۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۲۰
کد خبر: 80798202
T T
۰ نفر

'سامانه سامد'، پل ارتباطي ميان مردم و مسوولان

۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۲۰
کد خبر: 80798202
'سامانه سامد'، پل ارتباطي ميان مردم و مسوولان

تهران بزرگ – در حالي مردم تلاش مي كنند تا از هر طريقي پيشنهادها و انتقادهاي خود را به گوش دولتمردان برسانند كه سامانه الكترونيك «سامد» با شماره تلفن 111، به آساني زمينه اين ارتباط را فراهم كرده است.

امروزه و در شرايطي كه دولتمردان جمهوري اسلامي در راستاي تبعيت از فرمايشات مقام معظم رهبري(مدظله العالي) تمام همت خود را به كار بسته اند تا ارتباط نزديك تري با مردم گرفته و خدمات بهتري در جهت تحقق نيازمندي هاي آنها ارائه كنند، استفاده از فناوري هاي نوين، راه ارتباط و خدمات دهي را آسان كرده است.

سامانه الكترونيكي مردم و دولت «سامد»، سامانه اي است كه از طريق شماره تلفن 111، درخواست ها، شكايت ها و پيشنهادهاي مردم را دريافت مي كند؛ اين اطلاعات توسط اپراتور ها در سيستم درج و به اداره هاي مربوطه توسط سامانه ياد شده ارسال كه به طور طبيعي سبب كاهش مراجعه حضوري به اداره ها و سرعت گرفتن در رسيدگي به اين امور مي شود.

كارشناسان، ايجاد بستري مناسب براي تعامل آسان مردم و دولت، رسيدگي به شكايت ها، پيشنهادها و مشكلات مردم در تمام سطوح اجرايي، نظارت مستمر بر حسن اجراي امور، وظايف و اختيارات دستگاهها در فرآيند سامانه «سامد»، پاسخگويي سريع و رسيدگي مؤثر به تقاضاهاي مردم و احقاق حقوق آنان، به حداقل رساندن فاصله زمان، ثبت گزارش تا پيگيري و دريافت نتيجه، امكان طرح مشكلات يا درخواستها در سراسر كشور و امكان پيگيري آن در هر زمان و مكان را از مزاياي استفاده از سامانه «سامد» عنوان كرده اند.

اين كارشناسان معتقدند با كمك سامانه الكترونيك «سامد»، هدايت و كنترل درخواستها و مراجعه و اطلاع رساني به موقع در مسير رسيدگي به مشكلات مردم مكانيزه و متمركز شده است.

كارشناسان، ايجاد يك منبع اطلاعاتي جامع از تمام درخواستها و مشكلات گردآوري شده مردم، سرعت در انتقال مشكلات و نظرهاي مردمي به مراجع مربوط، افزايش رضايت مندي و جلب اعتماد عمومي، تحقق شعار مهرورزي و عدالت گستري و ساز و كار مناسب براي مشاركت اقشار مختلف جامعه در فرآيند رسيدگي به شكايت ها را از ديگر مشخصه هاي اين سامانه عنوان كرده اند.

مشاور استاندار و مدير كل ارزشيابي و پاسخگويي به شكايات استانداري تهران امروز يكشنبه در همايش «تقدير از مسوولان بازرسي فرمانداري ها و شهرداري هاي استان تهران» در محل اين استانداري، بر استفاده از روش هاي نوين براي خدمت به مردم و اطلاع از مشكلات آنها تاكيد كرد.

«محمد فيضي» گفت: با كمك سامانه مردم و دولت «سامد» به عنوان يك روش ارتباطي جديد براي گسترش ارتباطات مردم و مسوولان، مراجعه حضوري مردم به دستگاه هاي دولتي كاهش يافته و حل بسياري از مشكلات از جمله مشكلات معيشتي، ازدواج، تحصيل و اشتغال آنان در دستور كار قرار گرفته و حل شد.

مشاور استاندار تهران از كمك 30 ميليارد ريالي استانداري تهران به افراد نيازمند در چارچوب درخواست هاي مطرح شده توسط آنان در سامانه الكترونيك «سامد» خبر داد.

