقي در كودكي است.

وي خاطرنشان كرد: اصلاح عادات و رفتارهاي غذايي والدين و كودك از جمله مصرف آجيل و مغزها به جاي تنقلات بي ارزش، محدود كردن غذا خوردن در خارج از منزل در پيشگيري از چاقي در كودكان دو تا پنج سال مفيد است.

صفايي نژاد گفت: صرف روزانه صبحانه به عنوان يكي از سه وعده اصلي غذايي، مصرف روزانه حداقل دو ميان وعده غذايي مناسب مانند ميوه، نان و پنير و صرف غذا به همراه خانواده از ديگر عواملي است كه مي تواند مانع چاقي كودكان شود.

وي خودداري از مجبور كردن كودك به خوردن و آشاميدن، خودداري از دادن غذا يا تنقلات هنگام تماشاي تلويزيون، خودداري از وادار كردن كودك به اتمام غذا، ندادن شكلات و شيريني به عنوان پاداش به كودك، مصرف غذاهاي فيبر دار مانند نان و بيسكويت سبوس دار، خشكبار و ميوه هاي خشك، ميوه ها و سبزي هاي خام را در پيشگيري از چاقي دوران كودكي مهم برشمرد.

596/522