وي، به دست آوردن ارزيابي دقيق تر از عملكرد فرمانداري ها و ديگر دستگاه هاي دولتي در خدمت رساني به مردم را از ديگر شاخصه هاي استفاده از سامانه الكترونيك «سامد» عنوان كرد.

عادل محمديان رييس مركز ارتباطات مردمي نهاد رياست جمهوري نيز در اين همايش، با اشاره به امكان ضبط درخواست هاي مردمي توسط سامانه مردم و دولت «سامد»، اين سامانه را همچنان با وجود تغيير دولت، فعال و مورد توجه دولت يازدهم عنوان كرد و گفت: سامد با حدود 460 نفر نيرو در همه استان هاي كشور فعال است و روزانه پنج تا شش هزار نفر از طريق اين سامانه الكترونيك مشكلات خود را با مسوولان در ميان مي گذارند.

وي از ايجاد 11 هزار و 460 كارتابل براي تمام مديران كشوري و استاني مرتبط با مردم براي شنيدن شكايت ها و پيشنهادها مردم از طريق سامانه الكترونيك «سامد» خبر داد و گفت: هر لحظه كه شكايت يا پيشنهادي از سوي مردم در اختيار «سامد» قرار مي گيرد، همان لحظه در كارتابل مدير دولتي مربوطه براي رسيدگي قرار مي گيرد.

رييس مركز ارتباطات مردمي نهاد رياست جمهوري از رسيدگي بالاي 70 درصدي مسوولان دولتي به خواست هاي مردمي مطرح شده توسط سامانه «سامد» خبر داد و گفت: بخش هايي از پيشنهادها و انتقادهاي مردمي كه به ديگر بخش هاي حاكميتي غير از قوه مجريه مربوط بوده اند براي بررسي و رسيدگي در اختيار آنها قرار گرفت.

وي ادامه داد: بستر مجازي سامانه الكترونيك «سامد»، شبكه مجازي دولت است كه به طور كامل امن بوده و به هيچ وجه قابل هك نيست و كاملا بومي بوده و در هيچ كشور ديگري اجرا نشده است.

محمديان، سامانه «سامد» را داراي نظامنامه و چارچوب هاي قانوني عنوان كرد و گفت: نظامنامه «مديريت ارتباطات مردمي در بستر سامد» در شوراي عالي اداري كارشناسي و در خرداد امسال تصويب و بعد از آن هم توسط دولت دهم به همه سازمان هاي دولتي و شركت هاي تابعه ابلاغ شد.

وي افزود: مديريت سامانه الكترونيك مردم و دولت «سامد» شبانه روزي بوده و سايت آن بيشتر از آنكه يك سايت خبري باشد، مشاوره اي است.

رييس مركز ارتباطات مردمي نهاد رياست جمهوري به تاثير تغييرات مديريتي بر كاهش بازدهي دستگاه هاي دولتي در خدمت رساني به مردم نيز اشاره كرد و گفت: با تغييرات مديريتي در حوزه هاي بازرسي، وجود سامانه سامد براي ارزيابي عملكرد دستگاه ها كمك بزرگي به مديران جديد حوزه هاي بازرسي و حتي حوزه هاي مديريتي است.

نصرا... ابراهيمي معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري تهران از ديگر سخنرانان همايش «تقدير از مسوولان بازرسي فرمانداري ها و شهرداري هاي استان تهران» نيز، گسترش ارتباط با مردم را يكي از ويژگي هاي مردم سالاري ديني در ايران عنوان كرد و گفت: بازرسي، مچ گيري از مردم نيست بلكه نوعي پيش گيري و كمك براي جلوگيري از ضايع شدن حق آنها است.

وي، قانون مداري، تبعيت از رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب و وحدت رويه در قبال تخلف هاي انجام شده را از جمله مواردي دانست كه بايد مورد توجه مديران بازرسي قرار گيرد.

تهرام/9191/591
۰ نفر